2020-01-31, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Det blir komiskt när å ena sidan Annika Strandhäll håller presskonferens och säger att de skall införa nCoV2019 i smittskyddslagen,
å andra sidan säger Folkhälsomyndigheten att de inte skall försätta Wuhan-svenskarna i karantän eftersom smittan inte finns i smittskyddslagen

"Vår beredskap är god" säger Strandhäll.
Var det inte samma sak Per Albin Hansson sa om svenska försvaret när kriget inleddes 1939, vårat försvar var då minimalt och uråldrigt.
Därför att det ännu inte finns lagstöd att tvinga folk i karantän.
Citera
2020-01-31, 15:49
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Hehe maste som sagt skratta at alla kollegor jag haft inom mitt arbetsliv.

Finns alltid folk som hävdar att

1 Jag är aldrig sjuk pga mitt enorma imunsystem

2 Jag har aldrig varit sjukskriven

3 Idag är dagen för dessa supermänniskor att flyga till Kina och helst Wuhan

1. "Jag går till jobbet och smittar kollegorna"
2. Nej, svårt att bli det om man aldrig stannar hemma.
3. Dessa supermänniskor har inte tid med sånt, de ska ju PRESTERA!
Citera
2020-01-31, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Den här tråden verkar sprida så mycket dynga att det skrämmer upp folk. Är du inte sjuk sedan innan så är chansen ytterst liten att du trillar av pinn.

Men du utgår ifrån att alla är friska. Men vi har alla kanske en svagare anhörig eller ett barn med en sjukdom tex.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Är man sjuk i något som kan smitta så ringer man först oavsett hur mycket eller lite sjukvården har att göra, ett jäkla ofog att springa och testa sig om man inte är i akut behov av vård.

Varför ska du testa dig om du inte är i behov av sjukhusvård, du riskerar ju för f-n att smitta andra människor på grund av din egoism.

Fattade du inte vad jag skrev?

Det spelar ingen roll hur du svär och domderar i denna tråd. Det kommer att finnas mängder av människor som under vårens lopp blir rejält sjuka i olika luftvägsinfektioner och som kommer att vara livrädda att de har fått Kinessjukan. När de ringer till 1177 lär de inte komma fram för då kommer numret att vara blockerat av andra lika livrädda personer. När de tar sig till VC eller akuten kommer det att vara kaos av samma skäl.

Detta scenario borde våra myndigheter ta sig en funderare på. Och planera för. Det är vad jag menar.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
https://www.dn.se/nyheter/varlden/usa-avrader-fran-resor-till-hela-kina/
Kan regga sig gratis på DN till Februari

Aha, du råkade blanda ihop donnorna.
Det var Hallengren.

Det var därför jag blev fundersam, Strandhäll är ju sjuksrkiven eller vad hon nu kallar det.
Citera
2020-01-31, 15:52
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Ungefär så här:
Säsongsinfluensa
En influensa orsakas av ett influensavirus.
Du svettas och lider i ca 1 vecka.
Du börjar tillfriskna men dina lungor är mottagliga för infektioner.
Du får en lunginflammation som är bakteriell.
Du tillfrisknar efter antibiotika-kur.

Corona från Wuhan
Du smittas av detta nya corona-virus.
Du börjar känna dig sjuk, du får i värsta fall en lugninflammation i ett tidigt skede.
Denna lugninflammation kan inte hävas med antibiotika om den är orsakad av virus.
Blir du riktigt sjuk tas du in på sjukhus, och får olika former av symptomlindrande medicinering.
Med största sannolikhet kommer du att tillfriskna om du är relativt ung och frisk sedan tidigare.

Nej, Common cold, SARS, MERS, 2019-nCoV är alla RNA virusar av samma grupp: Corona.
En lektion i virusar https://youtu.be/UubQNkK0wy0?t=198
Citera
2020-01-31, 15:52
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Typ hela världen är uppbyggd på Kinas ekonomi skulle tro att Kina är Sveriges enskilt störst importland .

FAKTA, FAKTA. Nej, Kina ligger på ca 8:e plats. Störst är Tyskland.
Citera
2020-01-31, 15:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Quinz
Så himla sjukt! Vården i Sverige är usel och inget att förlita sig på i nöden. Jag kontakde Folkhälsomyndigheten och talade om att deras bevakning samt information är värdelös! Deras uppdateringar på hemsidan får det att låta som att ingenting allvarligt är på gång. Jag påpekade också att de behöver skärpa sig och informera människor om verkligheten och alla sannolikheter. Just nu är det bara "sannolikheten att det påverkar Sverige är litet".... fast många experter har konstaterat att det verkligen är 50/50 när det gäller detta virus. Ingen vet var skiten kommer ifrån och var skiten kommer hamna!

