2020-01-30, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natasss
Det är fan det mesta korkade jag hört.
Kan de inte temporärt öppna en VC som är nedlagd i Norrlands inland o karantäna där med 2-3 vårdpersonal i hazmatdräkt.
Om de hamnar i sunkig hyreslägenhet i Sthlm med hopkopplat ventilationssystem som fungerar sådär finns det ju ändå nån typ av risk

Hemisolering är det som används i Kina. Det är därför som sjuka spärras in i lägenheterna med stålbalkar eller kedjor på dörren. Det är inte så dumt eftersom det inte tar upp resurser för sjukvården. Men självklart är det hemskt att bli inlåst.
Citera
2020-01-30, 21:32
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Indien och Thailand är väl nyckelländer, när det gäller spridning till Sverige?

Varför hörs inget från Indonesien? Jävulskt många människor, trängt och en mycket stor kinesisk minoritet.
Citera
2020-01-30, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Låter förnuftigt, men rekommendationer från WHO följer väl folk oavsett om man utlyst globalt nödläge eller inte? Gör man inte det, så lär man väl inte heller bry sig om ett globalt nödläge.

Oavsett så verkar det här rinna ut med sanden som alla andra virus såvida inte Sverige tabbar upp sig och kanske bara hemisolerar folk som varit i Wuhan. :*
Jag vet inte vad skillnaden är riktigt men följer man inte råden så kanske det blir svårare att få stopp på viruset så jag antar att det blir viktigt att ”råden” efterföljs.
Citera
2020-01-30, 21:34
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Globalt nödläge. Det är nog första gången i historien.

Nej:

Citat:
Globalt nödläge har utlysts av WHO vid fyra tillfällen tidigare: Polioutbrottet i Kamerun 2019, ebola-utbrotten i Västafrika 2014 och i Kongo 2019 samt vid svinfluensapandemin 2009.

Källa: Regimens svt.se.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det-har-ar-ett-globalt-nodlage
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lathmac
Hej alla mitt i paniken.

Befinner mig just nu i Finland och har via åkeri chef fått höra att finska militären ringer runt och jagar tungtransport trailers. Befinner mig i en millitär stad nära Ryssland och detta enligt chifen själv har inte hänt tidigare och han har fått info från andra åkerier att detta sker i hela landet.

Nu blire spännande grappar
Det låter verkligen intressant. Är det tänkt att man ska ha dem för att stoppa folk vid ryska gränsen eller? Åtminstone agerar ni till skillnad från sossarna som inte ens kan få häcken ur trots erfarenhet med Tjernobyl, Estonia, Tsunamin........
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Hemisolering är det som används i Kina. Det är därför som sjuka spärras in i lägenheterna med stålbalkar eller kedjor på dörren. Det är inte så dumt eftersom det inte tar upp resurser för sjukvården. Men självklart är det hemskt att bli inlåst.

Det är ju enda sättet som finns när det inte ens finns vårdplatser kvar för kritisk vård. Men nu är det ingen panik att låsa in dem i hemmet. Gamla flyktingförläggningen nära norska gränsen utan grannar i ett par veckor ist tycker jag
Citera
2020-01-30, 21:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Smittskyddslagen borde väl gälla här?

Det aktuella viruset är inte klassat som samhällsfarlig sjukdom, så det är upp till Regeringen att avgöra vad statusen på viruset skall vara.

Finns nog ingen klassning alls på viruset?
Citera
2020-01-30, 21:37
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lathmac
Hej alla mitt i paniken.

Befinner mig just nu i Finland och har via åkeri chef fått höra att finska militären ringer runt och jagar tungtransport trailers. Befinner mig i en millitär stad nära Ryssland och detta enligt chifen själv har inte hänt tidigare och han har fått info från andra åkerier att detta sker i hela landet.

Nu blire spännande grappar

Vad ska dom med det till? Mobilisera vid Ryska gränsen?
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det aktuella viruset är inte klassat som samhällsfarlig sjukdom, så det är upp till Regeringen att avgöra vad statusen på viruset skall vara.

Finns nog ingen klassning alls på viruset?
Globalt nödläge/World Health Organisation, FN
Citera
Medlem
Viruset är naturens egen antikropp mot mänskligheten. Vi har gjort för mycket skada och
naturen är sjuk. Nu slår den tillbaka.
Citera
Medlem
Just nu, enligt expressen, är det 7 800 personer som har smittats varav 170 har dött, alltså 1 av 46. Mao inte alls lika dödligt som SARS men kanske inte helt lugnt ändå. Time will tell
Citera
2020-01-30, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Ja gör inget, se vad som händer. Jag har ingen större förtroende för regimen och MSB. Då är kanske Smittskyddsinstitutet lite mer seriösa i mina ögon men det återstår att se.

Smittskyddsinstitutet och enskilda forskare och läkare kan man låna ett öra, och så bedömer man själv hur man ska agera. Steg 1 är iaf att överge myten om svensk beredskap. Man rår om de sina, oavsett om det gäller krig eller virus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in