Det finns redan ett antal andra Coronavirus förutom (SARS och MERS) som cirkulerar och som ger förkylning, hosta, halsont. De är dock inte alls lika farliga som detta nya virus helt klart är. Men de inledande symtomen tycks vara lika för alla sorters coronavirus. Det gör det ju extra besvärligt om/när vi får in smittan i Sverige. Då kommer sannolikt en hel del människor som smittats av de mindre farliga infektionerna att också söka sig till vården.
Man kan läsa mer om de olika coronavirusen i denna länk.
https://www.doktorn.com/artikel/coronavirus-symtom-och-f%C3%B6rebyggande-%C3%A5tg%C3%A4rder
Sen hur man skyddar sig mot virus. Det är inte lätt. Virus överlever utanför kroppen på en massa ställen och det verkar oklart hur länge. De som importerar varor från Kina bör nog i dessa dagar vara försiktiga. De kan ju ha hanterats av någon smittad person innan de skickades iväg.
Olika virus har tydligen olika förmåga att överleva. De "säkraste" ställena att få viruspartiklar på sig är, som alla redan vet, att ta andra människor i hand, pussas eller ha annan närkontakt. Sen är spolknappen på toalettstolen, kranen på tvättstället, dörrhandtagen, allt man håller sig i på bussar, tåg och och T-bana effektiva smitthärdar.
Att tvätta händerna och hålla sig på behörigt avstånd från hostande och nysande människor är ett av de bästa sätten att skydda sig. Folk som går till jobbet med sådana symtom bör faktiskt skickas hem.
En ansiktsmask kan skydda andra från ens egna nysningar och hostningar. En nysning kan sprida viruset upp till 9 meter. Förmodligen är det lika illa när man hostar. Jag tror att det var Mythbusters eller Dr Mosley som kollade.
För att skydda sig själv mot smitta är nog engångshandskar av plast som man slänger efter att man tagit i smittkällan betydligt bättre än att ha på sig en ansiktsmask.
För egen del använder jag alltid en bit toapapper när jag spolar på toa, öppnar och stänger kranen på handfatet och när jag tar i handtaget efter toabesöket när det är förkylnings- och influensatider. Men det blir ju lite "too much" om man ska gå omkring med engångsplasthandskar på jobbet. Så där drar jag gränsen.
Om man behöver desinficera t.ex. en arbetsplats från virus så finns det i handeln verksamma medel som inte är farliga. Se ett av dem i länken nedan. Klorin och väteperoxid fungerar också men har ganska jobbiga bieffekter.
http://www.procurator.net/sv-se/partners/kbm/kbm-professional/desinficera-med-kbm-disinfection-by-lifeclean
Om man vet att man utsatts för virus som fastnat på kläderna räcker det faktiskt med att tvätta dem. Vattnet och tvättmedlet gör jobbet. Om man dessutom kan köra på mer än 70 grader är viruset garanterat dött. T.ex. sängkläder när man legat sjuk i en virusinfektion bör nog tvättas riktigt varmt. Att frysa ner virus tycks inte döda det, efter vad jag har läst mig till.