2020-01-31, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moldova
Tydligen så stryker 60000 kineser med varje år i den vanliga säsongsinfluensan utan att man för den sakens skull stänger av flyglinjer, landsgränser eller håller multimiljonstäder i fullständig karantän.

Utländska konsulära beskickningar har som ansvar att finnas på plats för att hjälpa sina medborgare i ett nödläge. Således borde dessa diplomater vara de sista att lämna. I fallet med nya Kinesiska Sjukan är det precis tvärtom, ambassad och konsulatpersonal evakueras först av alla.

Avfärda mig gärna som konspiratorisk. Jag ville ingen hellre än att min magkänsla är fel, nämligen; Det här går åt helvete, skapa ingen panik men rädde sig den som kan!

Dödligheten i coronaviruset kan vara uppemot 20 gånger högre än i säsonginfluensan.
Citera
2020-01-31, 15:15
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Även mitt förtroende för myndigheterna kring det här är lågt

Jag kom nyligen hem från en längre (backpackers)-resa i Malaysia / Thailand.
Några veckor in i resan märkte man att resmålen fylldes av nyårslediga kineser, på Koh Lipe var säkert hälften av turisterna från kina.
Som alla andra bodde de på hotell åt på serveringar deltog i utflykter snorklingskurser trängdes på gator osv.
Redan då tänkte jag, med tanke på viruset, hur ska detta gå, om någon dessa turister bär på viruset.
Den 24/1 lämnade jag Koh Lipe med båt. Vid landstigningen i Langkawi (Malaysia) så upptäckte passpersonalen (helt iklädda skyddskläder) att en grupp på 20-30 kineser ombord på båten hade sin hemvist i Wuhan.
Stor uppståndelse! Vad som hände med gruppen vet jag inte men vi andra fick efter att ha blivit scannade fortsätta vår resa.

Efter att ha varit på konstutställning stora varuhus restaurang och övernattat i Penang flög jag till Doha och vidare till Sto, frotterade mig med folk på Arlanda, åkte tåg buss och bil.

Väl hemma började jag känna mig krasslig. Eftersom jag varit i kontakt med kineser under en stor del av resan, inklusive 6 timmar på en trång båt med Wuhan-bor började jag fundera på vad myndigheterna här hemma sa om den saken.

Svaret var -Ingenting! På respektive hemsidor avrådde dom från att resa dit men inte ett ord om de som varit på plats eller varit i kontakt med potentiella smittbärare.
Har mejlat men än inte fått något svar.

Idag på morgonen kontaktade jag vårdcentralen och förklarade läget, dom ringde i sin tur till smittskyddet här i kommunen. Svaret jag fick var så svävande att det slutade med att jag själv fick ringa högsta hönset,, Smittskyddsläkaren i här i länet.
Svaret, från denne Hans,, håll i er nu:
”Provtagning sker bara på personer som varit i kontakt med konstaterat smittade av coronavirus”
Jag frågade, hur ska jag kunna veta det?!?
Längre än så kom vi inte,, hur jag än försökte förklara att det han sa var ett moment 22. Utan ett första konstaterat fall sker ingen provtagning men hur ska man då kunna konstatera detta första?

Undrar vad som händer om jag ringer igen nästa vecka då Corona hamnat under smittskyddlagen??

Skriv ett plakat och sätt dig utanför riksdagen så går det fort
Citera
2020-01-31, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Även mitt förtroende för myndigheterna kring det här är lågt

Jag kom nyligen hem från en längre (backpackers)-resa i Malaysia / Thailand.
Några veckor in i resan märkte man att resmålen fylldes av nyårslediga kineser, på Koh Lipe var säkert hälften av turisterna från kina.
Som alla andra bodde de på hotell åt på serveringar deltog i utflykter snorklingskurser trängdes på gator osv.
Redan då tänkte jag, med tanke på viruset, hur ska detta gå, om någon dessa turister bär på viruset.
Den 24/1 lämnade jag Koh Lipe med båt. Vid landstigningen i Langkawi (Malaysia) så upptäckte passpersonalen (helt iklädda skyddskläder) att en grupp på 20-30 kineser ombord på båten hade sin hemvist i Wuhan.
Stor uppståndelse! Vad som hände med gruppen vet jag inte men vi andra fick efter att ha blivit scannade fortsätta vår resa.

