2020-01-31, 02:46
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Vi har inte ens haft EN testad positiv. Jag förstår inte hur du kan tro på detta. Det enda jag kan se ändra trenden är ett inflöde av smittbärande turister vilket inte är aktuellt just nu. Skulle vara thailandresenärer, möjligen. Men inte ens där borta har det fått utbredning. Det kommer inte andra veckan helt plötsligt explodera för smittbärarna och just nu är turismen relativt låg.

Och jag förstår inte hur du kan tro att man ska kunna hålla ett virus som smittar lättare än influensa borta från Europa och Sverige. Finns det inte här redan så lär det komma. Kineserna har trots kraftfulla åtgärder (som vore omöjliga i Europa) redan tappat kontrollen över spridningen.
Citera
2020-01-31, 02:46
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Märkligt hur folk här mest slår varandra i skallen med siffror hit och dit i dagar , siffror som helt saknar grund eftersom de kommer från alla möjliga ställen och Kinesiska totalitära staten. Skål putår!

Vilka siffror ska vi lita på då, din limsniffare?
Citera
2020-01-31, 02:49
Medlem
Sam.Boyds avatar
Nu har British Airways ställt i flighterna från Shanghai o avbokat resenärerna.

Det samma gäller Beijing.

Det går dock fortfarande att flyga till o från Hong Kong.
Senast redigerad av Sam.Boyd 2020-01-31 kl. 03:27.
Citera
2020-01-31, 02:49
Medlem
Remuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men varför redovisar du inte siffrorna jag bad om, det finns ett allmänintresse i tråden, helt övertygad om det.

Siffrorna överstiger Asiaten, okej, då har du siffran, plita ner och posta.

The Lancet publicerade en inledande forskningsrapport om 41 diagnosticerade patienter som fick sjukhusvård, varav 6 avled:

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30183-5/fulltext

6 av 41 patienter avled d.v.s. 6/41=0,146. D.v.s 14,6% eller som jag anger, något under 15% avled

Asiaten:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2714797/

"...here were complications in 3% of cases with 0.3% mortality"

Coronaviruset kan misstänkas ha högre dödlighet än i vart fall Asiaten enligt den forskningsrapporten jag hänvisar till.

Var dödligheten hamnar till slut vet i vart fall inte jag i nuläget, men de som menar på att man kan dela antalet avlidna med antalet smittade i nuläget, har i vart fall inte förstått min liknelse med de 10 man skjuter i magen och beräknar överlevnadsprocenten 5 sekunder efter, vilket givetvis är helt felaktigt att göra, vilket tyvärr både görs här och av, tyvärr, de flesta journalister.

En korrekt beräkning av dödligheten kan man ENDAST få efter utbrottets avslut, genom att dela antalet avlidna med det totala antalet smittade under HELA utbrottets längd.

Tyvärr antyder dessutom de publicerade rapporterna på en ovanligt hög dödlighet, samt inte företrädesvis bland äldre och sjuka, som endast verkar stå för endast ca 1/3 av de avlidna.

En s.k. ögonblicksbild under pågående utbrott är helt felaktigt, då det tar en tid att avlida av sjukdomen...
Senast redigerad av Remulus 2020-01-31 kl. 03:00.
Citera
2020-01-31, 02:51
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad du syftar på för data. Den här stämmer inte: https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Jag syftar på Kinas officiella siffror
Citera
2020-01-31, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Och jag förstår inte hur du kan tro att man ska kunna hålla ett virus som smittar lättare än influensa borta från Europa och Sverige. Finns det inte här redan så lär det komma. Kineserna har trots kraftfulla åtgärder (som vore omöjliga i Europa) redan tappat kontrollen över spridningen.

Du jämför miljontals lyckligt ovetandes kineser på en begränsad geografisk yta (Wuhan) med några hundra hemvändande turister utspridda i landet, fullt upplysta om situationen.
Citera
2020-01-31, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Haha är du seriös nu? Steg verkligen alla av så fort kinesen steg på?

inte alla men några stycken, jag reagerade mer på att hon hade med sig resväska och att busshållplatsen var belägen i centralstationen.

skrämmande, min hals gör ont nu, i övrigt så känner jag mig frisk men jag har en irritation i halsen.

om jag blir sjuk, så kommer jag gå till närmaste myndighetskontor och andas ut kraftigt i syfte att försöka ta med mig några stycken till upper rooooooooom.

nej men seriöst jag hoppas att inget allvarligt inträffar.
Citera
2020-01-31, 02:53
Medlem
Citat:
Mycket bättre eftersom de haft viss tid att förberedda sig.

