2020-01-31, 02:02
Medlem
Många troll på FB idag, alla har de gått ut till ICA för att preppa upp sig och där träffat en snörvlande hostande asiat vid frukt disken, vid fisken, vid kylvarorna vid kassan och så vidare! Tänka sej!
Citera
2020-01-31, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farfarsfarfar
Tack. Gick faktiskt ut igår för att köpa konserver. Hamnade nära hostande kineser. Nu håller jag dörren låst och hoppas på det bästa.

Vart i Sverige är du? Samma hände nämligen mig i Stockholm...

Har beställt nya n95 andningsskydd. De skyddar mot bakterier och virus bättre än de son läkarna har på sjukhus. Dock blir läkarna sura när man har på sig de eller köper dem för de tycker inte vanliga personer förtjänar att ha på sig dem...
Citera
2020-01-31, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darknightress
Jag bor i ett område i Stockholm där det är få hotell, ett bättre bostadsområde inne i stan. Mycket lugnt och man ser på kvällarna till skillnad på dagarna vilka som rör sig i området.
På dagarna är de mycket folk men på kvällarna lite folk, främst svenskar och en mindre del med arabiskt ursprung men främst svenskar till kanske 90-95%.
Har bott i detta område större delen av mitt liv.
Har även vuxit upp med bästa vän som är adopterad från Asien och nästan aldrig träffat på någon asiat förutom henne.

I alla fall, jag har typ aldrig sett några asiater i detta område i Stockholm i hela mitt liv. Alltså visst på somrarna under turistsäsong, annars bara någon enstaka då och då.

Nu plötsligt sedan 2-4 dagar tillbaka ser jag massvis med kineserna på gatorna. De har gått in i portarna bredvid där jag bor men på ratsit finns ingen med asiatiska namn. De finns massor med airbnb i vårt område.
En man stod bredvid vår port och hostade och rökte. Sedan kom tre till män och gick in i porten med honom!! De var väl klädda och såg ut att ha pengar.
Träffade en till som var kines som gick runt och hostade på Ica!!!

Wuhan varnade tydligen medborgarna 8 timmar innan karantänen sattes in, så alla som har det väl ställt ekonomiskt fick god tid på sig att lämna landet.
Enligt rykten på sociala medel tog många som lämnade landet paracetamol för att inte fastna i feber kontrollerna.
Ett av de sista planen som kom från wuhan landade på Stockholm Arlanda för 4-5 dagar sedan och människor på expressen var där face to face och intervjuad dem....

Har ni också märkt av fler kineser i ert område?
Jag är helt chockad då jag sett så många och speciellt utanför de få hotellen som finns och i matbutikerna här omkring.

Att personen hostade rätt ut och inte hade munskydd känns extremt obehagligt.

Är så besviken på Sveriges regering som inte stoppade alla besökare från wuhan och satte alla i isolering som kom hit.

Alla fall utanför kina är ju i princip turister som lämnat landet...

Ta bild på dessa. Vill se vad det är för sorts det handlar om. Ta snabbt med mobilen.

Vilket område i Stockholm?
Citera
2020-01-31, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darknightress
Vart i Sverige är du? Samma hände nämligen mig i Stockholm...

Har beställt nya n95 andningsskydd. De skyddar mot bakterier och virus bättre än de son läkarna har på sjukhus. Dock blir läkarna sura när man har på sig de eller köper dem för de tycker inte vanliga personer förtjänar att ha på sig dem...

Stockholm. Nära KTH.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Många troll på FB idag, alla har de gått ut till ICA för att preppa upp sig och alla har träffat en snörvlande hostande asiat! Tänka sej!

Jag är inget troll.
Senast redigerad av Darknightress 2020-01-31 kl. 02:27.
Citera
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farfarsfarfar
Tack. Gick faktiskt ut igår för att köpa konserver. Hamnade nära hostande kineser. Nu håller jag dörren låst och hoppas på det bästa.

Kör hårt!

Jag satt i mitt rum mer eller mindre i ett halvår medans svininfluensan pågick 2009, många som blev smittade i lilla staden där jag bodde men klarade mig utan vaccin.
Inte kul, men har man inget annat att göra och som i mitt fall väntade på värnplikten så varför inte, orkade inte heller risken att få narkolepsi.
Citera
Medlem
Remuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Att dödligheten är kring 10-15% för patienter som söker vård för problemen innebär inte att dödligheten för sjukdomen är 10-15%.

