Citat:
Jag håller med och tydlig information vore bra. Dom borde säga att vi riskerar att få ett nytt farligare virus än vanlig influensa så sjukskriv er i tre veckor om ni har symtom, håll er inne, använd munskydd för att inte smitta andra och tvätta händerna ofta. Får ni svåra problem med andning eller annat så ring och vi hämtar upp er. Det är vid det sista som dom ska testas för det är ganska meningslöst att testas bara för att veta och då bara smitta andra på vägen (eller bli smittad). Det kan ju vara bra att veta utbredningen naturligtvis för myndigheter och sjukvård men då kan man göra stickprov hemma hos dom som är drabbade. Det sista ändå billigare än att ta emot tusentals vid akuterna eller andra ställen.Jag kan bara instämma i detta. Som exempel: Jag och min man insjuknade i börjar av januari i en kraftig förkylning med feber, besvärlig hosta och ont i hals och luftrör. Hade detta inträffat i dagens läge, med vetskapen om Kinaviruset och att man mycket väl kunde ha smittats av kinesiska turister, så hade vi garanterat försökt att bli testade. Vi var båda rejält sjuka. Men eftersom kinesfaran inte var känd i början av januari, så hade vi inte en tanke på att besvära den överlastade sjukvården.
Framöver kommer förmodligen antalet sjuka personer som är "vanligt" förkylda eller som har "vanlig" influensa och som är oroliga för att de har smittats med Kinaviruset att bli ett jätteproblem för sjukvården, samtidigt som de som verkligen har smittats med 2019nCoV och kanske inte ens fattar att de bär på viruset går runt och sprider smitta. Alla verkar ju inte få kraftiga symtom, men ändå vara smittsamma.
De olika "experter" som uttalat sig om hur viruset smittar, om det smittar innan symtomen börjar och hur länge man smittar efter det att symtomen försvunnit, verkar sväva på målet och ha noll koll.
När man inget vet bör man utgå ifrån det värsta scenariet. Här i Sverige verkar alla ansvariga leva efter ledorden "vänta och se", "avvakta" och "det är inte mitt ansvar".
Man blir bara så trött.
Framöver kommer förmodligen antalet sjuka personer som är "vanligt" förkylda eller som har "vanlig" influensa och som är oroliga för att de har smittats med Kinaviruset att bli ett jätteproblem för sjukvården, samtidigt som de som verkligen har smittats med 2019nCoV och kanske inte ens fattar att de bär på viruset går runt och sprider smitta. Alla verkar ju inte få kraftiga symtom, men ändå vara smittsamma.
De olika "experter" som uttalat sig om hur viruset smittar, om det smittar innan symtomen börjar och hur länge man smittar efter det att symtomen försvunnit, verkar sväva på målet och ha noll koll.
När man inget vet bör man utgå ifrån det värsta scenariet. Här i Sverige verkar alla ansvariga leva efter ledorden "vänta och se", "avvakta" och "det är inte mitt ansvar".
Man blir bara så trött.
Visst är det dyrt med långa sjukskrivningar så man chansar istället och riskerar att ta en framtida mycket högre kostnad. Bäst hade varit att mota detta i grind tidigare vid flygplatser och hamnar som italienare och andra gjorde, mycket billigare. Ekonomin framför allt.