Jag tvivlar starkt på att ex Indien, Thailand, Vietnam m.fl. har den kapacitet och vilja att bemästra detta som Kina haft.
Citera
2020-01-31, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Vilka siffror ska vi lita på då, din limsniffare?
Tjena knark nisse! Borde inte din mamma ha nattat digför länge sedan? Ligger du och snortar under täcket som vanligt.

Hur som, nån som har länkar till kinesiska patienter under angrepp från corona virus?
https://www.youtube.com/watch?v=u00PPHym2_g
Citera
2020-01-31, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför har vi inte ett enda konstaterat fall ännu, borde vi inte ha det, eller är det så att ingen har behövt uppsöka vård?
Varför borde vi ha det (ännu)? Spridningen är sett till antal fortfarande rätt så begränsad. Det sprids mest i Kina och och den senaste veckan har fall utanför Kina gjort sig till känna. Det som är oroväckande är att det nya coronaviruset smittar på ett vis som inte SARS eller MERS gjort tidigare, kanske till och med jämförbart med ett influensavirus. Influensavirus har tendens att sprida sig världen över och om utbredd immunitet saknas en tendens att resultera i pandemier. Det har skett flera gånger förut.

Att dra slutsatser om att viruset inte skulle sprida sig till och i Sverige är rent önsketänkande. Jag skulle personligen bli förvånad om det inte gjorde det
Citera
2020-01-31, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remulus
The Lancet publicerade en inledande forskningsrapport om 41 diagnosticerade patienter som fick sjukhusvård, varav 6 avled:

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30183-5/fulltext

6 av 41 patienter avled d.v.s. 6/41=0,146. D.v.s 14,6% eller som jag anger, något under 15% avled

Asiaten:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2714797/

"...here were complications in 3% of cases with 0.3% mortality"

Coronaviruset kan misstänkas ha högre dödlighet än i vart fall Asiaten enligt den forskningsrapporten jag hänvisar till.

Var dödligheten hamnar till slut vet i vart fall inte jag i nuläget, men de som menar på att man kan dela antalet avlidna med antalet smittade i nuläget, har i vart fall inte förstått min liknelse med de 10 man skjuter i magen och beräknar överlevnadsprocenten 5 sekunder efter, vilket givetvis är helt felaktigt att göra, vilket tyvärr både görs här här och av, tyvärr, de flesta journalister.

En korrekt beräkning av dödligheten kan man ENDAST få efter utbrottets avslut, genom att dela antalet avlidna med det totala antalet smittade under HELA utbrottets längd.

Tyvärr antyder dessutom de publicerade rapporterna på en ovanligt hög dödlighet, samt inte företrädesvis bland äldre och sjuka, som endast verkar stå för endast ca 1/3 av de avlidna.

En s.k. ögonblicksbild under pågående utbrott är helt felaktigt, då det tar en tid att avlida av sjukdomen...

Fast den rapporten tar ju bara hänsyn till de som lades in på sjukhus, vi vet inte hur många som var smittade men inte lades in?
Citera
2020-01-31, 02:58
Medlem
Remuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vlkmslf
Nej det behöver jag inte. Som jag och andra påpekat redovisar artiklarna siffror för en grupp patienter som redan insjuknat svårt i av Coronavirus. Denna grupp är inte representabel för befolkningar i stort. Möjligtvis kan undantag göras för antalet svårt insjuknade utan tidigare sjukdomhistorik (ca 1 / 3 enligt artiklarna). Det är hursomhelst för tidigt för att dra generalla slutsatser om dödlighet.

Jaså, en inledande forskningsrapport kan inte ge en fingervisning om dödligheten är låg eller hög.

Kohorten är liten, som jag angett så många gånger tidigare, men visar på att i vart fall att av 41 sjuka som fick sjukhusvård, så avled lite mindre än 15% och det kan du inte motsäga.

Både du och jag inser att det kanske inte är en fullständig representativ del ar det totala antalet sjuka, men man kan i vart fall konstatera att dödligheten är ovanligt, och kanske till och men onormalt hög och kan jämföras med SARS.

Dessutom verkar Coronaviruset smitta någorlunda som en "vanlig" influensa.

Jag känner inte till någon säsongsinfluensa någonstans i världen, varken historisk eller i nutid, där 15 % avlidit under aktiv sjukhusvård.

Gör du? Länka i så fall...

Dödligheten är i inledningsskedet abnormt högt för ett virus som smittar på detta sättet.

Faktiskt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in