Efter att ha varit på konstutställning stora varuhus restaurang och övernattat i Penang flög jag till Doha och vidare till Sto, frotterade mig med folk på Arlanda, åkte tåg buss och bil.

Väl hemma började jag känna mig krasslig. Eftersom jag varit i kontakt med kineser under en stor del av resan, inklusive 6 timmar på en trång båt med Wuhan-bor började jag fundera på vad myndigheterna här hemma sa om den saken.

Svaret var -Ingenting! På respektive hemsidor avrådde dom från att resa dit men inte ett ord om de som varit på plats eller varit i kontakt med potentiella smittbärare.
Har mejlat men än inte fått något svar.

Idag på morgonen kontaktade jag vårdcentralen och förklarade läget, dom ringde i sin tur till smittskyddet här i kommunen. Svaret jag fick var så svävande att det slutade med att jag själv fick ringa högsta hönset,, Smittskyddsläkaren i här i länet.
Svaret, från denne Hans,, håll i er nu:
”Provtagning sker bara på personer som varit i kontakt med konstaterat smittade av coronavirus”
Jag frågade, hur ska jag kunna veta det?!?
Längre än så kom vi inte,, hur jag än försökte förklara att det han sa var ett moment 22. Utan ett första konstaterat fall sker ingen provtagning men hur ska man då kunna konstatera detta första?

Undrar vad som händer om jag ringer igen nästa vecka då Corona hamnat under smittskyddlagen??

Fyfan ... Sverige i ett nötskal och definitionen av detta land, helt ärligt, vi förtjänar att gå under.
Citera
2020-01-31, 15:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5e34297da6db5200113d921f

barn smittat i tyskland
I tyskland vägrar andra människor att ha med firman Webasto at göra, dvs e du webasto anställd och vill besöka ett evenemang föräldrarmöte Eller liknande sa blir det blankt nej. Tom en bilverkstad vägrade ta emot en bil fran en webasto anställd.

Hmmm jag som trodde pa alla männikors lika värde och no borders??

Källa:
https://www.focus.de/gesundheit/news/coronavirus-ausbruch-im-news-ticker-hoechster-anstieg-innerhalb-eines-tages-42-weitere-tote-durch-co ronavirus_id_11576018.html
Citera
2020-01-31, 15:17
Medlem
SmyghukareNs avatar
Det läska verkar vara, att man tror att man klarat sig och blivit frisk - sen bara pang, så rasar man ihop.

Lurigt som sjutton, just därför folk plötsligt bara blir liggande mitt i gatan.

Börjar så smått tro på att viruset smitit ut från någon Kinalabb med dålig koll, nästan för aggressivt för att vara sant.
Citera
2020-01-31, 15:18
Medlem
Traxdatas avatar
SVT har just nu en chat med statsepidemiolog Anders Tegnell.

Man baxnar. Chatten startade kl 15.
Här är ett smakprov.

3 min
15.13
Hej!

Ifall man har planerad resa till Malaysia på en ö ditt smittan inte kommit ännu. Hur stor är risken att det sprids vidare skulle du säga? Och skulle du anse att man kan resa dit utifrån nuvarande läge?
Frågvis
När det gäller frågor om man ska undvika andra att resa till andra platser svarar Anders Tegnell såhär:

Inte pga coron smittan
SVT · Gilda Hamidi-Nia
5 min
15.11
Är någon i Sverige smittad än?
Filip Bolinder
Inga rapporterade fall i Sverige än.

På frågan om viruset kan komma till Sverige svarar Anders Tegnell såhär:
Ja enstaka fall är inte alls omöjligt men risken för en omfattande spridning är låg och den hoppas vi

Vad säger man?
Ingen fara med något. Som det verkar.
Om vi ska tro den gode Anders.
Citera
2020-01-31, 15:19
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Ökar starkt i Japan, nu 17 fall. Känns som Japan och Thailand är länderna där spridningen är störst och där man snart kan börja räkna på procentuell daglig ökning.

