2020-01-31, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remulus
Lägg ned.

Det vet både du och jag och har framfört det ett flertal gånger.

Dödligheten kommer GIVETVIS därav minska. Men hur mycket?

Just nu är det ca 15-20 % som anses vara allvarliga eller mycket allvarligt sjuka och de flesta inlagda på sjukhus. Om 15 % eller kanske bara 5% av dem avlider, har man ändå en dödlighet som avsevärt överstiger tidigare "vanliga" eller "normala" säsongsinfluensor.

Du skrev inget om det i ditt inlägg så...
Citera
2020-01-31, 03:08
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
1220 nya sjukdomsfall (flesta Kina) är väl mer en 25% ökning?

Tillkom ytterligare 600 fall så 1700 typ. Lär dock komma fler uppdateringar. Typ 20% ökning.
Citera
2020-01-31, 03:09
Medlem
booreds avatar
Citat:

wiki hade 7711 igår, 9692 idag, en ökning med nästan 2k
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Nej jag jämför med hur snabbt det brukar gå för vanliga influensor som ofta uppstår i Kina att sprida sig över världen.

Nu diskuterade vi Sverige, inte världen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Enligt experten på Aktuellt tidigare ikväll tar det mellan 5-10 år att ta fram vaccin. Han borde veta vad han pratar om...

Dessa så kallade experter i Sverige är ju ett rent skämt. Man kan lugnt utgå ifrån att allt är motsatsen till vad de säger. Det säger sig självt att det inte kan ta 5-10 år att utveckla ett vaccin för det görs ju för varje säsonginfluensa. Det finns ju andra vaccin mot andra typer av coronavirus så själva grundreceptet är ju detsamma. Nu kan man tydligen odla detta virus också och då har man kommit ganska långt.
Får man fram något som kan fungera hyfsat så tror jag inte att man kommer att göra en massa tester utan man kör så fort man kan. Det är väl i alla fall bättre än ingenting-
Citera
Medlem
vet någon var man kan köpa ansiktsmasker som skyddar mot viruset?
och hur mycket kostar en sådan per styck?
Citera
2020-01-31, 03:10
Medlem
Citat:
Bortsett från faktumet att kina redan har framställt ett vaccin. De vågar dock inte använda det redan

Källa tack!?
Citera
2020-01-31, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boored
wiki hade 7711 igår, 9692 idag, en ökning med nästan 2k

Det är väl globalt, men går det att se hur mycket det är i Wuhan?
Citera
2020-01-31, 03:11
Medlem
Citat:

Nej? Och 1220 är inte ökningen sista dygnet.

9720 globala sjukdomsfall nu enligt Kinas statistik.
Citera
2020-01-31, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Skillnaden är väl att influensa kan man snabbt ta fram vaccin mot. Mot detta eller andra coronavirus har man gått bet och de flesta verkar inte optimistiska.

Jag vet inte varför det är så svårt.
Det finns ett MERS-vaccin till kameler. Det diskuteras, om jag inte minns fel, i denna podcast där experter tar upp coronaviruset http://www.microbe.tv/twiv/twiv-584/.

På Wikipedia går det att läsa följande
Citat:
There are no vaccines or antiviral drugs that are approved for prevention or treatment.
https://en.wikipedia.org/wiki/Coronavirus

Hur det kommer sig vore intressant att få veta.

EDIT: Mer angående vaccin https://en.wikipedia.org/wiki/Novel_coronavirus_(2019-nCoV)#Vaccine_research
Senast redigerad av vlkmslf 2020-01-31 kl. 03:14.
Citera
2020-01-31, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Dessa så kallade experter i Sverige är ju ett rent skämt. Man kan lugnt utgå ifrån att allt är motsatsen till vad de säger. Det säger sig självt att det inte kan ta 5-10 år att utveckla ett vaccin för det görs ju för varje säsonginfluensa. Det finns ju andra vaccin mot andra typer av coronavirus så själva grundreceptet är ju detsamma. Nu kan man tydligen odla detta virus också och då har man kommit ganska långt.
Får man fram något som kan fungera hyfsat så tror jag inte att man kommer att göra en massa tester utan man kör så fort man kan. Det är väl i alla fall bättre än ingenting-

vaccinet tar 8 månader som längst att tillverka och 3 månader som kortast.
men om viruset muterar så är vaccinet värdelöst.

det ryktas att bill gates ligger bakom spridningen av viruset i syfte att marknadsföra den "universala vaccinet" som ska räcka för alla typer av framtida virus, och i samma smäll förminska världens befolkning, då han tycker att vi är för många och att detta inte är bra för klimatet och annat.

man börjar undra varför smittan började i kina, de är ju världens största befolkning och även indien är en måltavla!

men nu spekulerar jag bara, så ta inte mina ord på allvar.
Citera
2020-01-31, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
vet någon var man kan köpa ansiktsmasker som skyddar mot viruset?
och hur mycket kostar en sådan per styck?

De är i princip slutsålda över allt om man skall ha ett effektivt skydd. De kan kosta från 50 kr per styck och uppåt. Men kommer nya i lager kan de finnas på byggfirmor, Biltema, Jula och några till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in