2020-01-31, 22:29
Medlem
BushwickBills avatar
Inga utlänningar som varit i Kina senaste två veckorna får nu åka in i USA och de som är medborgare och varit i Hubei åker på 14 dagars karantän:

https://twitter.com/Breaking911/status/1223349699962339336

Kommer från denna presskonferens:
https://www.youtube.com/watch?v=d5KoNOJm2zU

USA smörjer också Kina...
Citera
2020-01-31, 22:30
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Var har jag påstått det?

Vad bra, vad bråkar du om då?
Citera
2020-01-31, 22:31
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Det är mycket tveksamt om att det skulle röra sig om en medveten krigshandling då viruset främst har drabbat Kina, för att inte tala om den panik som detta skapat bland kineserna. Allt detta har givetvis kineserna givetvis tänkt på om de skulle ha försökt använda corona viruset som ett vapen. Därmed inte sagt att kineserna inte forskat kring corona-viruset för att ta fram ett biologiskt vapen...
Om Kina har skapat detta virus så har det smitit ur händerna på deras forskare, det är helt osannolikt att man släpper lös det på hemmaplan utan färdigt vaccin i bagaget. Så korkade är inte ens kineser.
Citera
2020-01-31, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är intressant att viruset innehåller gener från HIV. Det är nog anledningen till att det är så extremt envist. Immunförsvaret klarar inte av det. Frågan är om personer som har blivit friska inte fortsätter att bära på viruset. Det är ju så med HIV att det börjar med en rejäl influensa. Sedan så lugnar det ner sig, men efter ett antal år så är immunförsvaret slutkört och man dör. Jag tror alltså inte att de som blir friskskrivna skall ropa hej.

Jag måste fråga, är du någon sorts expert på virus? Har du läst mycket, studerat på något universitet?
När man läser det du skriver så låter det mest som totala fantasier och gissningar. Exempelvis "det är så extremt envist", vad menar du med det och hur mycket vet du överhuvudtaget om viruset?

Eller följande: "Jag tror alltså inte att de som blir friskskrivna skall ropa hej.". Jaha, vad menar du? Sjukdomen kommer att blossa upp på nytt? Vilka belägg har du? Hur mycket vet du om hiv?
Citera
2020-01-31, 22:33
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Du hade rätt dock. De hanterar det numera som luftburet

Googlade på det nu och tydligen så behandlades viruset först som droppsmitta men nu även som luftburet. Fy fasen vilken mardröm

Det är om så fall oroande, då smittrisken ökar dramatisk.

Någon som vet om spanska sjukan "bara" var en droppsmitta, eller om sjukdomen, dessutom var luftburen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
I Kiina är dödligheten för vanlig influensa mellan 1,6-2,6% dvs i nivå med den här influensan. Att drabbas av panik verkar dock vara något som människor gillar

Låt mig förklara skillnaden. Influensa har en smittfaktor på 0.17 (Edit: trött, influensa är runt 1.2-1.3), Corona pendlar forskarnas studier mellan 1.3-5 (Edit: nyligen släppt, ett par timmar sedan, kinesisk studie säger att den är 4.08 nu) , dvs, sjukt mycket högre smittchans, så det sprider sig snabbt och relativt lätt.

Nästa punkt, när du får vanlig influensa, så är bland det värre som kan hända att du får lunginflammation, bakteriell. Den kan man behandla med antibiotika som tur är.

Coronaviruset kan också provocera lunginflammation, i mycket högre grad än influensa verkar det som, dock ej bekräftat vad jag vet. Denna lunginflammation är dock virusbaserad, alltså ej behandlingsbar, där blodkärl mer eller mindre spricker/exploderar (låter våldsammare än vad det är) och kan leda till att patienten "drunknar i sitt blod och vätska" för att säga det på folkligt vis. Det enda man kan göra är att sätta in lungmaskin med oxygenering av lungorna, som inte klarar det själva längre, något som de flesta sjukhus har väldigt begränsat antal av, tills viruset gått sin gång och lungorna reparerats.

Första studien på 99 patienter från Wuhan, som var tillräckligt dåliga att de lades in, så fick 74 personer (75%) av dem denna lunginflammation. 17 patienter (17%) fick akuta varianten där lungorna kollapsar, 11 st (11%) av alla med lunginflammation dog. Detta är siffror innan sjukvården översvämmas av fall med denna lunginflammation. När det tar slut på lungmaskiner, så dör bra många fler om det vill sig illa.

Tank nu hur många världen över som smittas av influensa med 0.17 spridningsgrad. Gångra antalet tills du når 1.3-5 som man tror denna har. Det blir många blodiga lungor.

