2020-01-31, 01:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Bara sjuka som dör av sån här skit ändå. Bara bra att rensa i leden.

Det naturliga urvalet, människan blir motståndskraftigare om dåliga egenskaper rensas bort.

Vaccin är inte naturligt, det förlänger bara problemet.

Därmed inte sagt att jag förespråkar ett naturligt urval.
Citera
2020-01-31, 01:41
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Bara sjuka som dör av sån här skit ändå. Bara bra att rensa i leden.

Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Alla som är i riskzonen bevakas inklusive deras kontakter. Mer intressant för mig är av vem och hur de transporteras mellan platser i Sverige och hur de undviker katastrofscenarior i dessa transporter. Svenskar kommer inte ta på sig rymddräkter som asiaterna gör. Det kan jag lova er.
Så med andra ord, så flygs dom in här och får gå hem som ingenting har hänt ? Ett skämt isåfall.
Citera
2020-01-31, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Så med andra ord, så flygs dom in här och får gå hem som ingenting har hänt ? Ett skämt isåfall.

Nej de kommer transporteras och uppmanas isolering. Men folk som transporterar dem kommer inte ta till de nödvändiga åtgärderna. Visa mig en svensk i en sådan utrustning som asiaterna går i, då blir jag lugn.
Citera
2020-01-31, 01:44
Medlem
svenskar kommer att lämna wuhan under helgen och de kommer till sverige.

att ta temp på personer kommer inte att hjälpa ett skit, då man kan bära på viruset utan att ha symtom, och vissa har hosta och kräks men samtidigt har ingen feber.

sedan så kan de smitta under sina symtomfria dagar, vilket är 14 dagar men kan vara mer.

igår åkte jag buss, och en kinesisk kvinna steg på bussen, hon hade resväska med sig, jag steg av bussen direkt! och det var flera personer som gjorde samma sak.

xenofobia är hög i södra delen av sverige, där man hade två misstänkta fall.
Jag är ingen rasist, har en del kinesiska vänner men men man blir rädd.

Att skitet sedan sprids via luften gör det ännu värre, fanns personer som inte alls var kineser eller hade kontakt med personer som var från wuhan men ändå hade viruset.

igår var det 7000 pers som var smittade och idag är det 9000 st, men jag tror att de mörkar antalet sjuka!

idag hostar jag lite lätt och känner torrhosta samt känns det som om mina ögon är lite varma, jag har ingen feber och jag kräks inte. Är rädd.
Citera
2020-01-31, 01:45
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det naturliga urvalet, människan blir motståndskraftigare om dåliga egenskaper rensas bort.

Vaccin är inte naturligt, det förlänger bara problemet.

Därmed inte sagt att jag förespråkar ett naturligt urval.

Vissa virus som spanskan tex slår mot de med störst motståndskraft.
Senast redigerad av boored 2020-01-31 kl. 01:49.
Citera
2020-01-31, 01:47
Medlem
Remuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Menar väl att det är som alla andra virus. Gamla och sjuka dör av alla möjliga olika virus som finns hela tiden. Klart det är hemskt även fall det är äldre och sjuka, men varför sån uppståndelse av just det här?

Svarar på din fråga som egentligen är menad till annan. Hoppas du har överseende med det, när jag återger ett tidigare svar:

Detta att bara sjuka och gamla avlider är inte korrekt. Helt enkelt helt felaktigt. Flera både utländska och inhemska journalister har felaktigt angett detta.

Hittills har det, enligt publicerad forskning, visat sig att endast ca 1/3 av de avlidna har underliggande sjukdomar, samt att medelåldern är 49 år.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30211-7/fulltext#bib3

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30183-5/fulltext

Tyvärr...
Senast redigerad av Remulus 2020-01-31 kl. 01:49.
Citera
2020-01-31, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Knappast. Om en kines utan symptom kan smitta fyra starka germaner på en fabrik, så kan vi nog anta att viruset inte alls kommer att tvärstoppa. Utbrottet är bara för färskt. Fallen är för få än. Det tar ett gäng veckor innan virus får fart. Sannolikt så sker redan nu smittspridning i Europa som ännu inte upptäckts. Folk går omkring med vad de tror är en förkylning och smittar fler. Helt plötsligt är det nån som insjuknar rejält i lunginflammation och det upptäcks att det handlar om det nya viruset. Men då är det redan försent!

