2020-01-30, 14:21
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Inte om du har minst en FFP2 mask på dig. Utandningsluften är fortfarande varm och blir kondens på rutan.

Jag har en låda FFP3 masker från 3M.
Svinjobbiga att gå med. Man måste sitta ner i vila för att kunna andas normalt.
Är det lätt att andas med en FFP3:a så sitter den inte tätt.

FFP2 " erbjuder ett visst skydd" säger 3M som är min hovleverantör.
Citera
2020-01-30, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Alltså informationen på Finnairs hemsida är tydlig, precis som du skriver, men jag kunde inte hitta några bokningsbara direktflyg från Peking. Noll, zip, nada. Alla går via HK. Vet inte varför.

För sent, missade med en dag... Fick i denna sekund SMS från SAS. Tidigare idag var det de vanliga mejlen med information om incheckning och uppgradering.

Så vad gör du nu? Ska du stanna i Kina? Finns det några andra svenskar där som du har kontakt med?
Citera
2020-01-30, 14:23
Medlem
DjPuttes avatar
Snacka om noja folket får kring detta virus är inte orolig alls innan det tar ett tag sedan så ebbar det ut likt pippiviruset och nasseviruset, Dem håller på ta fram ett botemedel samt till hösten / vintern kommer en masshysteri att ta spruta mot skiten....
Citera
2020-01-30, 14:23
Medlem
När dör vi?
Citera
2020-01-30, 14:24
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

För sent, missade med en dag... Fick i denna sekund SMS från SAS. Tidigare idag var det de vanliga mejlen med information om incheckning och uppgradering.

Är det money back från SAS eller " force majeur " ?
Citera
2020-01-30, 14:28
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Så vad gör du nu? Ska du stanna i Kina? Finns det några andra svenskar där som du har kontakt med?

Har blivit automatiskt ombokad med ett annat bolag och en mellanlandning en dag senare. Ta det eller vänta till den 9 feb tidigast för direktflyg.
Citera
2020-01-30, 14:29
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gidrobot
Efter att ha läst hela tråden så är man duktigt nojjig
Käkade precis en dagens på en asiatisk restaurang och där var en äldre asiatisk herre som hosta hela tiden. Fick ju nästan dödsångest , undra om han hade viruset

hade han skitiga skor, för stor kavaj och lustig keps ? Då var han från Wuhan. Sök hjälp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
När dör vi?
Inom 50 år med viss osäkerhetsfaktor (+/- 50 år)
Citera
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Är det money back från SAS eller " force majeur " ?

Fri ombokning eller pengarna tillbaka tror jag alla flygbolag kör med nu under virusepidemin.
Citera
2020-01-30, 14:30
Medlem
Det finns redan ett antal andra Coronavirus förutom (SARS och MERS) som cirkulerar och som ger förkylning, hosta, halsont. De är dock inte alls lika farliga som detta nya virus helt klart är. Men de inledande symtomen tycks vara lika för alla sorters coronavirus. Det gör det ju extra besvärligt om/när vi får in smittan i Sverige. Då kommer sannolikt en hel del människor som smittats av de mindre farliga infektionerna att också söka sig till vården.

Man kan läsa mer om de olika coronavirusen i denna länk.

https://www.doktorn.com/artikel/coronavirus-symtom-och-f%C3%B6rebyggande-%C3%A5tg%C3%A4rder

Sen hur man skyddar sig mot virus. Det är inte lätt. Virus överlever utanför kroppen på en massa ställen och det verkar oklart hur länge. De som importerar varor från Kina bör nog i dessa dagar vara försiktiga. De kan ju ha hanterats av någon smittad person innan de skickades iväg.

Olika virus har tydligen olika förmåga att överleva. De "säkraste" ställena att få viruspartiklar på sig är, som alla redan vet, att ta andra människor i hand, pussas eller ha annan närkontakt. Sen är spolknappen på toalettstolen, kranen på tvättstället, dörrhandtagen, allt man håller sig i på bussar, tåg och och T-bana effektiva smitthärdar.

Att tvätta händerna och hålla sig på behörigt avstånd från hostande och nysande människor är ett av de bästa sätten att skydda sig. Folk som går till jobbet med sådana symtom bör faktiskt skickas hem.

En ansiktsmask kan skydda andra från ens egna nysningar och hostningar. En nysning kan sprida viruset upp till 9 meter. Förmodligen är det lika illa när man hostar. Jag tror att det var Mythbusters eller Dr Mosley som kollade.

För att skydda sig själv mot smitta är nog engångshandskar av plast som man slänger efter att man tagit i smittkällan betydligt bättre än att ha på sig en ansiktsmask.

För egen del använder jag alltid en bit toapapper när jag spolar på toa, öppnar och stänger kranen på handfatet och när jag tar i handtaget efter toabesöket när det är förkylnings- och influensatider. Men det blir ju lite "too much" om man ska gå omkring med engångsplasthandskar på jobbet. Så där drar jag gränsen.

Om man behöver desinficera t.ex. en arbetsplats från virus så finns det i handeln verksamma medel som inte är farliga. Se ett av dem i länken nedan. Klorin och väteperoxid fungerar också men har ganska jobbiga bieffekter.

http://www.procurator.net/sv-se/partners/kbm/kbm-professional/desinficera-med-kbm-disinfection-by-lifeclean

Om man vet att man utsatts för virus som fastnat på kläderna räcker det faktiskt med att tvätta dem. Vattnet och tvättmedlet gör jobbet. Om man dessutom kan köra på mer än 70 grader är viruset garanterat dött. T.ex. sängkläder när man legat sjuk i en virusinfektion bör nog tvättas riktigt varmt. Att frysa ner virus tycks inte döda det, efter vad jag har läst mig till.
Senast redigerad av Tjelovek 2020-01-30 kl. 14:35.
Citera
2020-01-30, 14:31
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Har blivit automatiskt ombokad med ett annat bolag och en mellanlandning en dag senare. Ta det eller vänta till den 9 feb tidigast för direktflyg.

Om du är i Shanghai/Pudong så skulle jag vänta tills 9:e och se utvecklingen ( Om du bor hyfsat ok )
Citera
2020-01-30, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Mycket bra intervju om vaccin med prof Tomas Bergström från Sahlgrenska.

Han säger att coronavirus är ett stabilt virus som inte muterar hejvillt. Det finns japanskt vaccin för kossor som drabbas av corona som man kan utgå ifrån.

Idag behöver man inte få tag på virus utan att det räcker med genetisk kod för att köra igång.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=7395453
Fast det är inte vaccinet som tar lång tid att framställa. Det är testningen utav eventuella biverkningar.
Även om det är ett Corona virus så kan uppbyggnaden se annorlunda ut och då behövs ett helt nytt vaccin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in