2020-01-31, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av creeket
Du har absolut en poäng i det du skriver. Men du måste också ta i beaktande att det finns en viss ledtid från insjuknade till dödsfall. Hubei har haft nästan en månad på sig att nå dessa siffror.

Det är ju också så att Wuhan troligtvis har en mycket högre grad av äldre som har insjuknat då det troligtvis är yngre personer som är ute och turistar och jobbar mellan städerna, resterande städer och länder lär tyvärr få fler döda när sjukdomen går upp i åldrarna där också.
Citera
2020-01-31, 00:27
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zikavirus
Vad vet vi om dessa som har "klarat" sig?

Att de har varit symtomfria i 10 dagar.
Citera
2020-01-31, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Wuhan-viruset har en större spridning, vilket är klara indikationer på att det har större mörkertal. Faktumet att det kan smitta under inkubationstid, och vi snackar miljontals kineser.. och fortfarande bara 10 fall i Hongkong visar också på att den förklaringen duger inte. Hongkong har givetvis många fler infekterade i realiteten.

Jag får erkänna att jag inte riktigt kan hänga med i dina resonemang.
Du började denna konversation med att Wuhan-sjukan var meningslös, inget att bry sig om. Och nu påstår du att den är väldigt allvarlig, eller?
Citera
2020-01-31, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Det är riktigt att en hel del andra folkslag förkastar en hel del av modern vetenskap. Gäller inte bara kongoleser som dödar häxor som lagt en förbannelse. Finns de som t ex skyr Alvedon som pesten även i vanligt bruk och menar att det är ytterst dåligt för levern. Har t o m hört en utländsk läkare säga det.

Jag har sett två dödsfall på grund av överdosering av Alvedon. Jag skulle vara försiktig om jag hade dålig lever eller blanda med alkohol. Följer man doseringen är det ofta inga problem om du inte har leverproblem.
Citera
2020-01-31, 00:31
Medlem
bulletproofsouls avatar
Hur ser det ut i övriga fattigare delar av Sydostasien? Vad händer om viruset får fäste i Indien och Pakistan? Hur ser det egentligen ut i Ryssland? Kina har enorma resurser och en relativt god sjukvård jämfört med många andra länder. Blir läget ansträngt i Kina, hur ska det då inte bli i fattigare grannländer osv?
Citera
2020-01-31, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Det är ju också så att Wuhan troligtvis har en mycket högre grad av äldre som har insjuknat då det troligtvis är yngre personer som är ute och turistar och jobbar mellan städerna, resterande städer och länder lär tyvärr få fler döda när sjukdomen går upp i åldrarna där också.

Då resonerar vi på ungefär samma sätt.
Citera
2020-01-31, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av creeket
Jag får erkänna att jag inte riktigt kan hänga med i dina resonemang.
Du började denna konversation med att Wuhan-sjukan var meningslös, inget att bry sig om. Och nu påstår du att den är väldigt allvarlig, eller?

Att jämföra Corona-viruset med influensan baserat på Wuhan-data är meningslöst.
Citera
2020-01-31, 00:37
Medlem
Remuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vlkmslf
Som jag förstår det så undersöker den studien 99 patienter som redan utvecklad viral lunginflammation till följd av 2019-nCoV och finner en dödligen om ca 11 %. Det är inte detsamma som att 11 % av smittade med 2019-nCoV dör.
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30211-7/fulltext#bib3

Nej, nej och återigen nej. Det är INTE samma artikel jag hänvisar till!

Den studien jag refererar till var den första och anger att av 41 patienter avled 6, vilket är lite under 15%.

Helt korrekt som du anger, påstår varken jag eller forskningsrapporten, att för all framtid kommer lika många eller t.o.m fler procent att avlida, beroende på ett otal faktorer som jag tyvärr inte har tid att ange.
Men, det är ändå en inledande indikation att Coronaviruset har ovanligt HÖG DÖDLIGHET och inte är jämförbart med ett ordinärt förkylningsvirus...