Inte en chans att en epidemi uppstår i Sverige eller näromliggande Europa om inget händer på 7-8 dagar. Det ska till mycket klanteri då.
Citera
2020-01-31, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Nej de kommer transporteras och uppmanas isolering. Men folk som transporterar dem kommer inte ta till de nödvändiga åtgärderna. Visa mig en svensk i en sådan utrustning som asiaterna går i, då blir jag lugn.

En imponerande sak i Wuhan är att stan tycks få matlådor transporterade hem. Den svenska tjejen som intervjuades i Aktuellt sa att hon får tre matlådor hem om dan. Vilken logistik det måste vara om det gäller hela stan !

PS så kunde hon ringa nåt nödnummer om det krisade !
Citera
2020-01-31, 01:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Nej, inkubationstiden är på mellan 7-14 dygn för nCoV2019

Jag vet inte om du såg vad jag kommenterade, förstår inte vad du vill säga med 7-14 dygn?

Jag dryftar lite om att en smittbärare sannolikt kan smitta innan vederbörande har symptom på sjukdom.

Vid influensa påstår Folkhälsomyndigheten att smittbäraren är smittsam redan ett dygn innan hen får symptom, alltså under inkubationstiden, sannolikt kan det gälla även för det aktuella viruset, men jag påstår inte att det är så det förhåller sig.

Det kanske kan ha att göra med hur mycket virus man har fått i sig, ju fler partiklar desto snabbare bör det kunna produceras den mängd viruspartiklar som behövs för att smitta någon. Jag finner det tämligen logiskt.
Citera
2020-01-31, 01:51
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Enligt experten på Aktuellt tidigare ikväll tar det mellan 5-10 år att ta fram vaccin. Han borde veta vad han pratar om...

Tror inte han är riktigt medveten om den nya teknologin som kom till iom. tillverkningen av Zika-vaccinet.

Kortfattat så tar man genetisk information från virussekvenser och kopierar dessa och kan så framställa vaccinet.
Tidigare måste man odla celler i labb och DET tar tid, men som sagt beror på vilken teknik man använder.

Om de som kör med virussekvenserna får fram ett fullgott vaccin inom en månad så kommer de garanterat konkurrera ut de som inte kommer få fram ett förrän om 5-10 år.
Citera
2020-01-31, 01:52
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remulus
Självklart har du rätt! Man vet inte IDAG hur många som i stillhet lider av Coronaviruset hemma i hemlighet och stillhet samt tillfrisknar och därmed håller sig utanför statistiken.

Det är därför jag menar att dödligheten med största sannolikhet kommer att betydligt sjunka, men till vilka siffror vet varken du eller jag.

Forskarvärlden är i vart fall helt på det klara över att dödligheten är avsevärt högre än ett ordinärt influensavirus. Därav förmodar jag att Kinas regering och WHO tar Coronaviruset på största allvar.

Den inledande första forskningsrapporten indikerar en dödlighet på ca 15%

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30183-5/fulltext

den andra på 11%

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30211-7/fulltext#bib3

och den kommer troligtvis att sjunka, men med detta forskningunderlaget kan man någorlunda säkert konstatera att Coronaviruset betydligt kommer att hålla sig över dödligheten på 0,05-0,18% som de "normalt" dödligaste ordinära säsongsinfluensorna håller.

Därför anser samtidigt givetvis WHO att det är ett Globalt nödläge.

Att dödligheten är kring 10-15% för patienter som söker vård för problemen innebär inte att dödligheten för sjukdomen är 10-15%.

Vanlig influensa är inte särskilt dödlig i samhället, men den är garanterat dödligare bland de som blir så sjuka att de måste uppsöka vård.
Citera
2020-01-31, 01:52
Medlem
Jag är ordentligt försvagad av kronisk sjukdom, tvingas alltid vaccinera mig för influensa, annars är jag illa ute. Jag antar att jag kommer att höra till de första som stryker med. Lite synd, för jag hade mycket att bidra med, ett antal projekt som jag jobbat länge på och som skulle vara klara inom ett år. Särskilt gammal hann jag inte heller bli. Men det är det naturliga urvalet som ni kallar det. Lite rensning av skräpet i leden. Så jag ska inte klaga för mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in