Vanlig influensa är inte särskilt dödlig i samhället, men den är garanterat dödligare bland de som blir så sjuka att de måste uppsöka vård.

Självklart och det har jag hävdat hela tiden. Vanlig säsongsinfluensa har en dödlighet på 0,05-0,18%, men Coronaviruset har hitintills visat sig vara avsevärt högre.

Den dödlighet som uppvisat sig de publicerade forskningsrapporterna överstiger vida normala värden.

Ca 15% i:

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30183-5/fulltext

och 11 % i:

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30211-7/fulltext#bib3

men kommer givetvis att sjunka, men vart vet varken du eller jag. Däremot kan man konstatera att det inte finns ett ordinärt influensavirus som visat sig ha denna dödlighet i inledningsskedet. Svininfluensan sjönk från 9% till ca 0,12-0,18 men ännu vet man inte riktigt det korrekta svaret.

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2012/juni/dodsfallen-i-svininfluensa-betydligt-fler-an-man-tidigare-trott/

Edit. Som jag nämnt tidigare är det en grov missuppfattning att det bara är äldre och sjuka som avlider av Coronaviruset. Endast 1/3 av de avlidna som anges i forskningsrapporterna hade en underliggande sjukdom eller var äldre. Medelåldern var dessutom 49 år.
Senast redigerad av Remulus 2020-01-31 kl. 02:09.
Citera
2020-01-31, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Många troll på FB idag, alla har de gått ut till ICA för att preppa upp sig

Willys! Överlägset bäst priser. Rymliga lokaler också. Rekommenderas!
Citera
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
svenskar kommer att lämna wuhan under helgen och de kommer till sverige.

att ta temp på personer kommer inte att hjälpa ett skit, då man kan bära på viruset utan att ha symtom, och vissa har hosta och kräks men samtidigt har ingen feber.

sedan så kan de smitta under sina symtomfria dagar, vilket är 14 dagar men kan vara mer.

igår åkte jag buss, och en kinesisk kvinna steg på bussen, hon hade resväska med sig, jag steg av bussen direkt! och det var flera personer som gjorde samma sak.

xenofobia är hög i södra delen av sverige, där man hade två misstänkta fall.
Jag är ingen rasist, har en del kinesiska vänner men men man blir rädd.

Att skitet sedan sprids via luften gör det ännu värre, fanns personer som inte alls var kineser eller hade kontakt med personer som var från wuhan men ändå hade viruset.

igår var det 7000 pers som var smittade och idag är det 9000 st, men jag tror att de mörkar antalet sjuka!

idag hostar jag lite lätt och känner torrhosta samt känns det som om mina ögon är lite varma, jag har ingen feber och jag kräks inte. Är rädd.

Haha är du seriös nu? Steg verkligen alla av så fort kinesen steg på?
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boored
Listiga virus får patientens immunsystem att överreagera, de med starka drabbas värst då.

Just därför är det kanske bra med ett normalt och balanserat immunförsvar som varken överreagerar eller underpresterar.

Det du beskriver är ett sjukligt immunförsvar, inte normalt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Registrerad.Medlem
Ta bild på dessa. Vill se vad det är för sorts det handlar om. Ta snabbt med mobilen.

Vilket område i Stockholm?

Vasastan
Citera
2020-01-31, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jag tror du överskattar hur snabbt det går inledningsvis. Det räcker med en smittad person för att starta ett kluster som sen utvecklas till en epidemi, men det tar många veckor. Med tanke på att smittan uppstod i en jättestad och att kineser reser över hela världen så finns det inte en chans att smittan inte redan är spridd. De upptäckta fallen är bara toppen av isberget.

Viruset är dessutom extremt förrädiskt i och med att de flesta får vad som bara liknar en förkylning.

Klart att vi kommer att åka på en epidemi. Jag förstår ärligt talat inte vad som skulle kunna förhindra det nu. Om kineserna hade satt Wuhan i karantän mycket snabbare kanske, men det tåget har gått..

Nej Även om jag accepterar din premiss att vi har smittbärare i landet (något vi inte än vet) så har 7 dagar passerat vilket är genomsnittliga utbrottet per individ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in