Att ett flertal internationella och nationella förståsigpåare i dagsläget delar antalet avlidna med smittade och kommer fram till en helt annan dödlighet än forskningsrapporten menar jag är HELT FEL i detta läget

Läs gärna mitt tidigare inlägg om de 10 skjutna i magen och beräkningen av dödligheten för detta...
Citera
2020-01-31, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Hur ser det ut i övriga fattigare delar av Sydostasien? Vad händer om viruset får fäste i Indien och Pakistan? Hur ser det egentligen ut i Ryssland? Kina har enorma resurser och en relativt god sjukvård jämfört med många andra länder. Blir läget ansträngt i Kina, hur ska det då inte bli i fattigare grannländer osv?

Inte bara det.. hygienen och dagsvanorna.. Känns som ett mardrömscenario. Sjukvården är bara toppen på isberget.
Citera
2020-01-31, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remulus
Det är inte samma artikel vi hänvisar till.

Jag byggde mitt inlägg på den första artikeln i The Lancet om Coronaviruset:

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30183-5/fulltext

men vi kan även diskutera din länk om du vill...
Fast även den artikeln berör fall av pneumonia (= lunginflammation) hos patienter inlagda på sjukhus. Detta är alltså svårare fall av 2019-nCoV.
Citera
2020-01-31, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remulus
Som en skrev tidigare i tråden: Om man skjuter 10 människor i magen, överlever 100% de första 5 sekunderna, men sen då?

Vad är dödligheten i Coronaviruset egentligen. Det kan man bara med någorlunda visshet veta efteråt, när alla avlidna resp. insjuknade som tillfrisknat är räknade

Eller som i exemplet efter skotten går det ENDAST att korrekt beräkna dödligheten om man delar de avlida efter att de andra helt tillfrisknat (eller för att vara övertydligt korrekt: antalet avlidna delat med hela antalet skjutna)).

Den andelen känner man givetvis inte till i dagsläget, men förståsigpåare delar helt felaktigt de avlida med antalet konstaterade smittade idag och kommer snusförnuftigt fram till en dödlighet på 2-3%

Dödligheten för de första 41 konstaterade fallen var konstaterat 6, vilket innebär en dödlighet på lite under 15%, vilket ett av de främsta vetenskapliga institutet i världen konstaterat:

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30183-5/fulltext

Dessa siffrorna kan kanske vara en av anledningarna till att Kina reagerat så pass kraftfullt och att WHO utlyst ett globalt nödläge?

Senare, om ett år kanske, med facit i hand, tror jag dock att dödligheten kommer att ligga en bit under 15%. Kanske runt 2-5%.

Även detta låga spekulativa tal kommer att innebära att Coronaviruset är mer än 20-30 gånger mer dödligt än en vanlig säsongsinfluensa, vilket bör få vem som helst att få respekt för konsekvenserna av en global spridning.

Dessutom: helt felaktigt uppges det både i internationell och nationell media att det bara är de redan sjuka som avlider. Tyvärr stämmer det inte. Endast knappt hälften av de avlidna i artikeln jag refererar till hade en bakomliggande grundsjukdom samtidigt som medelåldern var 49 år.

Väl bekomme...

Består inte urvalet av individer som sökt vård pga symptom? I så fall är siffran missvisande eftersom det inte tas hänsyn till alla som är symptomfria eller visar svaga symptom som liknar en förkylning exempelvis. Kan hända att jag missförstod något här 🙂
Citera
2020-01-31, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Att jämföra Corona-viruset med influensan baserat på Wuhan-data är meningslöst.

Men det var ju du som gjorde det... Åtminstone så var det så jag uppfattade dig.
Jag personligen är övertygad om att nCov-2019 är riktigt allvarlig. Den bedömningen gör jag baserat på befintlig data samt hur Kina har reagerat på den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in