Jag ger upp på svenska myndigheter. Det är var man för sig själv alltså!

Minns en morsa som var olika kolerisk o gapig som du under svinfluensan för 13 år sen.

Skrev insändare i lokaltidningen om att staten ville döda hennes barn eftersom man hindrade folk att få tag på vaccin (vi minns alla de långa köerna vid köpcenter etc). Foliehattarna hävdade att regeringarna till varje pris ville stoppa befolkningen från att vaccineras, eftersom influensan var ett sätt att kontrollera befolkningen. Galet.

Vad hände sen då? Glaxo Smith Kline, ett storföretag inom healtcare prånglade ut ett lika dyrt som dåligt otestat vaccin som gav 10-tusentals personer sömnsjukan. Dess aktieägare skrattade hela vägen till banken.

Undrar om den galna mammans ungar åkte på det också, när de till sist fick sitt Pandemix-vaccin.

Sitt still i båten.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pandemrix
Senast redigerad av Snuttis73 2020-01-31 kl. 15:59.
Citera
2020-01-31, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
Njae, betänk att det finns ca 15k misstänkta fall också. Om man då ser det på följande sätt.

Senaste antalet enligt wiki: 9696
Antaled dagen innan: 7711
Antalet misstänkta senast: 15238
Antalet misstänkda dagen innan: 12167

Således borde man kunna se det på följande sätt

Antalet nya bekräftade: 1981
Antalet misstänkta fall dagen innan - bekräftade (12167 - 1981 = 10186) (Eftersom de bekräftade inte längre är misstänkta)
Antalet obekräftade fall sen dagen innan => 15238 - 10186 = 5052

Således är det totala antalet nya fall inte 2000 utan snarare 7000... bara det att 5k av dessa ännu är obekräftade...

Personligen tror jag att man helt enkelt börjar få problem att hinna diagnostisera alla som kommer in med symptom.
Misstänker också att de har nått taket på hur många som kan diagnosernas/dag och att detta är anledningen till att ökningen av bekräftade fall avtagit betydligt. Finns det någon tidsserie över misstänkta fall? Har bara sett tidsserier över bekräftade fall och döda. Vore intressant och se om man ser en kraftig ökning av misstänkta fall samtidigt som ökningen av antalet bekräftade fall minskar. De senaste dagarna ser ökningen av bekräftade fall mer linjär ut än exponentiell som den var tidigare.
Citera
2020-01-31, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag håller med och tydlig information vore bra. Dom borde säga att vi riskerar att få ett nytt farligare virus än vanlig influensa så sjukskriv er i tre veckor om ni har symtom, håll er inne, använd munskydd för att inte smitta andra och tvätta händerna ofta. Får ni svåra problem med andning eller annat så ring och vi hämtar upp er. Det är vid det sista som dom ska testas för det är ganska meningslöst att testas bara för att veta och då bara smitta andra på vägen (eller bli smittad). Det kan ju vara bra att veta utbredningen naturligtvis för myndigheter och sjukvård men då kan man göra stickprov hemma hos dom som är drabbade. Det sista ändå billigare än att ta emot tusentals vid akuterna eller andra ställen.

Visst är det dyrt med långa sjukskrivningar så man chansar istället och riskerar att ta en framtida mycket högre kostnad. Bäst hade varit att mota detta i grind tidigare vid flygplatser och hamnar som italienare och andra gjorde, mycket billigare. Ekonomin framför allt.

Ja, det är alltid bäst med ärlig och tydlig information. De borde gå ut med att de inte vet ett skit, men räknar med att det kan bli en riktigt farlig situation. Det är bättre att tala om för folk hur saker och ting ligger till och hur man ska agera om man tror sig ha smittats, än att mörka och undanhålla information för att folk inte ska få panik. Paniken kommer som ett brev på posten (dålig metafor i dessa dagar!) om människor tror att myndigheterna för dem bakom ljuset.
Citera
2020-01-31, 15:55
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boored
Nej, Common cold, SARS, MERS, 2019-nCoV är alla RNA virusar av samma grupp: Corona.
En lektion i virusar https://youtu.be/UubQNkK0wy0?t=198

Jag skriver utifrån perspektivet lunginflammation.
Inte om vilka virustyper som finns.
Citera
2020-01-31, 15:55
Medlem
Nu börjar det dyka upp rapporter om xenofobi på grund av Corona-viruset:

https://www.theguardian.com/world/2020/jan/31/spate-of-anti-chinese-incidents-in-italy-amid-coronavirus-panic

Vad ska man säga. Det är ju egentligen ingen rasism det handlar om men självklart blir folk rädda om de ser en kines i dagens läge. Dessutom finns det ju en motiverad ilska mot Kina som har producerat detta skräckvirus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in