Citat:
Ursprungligen postat av
pimpo9
Du menar att du ska få vård men ingen annan? Och sedan skapas ett eutanasiprogram där personer som tar kontakt med myndigheterna döms ut aktivt dödas. Det kommer ju funka jättebra. Vid sidan av pandemi, får du okontrollerad smittspridning, undvikande av vårdinrättningar, kaos och ett samhälle i upplösning.
Och nej, så gör man inte i krig. Om du gjorde så i krig och bara dumpade alla som du lite godtyckligt tycker är för sjuka eller skadade så skulle soldaterna vägra strida. Ungefär som i Ryssland under första världskriget. Det är därför man har sjukvårdare med, till och med i fält, och försöker rädda hopplösa fall till och med mitt under våldsam skottlossning.
När jag låg i lumpen så vill jag minnas att det fanns tre nivåer på sjukvården i fält. Från "förbandsplats" till "brigadsjukhus". På alla nivåer gjorde man en bedömning om det var någon idé att vårda, övriga lämnades att dö och inga räddningsåtgärder sattes in, förutom smärtstillande.
OnT: Hörde på radion i morse någon chefskvinna från Folkhälsomyndigheten eller vad de heter och det är tydligen så att när det gäller detta nya virus så kan man inte vidta några tvångsåtgärder som karantän etc pga att den inte är klassad som "allmänfarlig sjukdom". För att detta ska ske måste en ny lag stiftas.
Varför har man inte en generell lag som gäller alla existerande och kommande farliga smittsjukdomar, så får någon instans avgöra hur potent den nya sjukdomen är och använda den redan existerande lagen? Då skulle man kunna handla betydligt snabbare. Det här känns så typiskt dagens Sverige: blåögda och handlingsförlamade in absurdum.