En av de nya fallen i Japan idag är extra intressant: En ung buss-guide som verkar ha fått smittan från den busschsufför som i sin tur fått den från Kinesiska turister. Då har vi första bekräftade fallet av en överföring mellan två utanför Japan, där ingen av dem varit i Kina.
Citera
2020-01-31, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taozen
Fyfan ... Sverige i ett nötskal och definitionen av detta land, helt ärligt, vi förtjänar att gå under.

Vi? Våran äckliga jävla stadsminister förtjänar att gå under. Nonchalant jävla ynkrygg. Vidrig människa.
Citera
2020-01-31, 15:21
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moldova
Tydligen så stryker 60000 kineser med varje år i den vanliga säsongsinfluensan utan att man för den sakens skull stänger av flyglinjer, landsgränser eller håller multimiljonstäder i fullständig karantän.

Utländska konsulära beskickningar har som ansvar att finnas på plats för att hjälpa sina medborgare i ett nödläge. Således borde dessa diplomater vara de sista att lämna. I fallet med nya Kinesiska Sjukan är det precis tvärtom, ambassad och konsulatpersonal evakueras först av alla.

Avfärda mig gärna som konspiratorisk. Jag ville ingen hellre än att min magkänsla är fel, nämligen; Det här går åt helvete, skapa ingen panik men rädde sig den som kan!
Det torde vara uppenbart för alla tänkande människor att det här gått riktigt långt INNAN staten Kina blev bajsnödiga och barrikad-karantänade en hel landsdel med 60 miljoner människor.

En ögonblicksbild på krematoriet på Wuhan's people's Hospital: minst tio soptunnor fulla med gula body bags.(Jag har postat en mängd länkar till sajter, bilder, konversationer, där man ber krematorierna i Wuhan börja hålla öppet 24 h om dagen, använd sökfunktionen).

Tio tunnor, ska vi säga tio påsar i varje = en ögonblicksbild, 100 döda. Vittnen som säger att de känner till hur det ser ut vid nedre utgången på sjukhuset och att bilderna stämmer. Bodybags till salu i Kina som ser precis ut som de gula i tunnorna.
Det finns MINST 7 fristående krematorier i Wuhan. Förutom de på stora sjukhusen.
Citera
2020-01-31, 15:22
Medlem
Nu måste Tyskland agera kraftfullt. Jag hoppas verkligen att de gör vad de kan för att begränsa utbrottet, men det kan redan vara för sent. Om barnet har varit på skola eller dagis så kan många vara redan vara smittade. Nu måste Tyska myndigheter gå ut och tala om för folk hur de skall undvika smittspridning.
Sedan bör de snarast införa restriktioner för resande.
Citera
2020-01-31, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traxdata
SVT har just nu en chat med statsepidemiolog Anders Tegnell.

Man baxnar. Chatten startade kl 15.
Här är ett smakprov.

3 min
15.13
Hej!

Ifall man har planerad resa till Malaysia på en ö ditt smittan inte kommit ännu. Hur stor är risken att det sprids vidare skulle du säga? Och skulle du anse att man kan resa dit utifrån nuvarande läge?
Frågvis
När det gäller frågor om man ska undvika andra att resa till andra platser svarar Anders Tegnell såhär:

Inte pga coron smittan
SVT · Gilda Hamidi-Nia
5 min
15.11
Är någon i Sverige smittad än?
Filip Bolinder
Inga rapporterade fall i Sverige än.

På frågan om viruset kan komma till Sverige svarar Anders Tegnell såhär:
Ja enstaka fall är inte alls omöjligt men risken för en omfattande spridning är låg och den hoppas vi

Vad säger man?
Ingen fara med något. Som det verkar.
Om vi ska tro den gode Anders.
ingen trovärdig person, den där
Citera
2020-01-31, 15:27
Medlem
NirvanAs avatar
Kommer Kinas ekonomi påverkas nåt av detta? Vad hände vid förra utbrotten på 00-talet?

Hur lång tid tar det för vaccin att skapas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in