2020-01-31, 16:56
Avslutad
Så jäkel dumt ta hem svenskar och europeer. Låt de stanna på plats och dö eller friskna till.
Citera
2020-01-31, 16:57
Medlem
Sofiajadetarjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Handsprit dödar bakterier inte virus.

Vad har du för bevis ? Det är Calici (magsjukevirus) det inte tar på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LynxBullpup
Nuläget är alltså följande i Kina

213 dödsfall
1,527 "serious"

https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/

Om det betyder att 1527 personer är intensivvårdskrävande så är dödlighet bra mycket högre än 3%.

Av dessa 1527 kommer troligtvis dom flesta överleva då dom får vård, det läskiga blir dock när inte sjukhusen klarar av kvantiteten av patienter längre, då kanske majoritet av dom personerna som blir kritiskt sjuka dör.

Det finns inte respiratorer för alla.
Senast redigerad av Duffie 2020-01-31 kl. 16:59.
Citera
Medlem
Vet någon om vi har haft något fall av SARS eller ebola i Sverige tidigare?
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 26xB
Denna artikeln publicerades samma dag som kvinnan kom hem, 24/1:

https://www.svd.se/viruset-mindre-farligt-an-sars-och-mers

När artikeln skrevs så tycks det redan ha förekommit misstänkta fall i t ex Finland. Säg vad ni tycker, men känslan jag får av statsepidemiologen Anders Tegnell ur artikeln är något lakonisk. Tiden får utvisa om Sveriges respons varit alltför mesig.

Helt otroligt. Det är uppenbart att Anders Tegnell har varit sämre informerad än de flesta av oss här på Flashback. Han sa tom:

Citat:
– Det förändrar ingenting. Att det dyker upp misstänkta fall i Finland, USA eller Storbritannien är en normalföreteelse eftersom vi har ett så omfattande resande från Kina. Oddsen att det är coronaviruset är låga, säger han till SvD.

Responsen har inte bara vara mesig. Den har varit obefintlig.
Senast redigerad av fernebo 2020-01-31 kl. 17:08.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Tror ni hon reste genom Stockholm?
Jag har blivit tokförkyld sen igår. Livrädd att jag ska smitta nån äldre släkting. Hur i helvete kan man inte söka vård på en gång om man har varit i en stad som nu är helt nedstängd pga allmänfarlig smitta?!

Tämligen enkelt att undvika att du smittar släktingar/äldre släktingar - träffa dem inte. Att du kanske redan har det, må så vara, men har du inte det ännu så är det ju hyfsat enkelt.
Citera
Medlem
Jag jobbar på sjukhus. Idag snackade jag med några som jobbar på 1177. Frågorna om Corona har ökat exponentiellt senaste veckan. Ungefär som virusspridningen sa jag och vi skrattade lätt.

Diskussionen i de flesta fikarum på sjukhusen är att det är en hysteri och att den vanliga influensan är värre

Hur kaoset blir när eventuellt vaccin kommer vill jag inte tänka på.
Citera
2020-01-31, 16:58
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Svinbra ju, om det är sant. En handfull officiella, professionella sajter säger att handsprit /alsolsprit är bra för att rengöra ytor så bakterier inte sprids och så virus inte får fäste. Men dödar inte virus.
Men Kazangas på Flashback säger att spriten visst tar hand om viruset. Okej.

Suck, du verkar inte vara mottaglig för åsikter som inte kommer från ditt eget huvud.
Att viruset har ett skal som inte tål alkohol är inget underligt.
Skadar du detta skal så kommer viruset inte ha samma potential att smitta.
Det är inte detsamma som att man dödar viruset, det lever inte ens till att börja med.

Men handsprit stukar det på ett mekaniskt plan.
Men det bästa är att tvätta händerna med tvål (hård) och vatten då sköljer man bort viruset.
Citera
Medlem
Orcinus-orcas avatar
SVT sänder direkt från presskonferensen.

https://www.svtplay.se/video/25414919/nyheter-direkt/forsta-svenska-fallet-av-coronaviruset
Citera
Medlem
Hon har ju dessvärre varit hemma i en hel vecka.
Citat:
Ursprungligen postat av InteMassmedia
Enligt en person på Jodel i jkpg ska personen ha varit på höglandssjukhuset först och blivit transporterad till Ryhov.
Jag vet inte om det är sant men joddlaren har tydligen sagt det tidigare idag/igår att en person flyttats till jkpg
Citera
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Lägg ner, vad har du att vinna på att någon annan inte ska vara förberedd?
Det är de starkas ansvar att ge vägvisning till oroliga själar. Med styrka kommer ansvar ser du.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vi kan inte klandra henne. Det är våra myndigheters fel, informationen de har är att alla som varit i Wubei området som känner symtom skall kontakta sjukvården, ej om man känner sig frisk.
Så ansvaret ligger på Sveriges myndigheter och deras eminenta goda beredskap
Och vem ska ta konsekvenser om det visar sig att de inte har tagit sitt ansvar (gjort deras jobb)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in