Citat:
Ursprungligen postat av
Franke88
Nej, så fungerar det inte. En börskrash hade inte fått halva (eller ens en liten del av) befolkningen att dö. Allt som hade skett är att värdena på folks aktier hade sjunkit (för stunden). Det här med att frukta börskrasher är propaganda av bankerna för att hålla folket i schack.
Tyvärr har du fel. Jag pratar inte om en liten börskrasch. Jag pratar om en total härdsmälta i det ekonomiska systemet (var ganska nära 2008). Allting är tyvärr otroligt uppskruvat just nu, vi befinner oss precis på toppen av en rekordlång uppgång sedan förra krisen.
En kreditstörning, så att pengarna helt enkelt tar slut, förtroendet för det ekonomiska systemet bryts, hyperinflation, och totalkrasch. Output i världsproduktionen kan gå tillbaka med 50%, och starta en irreversibel tillbakagång.
Ett helt möjligt scenario. Ser man till världshistorien över mycket lång tid, så går utvecklingen i vågor. Det är fullt tänkbart att vi har en hundraårig tillbakagång.
Så viktig är världsekonomin. Tyvärr ska jag säga, är den förste att skriva under på att det är olyckigt att det är så oerhört känsligt.