Citat:
Ursprungligen postat av
vlkmslf
Nej det behöver jag inte. Som jag och andra påpekat redovisar artiklarna siffror för en grupp patienter som redan insjuknat svårt i av Coronavirus. Denna grupp är inte representabel för befolkningar i stort. Möjligtvis kan undantag göras för antalet svårt insjuknade utan tidigare sjukdomhistorik (ca 1 / 3 enligt artiklarna). Det är hursomhelst för tidigt för att dra generalla slutsatser om dödlighet.
Jaså, en inledande forskningsrapport kan inte ge en fingervisning om dödligheten är låg eller hög.
Kohorten är liten, som jag angett så många gånger tidigare, men visar på att i vart fall att av 41 sjuka som fick sjukhusvård, så avled lite mindre än 15% och det kan du inte motsäga.
Både du och jag inser att det kanske inte är en fullständig representativ del ar det totala antalet sjuka, men man kan i vart fall konstatera att dödligheten är ovanligt, och kanske till och men onormalt hög och kan jämföras med SARS.
Dessutom verkar Coronaviruset smitta någorlunda som en "vanlig" influensa.
Jag känner inte till någon säsongsinfluensa någonstans i världen, varken historisk eller i nutid, där 15 % avlidit under aktiv sjukhusvård.
Gör du? Länka i så fall...
Dödligheten är i inledningsskedet abnormt högt för ett virus som smittar på detta sättet.
Faktiskt...