För att nämna ngt positivt, de flesta får vanliga influensasymptom, en del märker knappt ngt. Dock smittar de andra.
Senast redigerad av Dompan75 2020-01-31 kl. 23:15.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 26xB
Jag vet inte jättemycket, men han förutspådde som sagt att Jack Ma skulle bli utkörd från Alibabas ledning (företaget han själv grundade) med hot om livet, och en kort tid därefter så lämnade Jack Ma med stor fanfar. Vid tidkoden 07:20 i detta klipp så berättas det att han förutspått att ordföranden i HNA Group China skulle mördas, vilket också skedde (han föll från en mur i Provence): https://youtu.be/4cwXifDaCjE?t=440

Guo Wengui kan nog ses som en hyfsat trovärdig dissident i stil med Mikhail Khodorkovsky eller Garry Kasparov. Vi får väl se om påståendet från gnews.org stämmer. Men det är inte enbart foliehattar som tycker att det är något skumt med detta virus, utan det finns rätt trovärdiga personer på Twitter och liknande som har ställt samma fråga.

Jag är verkligen nyfiken på hård fakta gällande hur HIV-genom eventuellt kan dyka upp i nCov. Än så länge förstår jag inte hur, men det lär dyka upp någon snart som kan förklara om det är naturligt eller endast kan ske i laboratorium - om den indiska rapporten stämmer dvs.
Den indiska rapporten (länkad ett dussin ggr i tråden) från ett större antal forskare säger, väldigt vagt och tamt, men ändå väldigt tydligt, att de här utomstående genomerna måste vara inflikade av någon.
Citera
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drach
Härligt att vi fick hem en person från området nu som inte isolerade sig direkt, eller förvanade någon om sin hemkomst. Utan personen tog glatt bussen till jönköping och utsatte andra för faran.
Man går nu ut med att det inte fanns någon smittorisk för denne person på resan från wuhan till jönköping... jag hade nog kollat mig om jag rest med denne personen på någon av streckorna.
Samt vilken dundertabbe av sverige att man inte kollade resenärer från det drabbade området..

De i flygplanet blev ju långvarigt exponerade för smittan. (Eller har man på senare år byggt in någon form av virusavskiljare i kabinen?)

Själv är jag immuninkompetent o har fått lära mig av erfarenhet att inte åka kollektivt för om någon är sjuk i typ influensa blir jag garanterat det också i så fall. Detta gäller alltså tåg, flyg, buss, osv.
Citera
2020-01-31, 22:34
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
USA smörjer också Kina...

Tycka vad man tycka vill, men det är både tur och otur att Kina är som det är. Man kan hävda att själva virusutbrottet beror på matmarknaderna i Kina.

Men samtidigt så har nog Kina gett övriga världen en frist på 1.5-2 veckor genom sina episka åtgärder som garanterat skadar deras ekonomi massivt. Inget annat land hade kunnat sätta 60 miljoner människor i husarrest och stänga samhället som de har gjort.

Så Kina... jag är både arg på dem och imponerad på samma gång. Nu är inte tiden att peka finger, nu är tiden att kämpa tillsammans.
Citera
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut221
9700 smittade igår och 9800 idag. Börjar vi nå kulmen i Kina nu? Innan har vi ju sett 25%ig ökning per dag.

Ni som är så jävla nojiga - gå in och läs tråden om Svininfluensautbrottet FRÅN BÖRJAN som finns här på Flashback. Exakt samma hysteri då som nu.

Många här inne behöver ta några djupa andetag och andas lite frisk luft. Chilla för fan.

Samma som igår, en större 24 timmars uppdatering brukar komma efter midnatt nån gång. Innan januarimånads sista uppdatering ser det ut så här.

2020-01-16   45
2020-01-17   62
2020-01-18   121
2020-01-19   198
2020-01-20   291
2020-01-21   440
2020-01-22   571
2020-01-23   830
2020-01-24   1,287
2020-01-25   1,975
2020-01-26   2,744
2020-01-27   4,515
2020-01-28   5,974
2020-01-29   7,711
2020-01-30   9,692
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
De fyra ryttarna rider vidare. Når vi 10k innan kvällens slut?

”There are currently 9,954 confirmed cases worldwide, including 213 fatalities.”
https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
2020-01-31, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Den indiska rapporten (länkad ett dussin ggr i tråden) från ett större antal forskare säger, väldigt vagt och tamt, men ändå väldigt tydligt, att de här utomstående genomerna måste vara inflikade av någon.

Ja, du har rätt:

Citat:
The authors dunked this final conclusion: “This uncanny similarity of novel inserts in the 2019- nCoV spike protein to HIV-1 gp120 and Gag is unlikely to be fortuitous”

"Unlikely to be fortuitous" betyder ej av slumpen/naturlig väg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in