2020-01-31, 05:18
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygandetiger
Jag tror tyvärr inte att ni förstår hur illa Corona-viruset är. Hela China är alltså under 'lockdown'. Sjukhusbygget är en desperat åtgärd som påminner mycket om SARS-utbrottet.

Man stänger alltså ned x antal städer, och panikbygger sjukhus. Hoppas ni är införstådda i att antal smittade kommer explodera när sjukhusen som byggs är färdigställda, och kan börja behandla patienter.

10 - 12 miljoner döda tror jag är rimligt antagande. Man måste läsa utländska medier för att förstå omfattningen av problemet. De flesta dödsfallen blir i U-länder.

Svenska experter och Svensk massmedia är försiktiga efter överrapporteringen om riskerna med H1N1. Det är redan ett globalt nödläge men det visste vi redan eftersom CDC betraktade situationen som motsvarande ett globalt nödläge för dagar sedan. WHO är senare. Påverkan på global transport och handel är faktorer som påverkar WHOs inställning. Det här utbrottet har pandemiska proportioner och vi är någon dag från att alla medier beskriver utbrottet som en pandemi.

H1N1 smittade 1/5 av jordens befolkning med dödligheten 0,02%. Antalet döda uppskattades till ca 200 000. Nya Coronavirusets dödlighet är ca 2% och är ungefär lika smittsamt. Det blir 20 miljoner döda. Det är dom siffrorna som finns tillgängliga om inte smittan stoppas eller försvinner av sig självt på något sätt.

Ingen kan veta naturligtvis eftersom det är som att jämföra äpplen och päron. Sen kan ju viruset mutera också men det finns ingen information om det tillgängligt mer än att alla virus muterar. Ett best case scenario är fortfarande att ingen dör av det här i Sverige.

Citat:
The R0 for novel influenza A (H1N1) has recently been estimated to be between 1.4 and 1.6.
Based on an estimate of around 200,000 deaths, they said the case fatality ratio was probably less than 0.02 percent.

The R0 for New Corona virus estimates hovering between 2 and 3. WHO was a little more conservative than the others, with estimates of 1.4 to 2.5. The fatality ratio is 2,07 percent.

https://www.reuters.com/article/us-flu-h1n1-pandemic/swine-flu-infected-1-in-5-death-rate-low-study-shows-idUSBRE90O0T720130125

https://edition.cnn.com/asia/live-news/coronavirus-outbreak-01-30-20-intl-hnk/index.html
Senast redigerad av singularitet 2020-01-31 kl. 05:21.
Citera
2020-01-31, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Antingen har kineser från Wuhan flytt till Sverige eller så trollar användaren. Vad känner du sådär spontant känns mest troligt?

Varför skulle jag hitta på något sånt här? Det är en och två portar bort från mig och stötte dessutom på en person som hostade framför mig på Ica idag.
Det finns inget för mig att vinna på att skriva detta eller att hitta på något sånt här, jag delade med mig för att jag själv är orolig och ville varna er andra att vara försiktiga när ni är på allmänna platser, det var allt.

Jag undrade också om andra här märkt av att de plötsligt är fler turister när de bor, eller om det bara är i området där jag bor.
Om du tittar på min profil så ser du att jag inte ens aktiv här i vanliga fall.

PS.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/passagerare-fran-wuhan-forsenade-flyg-till-sverige/
Senast redigerad av Darknightress 2020-01-31 kl. 05:29.
Citera
2020-01-31, 05:22
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darknightress
Jag bor i ett område i Stockholm där det är få hotell, ett bättre bostadsområde inne i stan. Mycket lugnt och man ser på kvällarna till skillnad på dagarna vilka som rör sig i området.
På dagarna är de mycket folk men på kvällarna lite folk, främst svenskar och en mindre del med arabiskt ursprung men främst svenskar till kanske 90-95%.
Har bott i detta område större delen av mitt liv.
Har även vuxit upp med bästa vän som är adopterad från Asien och nästan aldrig träffat på någon asiat förutom henne.

I alla fall, jag har typ aldrig sett några asiater i detta område i Stockholm i hela mitt liv. Alltså visst på somrarna under turistsäsong, annars bara någon enstaka då och då.

Nu plötsligt sedan 2-4 dagar tillbaka ser jag massvis med kineserna på gatorna. De har gått in i portarna bredvid där jag bor men på ratsit finns ingen med asiatiska namn. De finns massor med airbnb i vårt område.
En man stod bredvid vår port och hostade och rökte. Sedan kom tre till män och gick in i porten med honom!! De var väl klädda och såg ut att ha pengar.
Träffade en till som var kines som gick runt och hostade på Ica!!!

Wuhan varnade tydligen medborgarna 8 timmar innan karantänen sattes in, så alla som har det väl ställt ekonomiskt fick god tid på sig att lämna landet.
Enligt rykten på sociala medel tog många som lämnade landet paracetamol för att inte fastna i feber kontrollerna.
Ett av de sista planen som kom från wuhan landade på Stockholm Arlanda för 4-5 dagar sedan och människor på expressen var där face to face och intervjuad dem....

