Citat:
Ursprungligen postat av
Remulus
Kohorten är liten, som jag angett så många gånger tidigare, men visar på att i vart fall att av 41 sjuka som fick sjukhusvård, så avled lite mindre än 15% och det kan du inte motsäga.
Både du och jag inser att det kanske inte är en fullständig representativ del ar det totala antalet sjuka, men man kan i vart fall konstatera att dödligheten är ovanligt, och kanske till och men onormalt hög och kan jämföras med SARS.
Det säger jag inte emot. Jag säger att du flera gången misstolkat rapporten i dina inlägg. Rapporten är gjord på en grupp redan svårt insjuknade patienter. Dödligheten hos denna grupp kommer överstiga den hos befolkningen i stort. Dödligheten i 2019-nCoV har hittils visat sig vara lägre än SARS, givet att inte ca 600 - 700 nya dödsfall inrapporteras de kommande dagarna, svarande mot de i nuläget ca 9000 insjuknade. Det tror jag inte kommer hända.
Med det sagt så förefaller det fortfarande röra sig om en allvarlig sjukdom, särskilt sett till hur väl den verkar sprida sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Remulus
Jag känner inte till någon säsongsinfluensa någonstans i världen, varken historisk eller i nutid, där 15 % avlidit under aktiv sjukhusvård.
Möjligen om du studerade en grupp äldre som blivit inlagda på sjukhus i viral lunginflammation (orsakad av säsongsinfluensa) så kan du finna liknande dödlighet.
Jag tror dödligheten hos 2019-nCoV kommer överstiga denna men också kraftigt understiga den hos SARS. Det är dock rena spekulationer från mitt håll.