2020-01-31, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Det är alltså inte så att 110 personer är bekräftat smittade.

Nej de sitter i karantän, men om två av dem visar sig ha viruset så måste man kolla upp vilka de två har haft kontakt med och så vidare. När man börjar kolla alla kopplingar i ett nätverk så växer det explosionsartat. Efter två led är det så många så det är helt omöjligt att följa. Ganska snabbt skulle man få testa hela Tysklands befolkning.
Citera
2020-01-31, 04:49
Medlem
Jag har ställt in min resa till Thailand, bunkrat upp med en jävla massa mat och jobbar hemifrån nu i 3 månader (nej jag skojar inte). Än så länge inga kliniska fall i Sverige, men det är i regel bara en tidsfråga.

Ser vi 1 enda fall här i Sverige kan vi räkna med minst 3-5 till inom någon vecka, se bara på Tyskland och USA.

Pesten kommer allt närmre nu, förbered er.
Citera
2020-01-31, 04:56
Medlem
arbetets avatar
God morgon! Lever ni?

Nattens skörd:

9 776 smittade
213 döda
187 tillfrisknade

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Let's Be careful out there!

https://youtu.be/_pIkkzDagsY
Citera
2020-01-31, 05:02
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
De testades väl antagligen negativt därför att de inte var smittade eller hur menar du? De flesta är inte smittade. Inte ens i Wuhan. Vi är fortfarande tidigt i utbrottet.

Det är inte de vi testar vi ska vara oroliga för. Det är inte de kluster man upptäcker vi ska vara oroliga för. Vi ska vara oroliga för de som går omkring och nyser och bär på smittan utan att veta om det.
Vet ni när folk började säga
God bless you - Gud välsigna dig
Gesundheit - friskhet
Prosit - lycka/tur
... till de som nös?

Jag får såna flashbacks till när jag i skolan läste om pesten och vardagliga livet mitt i det.
Det var då man började säga sånt här till folk som nös. Man hoppades och bad att de inte skulle vara smittade av pesten.

Och nu är vi där igen. Titta snett på folk som nyser och hostar. Vår infrastruktur hotad. Folks liv hotade.

Får definitivt vibbar av mannen med vagnen och ringklockan som ropade "Bring out your dead"!
Citera
2020-01-31, 05:05
Medlem
Old-Crows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberepix
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

karta över drabbade zoner, updateras kontinuerligt

15 min sen var det 555 bekräftade 17 döda.
På kartan visualiseras varje utbrott med en röd prick vars storlek motsvarar omfattningen och om man klickar på den kan man se mer information för just den regionen. Forskarna använder sig av data från den amerikanska hälsomyndigheten Center of disease and prevention och från Världshälsoorganisationen, WHO.

I takt med att nya uppgifter kommer in uppdateras kartan med bekräftade sjukdomsfall och dödsfall.

Kartan är också tänkt att motverka att falska uppgifter börjar florera och skapa en tydligare bild, rapporterar Business Insider.

Uppdatering Smittade: 9776. Döda: 213
Citera
2020-01-31, 05:07
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darknightress
Kommer de verkligen agera om man uppger adress samt att man sett en kines som hostar?

Du får väl återge det du skrev här, att området kryllar med AirBnB och att det kryllar med kineser varav många verkar uppvisa symptom på sjukdom.
Då har du iaf. sagt ifrån, agerar de inte och det kommer fram att du har rätt, så har du en story.
Citera
2020-01-31, 05:08
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Dödligheten är inte så hög som ni tror heller. Ni måste se det i sken av en stad som blev tagen av en storm och reagerade flera dygn senare.
Första bekräftade fallet 31 Dec 2019
Första fallen enligt experter - mellan 30 okt o 30 nov

Hoppas det här tas på allvar. FN har trots allt utlyst globalt nödläge.
Citera
2020-01-31, 05:09
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Jag tror att han är bättre meriterad än de flesta av oss på FB att uttala sig om sådana saker

Jag citerar bara vad den andra experten i Aktuellt säger (forskaren som blir intervjuad av den kvinnliga reportern) så ställ studioexperten mot honom, inte mig.
Citera
2020-01-31, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Någon expert i Aktuellt igår menade att det tar 5-10 år att utveckla ett vaccin. Ser inte ljust ut precis.
När London drabbades av pesten dog 1000 om dagen. Visserligen var det för länge sedan men en anledning var dålig hygien och orent vatten.

Minst sagt en spännande utveckling i Kina.
Nu ljuger du... Kmr du ihåg svininfluensan? Där kom de ett vaccin ganska så fort...
Citera
2020-01-31, 05:11
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Bara att ringa vårdguiden och rapportera:

https://www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/lagar-och-bestammelser/lagar-i-varden/smittskyddslagen/
Det här låter skrämmande.
Om inte Folkhälsoinstitutet ingriper kanske EU's smittsnyddsinstitut, som ligger i Sverige, kan r
agera. Ring båda två.
Citera
2020-01-31, 05:14
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vet ni när folk började säga
God bless you - Gud välsigna dig
Gesundheit - friskhet
Prosit - lycka/tur
... till de som nös?

Jag får såna flashbacks till när jag i skolan läste om pesten och vardagliga livet mitt i det.
Det var då man började säga sånt här till folk som nös. Man hoppades och bad att de inte skulle vara smittade av pesten.

Och nu är vi där igen. Titta snett på folk som nyser och hostar. Vår infrastruktur hotad. Folks liv hotade.

Får definitivt vibbar av mannen med vagnen och ringklockan som ropade "Bring out your dead"!

Varför denna panik?

Är du lika rädd för vanligt influensavirus som smittar och dödar många fler varje år än detta hypade Coronavirus? Eller är du bara en sån som påverkas så enkelt av media, som kan styra dig vart dom vill?

https://www.statnews.com/2018/09/26/cdc-us-flu-deaths-winter/
Citera
2020-01-31, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Du får väl återge det du skrev här, att området kryllar med AirBnB och att det kryllar med kineser varav många verkar uppvisa symptom på sjukdom.
Då har du iaf. sagt ifrån, agerar de inte och det kommer fram att du har rätt, så har du en story.

Antingen har kineser från Wuhan flytt till Sverige eller så trollar användaren. Vad känner du sådär spontant känns mest troligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in