Har ni också märkt av fler kineser i ert område?
Jag är helt chockad då jag sett så många och speciellt utanför de få hotellen som finns och i matbutikerna här omkring.

Att personen hostade rätt ut och inte hade munskydd känns extremt obehagligt.

Är så besviken på Sveriges regering som inte stoppade alla besökare från wuhan och satte alla i isolering som kom hit.

Alla fall utanför kina är ju i princip turister som lämnat landet...
Hemskt! Gula faran är över oss:

https://www.mememaker.net/meme/i-see-chinese-people-414

Hursomhelst, undvik Thailand:

14 Thailand

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
Citera
2020-01-31, 05:23
Medlem
Citat:
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5e3372cca6db5200113d9123

Ok Aftonbladet avser Hubei-provinsen

Nya fall i Hubei 1220 senaste dygnet
Totalt 5806

5806 - 1220 = 4666

En ökning med ca 25% senaste dygnet.
Senast redigerad av Stopplykta 2020-01-31 kl. 05:33.
Citera
2020-01-31, 05:27
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Och jag förstår inte hur du kan tro att man ska kunna hålla ett virus som smittar lättare än influensa borta från Europa och Sverige. Finns det inte här redan så lär det komma. Kineserna har trots kraftfulla åtgärder (som vore omöjliga i Europa) redan tappat kontrollen över spridningen.

Tyvärr har du rätt.
Kina är en diktatur och behöver således inte bry sig om mänskliga rättigheter.
Vi i Europa kan ex. inte sätta folk i karantän ifall de inte uppvisar klara symptom, vilket gör kontinenten till en stor och fri inkörsport.
Citera
2020-01-31, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Tyvärr har du rätt.
Kina är en diktatur och behöver således inte bry sig om mänskliga rättigheter.
Vi i Europa kan ex. inte sätta folk i karantän ifall de inte uppvisar klara symptom, vilket gör kontinenten till en stor och fri inkörsport.

De testas för Corona innan de går på flyget
Citera
2020-01-31, 05:36
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Bortsett från faktumet att kina redan har framställt ett vaccin. De vågar dock inte använda det redan

Minns det florerade en screenshot för några dygn sedan där samtliga inrikesflyg från Wuhan var kansellerade... alla utom samtliga som gick till provinsen Xinjiang, där ugyurierna bor.
Vi vet att det nu har rapporteras om fler fall i den provinsen.
Som alla vet så har man satt upp koncentrationsläger där, och en ev. medveten smittspridning utan efterföljande vård skulle få oerhörda konsekvenser.
...det är här det oprövade vaccinet kommer in i bilden..
Citera
2020-01-31, 05:46
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
kina! fuck, jag har en paket från aliexpress som jag fick i början av januari, vågar inte öppna det, och desto mindre köpa kinesisk tillverkade masker med tanken på att viruset kommer därifrån.

viruset överlever inte mer än några timmar upp till i gynsamma förhållanden 48 timmar.
aliexpress tar väl en vecka upp till 3 veckor så bara chilla. det mesta tillverkas oavsett i shenyeng nära HK
Citera
2020-01-31, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boored
Fladdermöss säljs inte i Wohan, ormar är man skeptisk till viruset ens kan smitta, så det är öppet ännu.
Syftar ni på fladdermusvideon så är den från en annan tid, en annan plats.
De tror att det är från fladdermöss vi fått smittan men att den landat i ett annnat värddjur i mellan.
Citera
2020-01-31, 05:51
Medlem
Xpander-s avatar
Flög från HK, jag såg då inga kontroller av temp eller något. Planet var fyllt till 1/3. Var väldigt städat, hörde att ett barn hostade då och då, inga nysningar.

Så det verkar väl som att de flesta nu håller sig hemma, efter att de där 2M wuhan orna spreds vind för våg.
HK hade avvisat 800 smittade wuhanbor, men det har rest in mängder av dem och gör det fortfarande. Den kommunist ändliga puppetregeringen vägrar stänga gränsen på riktigt.
Senast redigerad av Xpander- 2020-01-31 kl. 06:00.
Citera
2020-01-31, 05:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hemskt! Gula faran är över oss:

https://www.mememaker.net/meme/i-see-chinese-people-414

Hursomhelst, undvik Thailand:

14 Thailand

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Oh, jag önskar att UD skulle skriva en officiell rekommendation om att inte åka till Thailand, så att folk som redan bokat kan få sina pengar tillbaka från resebolagen. I annat fall, så kommer många att vara dumsnåla och åka ändå - vissa har ju sparat i flera år för att ha råd...
Men vårt UD får alltid tummen ur sist på hela jorden, vad det än gäller.
Citera
2020-01-31, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flygandetiger
Om man ska tro tidigare utveckling, så kommer bekräftat antal smittade uppgå till ~17k när dagen är slut.

Med tanke på att det finns nästan 10k bekräftade och 15k misstänkta fall så är det inte omöjligt att så är fallet.

Personligen tror jag helt enkelt att man en inte HINNER testa alla misstänkta längre. Inte i kina i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in