2020-01-26, 22:48
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelbruno
Det är inget jag känner till i så fall. Har bara hört det talas om som en extra nagel i ögat. Och så att den smittar under hela inkubationstiden.

Det är ju så det funkar med inkubationstid.

Ser ett problem med det här. Men inte värre än fågelinfluensan
Citera
2020-01-26, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Var inte antalet döda 100 tusen st?

Många städer i Kina är i karantän, man ser ingen ute och folk krigar och slåss för en säck ris. Alla Matbutiker är rensade på mat. Och även gamla som unga dör, man ser människor falla som flugor och de andra får kraftiga konvulsioner och till slut dör.

Att man tar detta som ingenting är fan läskigt.
Antalet döda av SARS var knappt 800. Antalet döda av nya corona är officiellt 56. Så vi är uppe i 10% av SARS på ett par veckor.
Citera
2020-01-26, 22:53
Medlem
Cornflakesfasoners avatar
2 misstänka fall i Malmö. Hur orolig ska man vara? Ska man hålla barnet hemma från dagis? Eller pratar vi svininfluensa effekter? Både jag och barnet är fullt friska!

https://www.aftonbladet.se/a/BRBqWe
Citera
2020-01-26, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Det är ju så det funkar med inkubationstid.

Ser ett problem med det här. Men inte värre än fågelinfluensan
Nä, inkubationstiden är tiden från att du smittas till att sjukdomen bryter ut. Många sjukdomar smittar inte under inkubationstiden, utan först när den bryter ut.

Det hela beror på hur det artar sig. SARS tog 800 pers; spanska sjukan tog 50-100 miljoner. Så det kan skifta. Båda var inflensor. Just nu har vi inget botemedel.
Citera
2020-01-26, 22:54
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Varför har du inte haft det varje dag? Om du har så dåligt immunförsvar så är vanlig influensa lika farligt.

Vanlig influensa överlever jag nog. Men är det lite värre så ligger jag pyrt till.

Låter inte som vanlig influensa...

https://www.youtube.com/watch?v=XHZ0p6y8t9E&feature=youtu.be

I morgon är det jag som köper andningsmask av rätt klassning o börjar att så sakta köpa lite prepper-varor (Ris, toapapper, osv i bulk). Kostar ju inte så mycket för jag har redan frysarna fulla.
Citera
2020-01-26, 22:55
Medlem
LGDs avatar
Varför oroa sig för detta och låta det gå ut över hela ens existens just nu? Visst kan det tänkas vara allvarligt. Men herregud vilken hysteri. Vad är ni för ena som sprider skräck på detta sätt?

Ni verkar ta ut döden i förväg. Det kommer hända, kvittar väl hur du dör? Förr eller senare dör vi, av virus, i smärta, utan smärta, lidandes eller icke-lidandes. Alla kommer vi att dö.
Citera
2020-01-26, 22:56
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelbruno
Nä, inkubationstiden är tiden från att du smittas till att sjukdomen bryter ut. Många sjukdomar smittar inte under inkubationstiden, utan först när den bryter ut.

Det hela beror på hur det artar sig. SARS tog 800 pers; spanska sjukan tog 50-100 miljoner. Så det kan skifta. Båda var inflensor. Just nu har vi inget botemedel.

Oki
Citera
2020-01-26, 22:58
Medlem
Det kan ju vara så att de imorgon säger att allt bara var falskt alarm.
Citera
2020-01-26, 23:00
Medlem
Kontokurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
Vi kan ju börja med att minska befolkningen i Asien och Afrika i sådana fall. Håller du med? Iom det är de som ligger bakom nästan alla utsläpp.

Precis det som sker, problemet är att vi är så in i helvete beroende av dom för vår ekonomi.
Vad vi än köper så är skiten tillverkat därborta. Mina liggade inköp lär bli lidande.
Sverige kommer märka av detta big time och värre än någon svacka någonsin förutsatt att det håller i sig.
Kinesiska nyåret är en pungspark varje år men om inte produktionen kommer igång så kommer Tyskar, Italienare och Fransmän kunna skratta sig lyckliga då de är de enda som har maskinerna för att kunna producera tills vi hittat de där småskuttarna i Tjeckien, Rumänien eller andra låglöneländer.
Länder som Polen, Estland och Lettland kommer bara leverera inhouse och stödja sin egen marknad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Brukar du hålla andan ofta när du åker kollektivt?

Jag åker aldrig kollektivt

Och när jag måste flyga rengör jag där jag ska sitta och petar inte på nått i onödan om man säger så. Dusch och klädbyte väl framme. Vill tillägga att jag nästan aldrig någonsin blivit sjuk och träffar du mig skulle du aldrig fatta hur noga jag är med sånt här. Är inte precis sheldon Cooper som många nog får en bild av när man berättar
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ja JAG hade ju hållit barnen hemma och arbetat hemifrån ifall jag hade möjlighet, om jag bodde i Malmö...

Hur länge tycker du att folk borde göra det med anledning av coronaviruset som just nu gracerar?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Oki
Inkubationstiden för corona verkar vara upp till två veckor. Åker någon glad kines runt och tror att han är frisk i två veckor medan han smittar, så kan det bli många fall. Har inte riktigt förstått smittgraden. Det talas om R0–värde på 1,8-2,5, vilket har förklarats med att om man kommer i i ett rum med 10 personer, så kommer 1,8-2,5 av dem smittas. Men som sagt har jag inte fått grepp om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in