2020-01-30, 20:00
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flatamoderata
Det blir ingen rättegång mot HD så hennes fall tas inte upp. Det är inte straffbart att hata den som förstört ens äktenskap. Men det är sjukt att hata och lobba för hennes delaktighet mot bättre vetande hos polis och åklagare.
Släpp henne låt henne leva sitt liv.

Jag talar endast om förundersökningsmaterial, och inte om en kommande rättegång.

Edit: HD kommer naturligtvis figurera under SD:s rättegång, och kommer säkerligen även bli kallad som vittne.
Senast redigerad av Netherworld 2020-01-30 kl. 20:03.
Citera
2020-01-30, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag talar endast om förundersökningsmaterial, och inte om en kommande rättegång.

Edit: HD kommer naturligtvis figurera under SD:s rättegång, och kommer säkerligen även bli kallad som vittne.

Tror inte att HD har vittnesplikt i det här fallet, i så fall vittnar hon frivilligt
och inte under ed, eller vad tror du?
Citera
2020-01-30, 21:29
Medlem
Bravegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja det är förståeligt. På den tiden var han inte mitt förstahandsval som Lenas mördare och tyckte han blev orättvist behandlad om han nu råkade vara oskyldig. Men nu ryser man vid tanken på hur han som kallblodig mördare flängde runt på alla event.

Jag ett riktigt sjukt beteende. Respektlöst och att fara omkring och flina bland många som även varit Lenas vänner. Han var väldigt speedad i Sundsvall upplevde jag och funderade nästa på om han hade tagit nåt men nu i efterhand om det nu är han som är skyldig, vilket jag tror, så kanske han fick en kick, ett rus, av att gå runt bland alla med vetskapen av vad han gjort. Bara spekulation från min sida men det är ju fullt av spekulationer här och här kom en till.
Citera
2020-01-30, 21:30
Medlem
Bravegirls avatar
Citat:

Vad är det hon ska vittna om tänkte du då?
Citera
2020-01-30, 21:46
Medlem
Bravegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Som sagt, jag tror inte det är ett problem för åtalet. Tvärt om. Antingen hittar man nåt, och åtalet hinner bemöta, eller inte, och då får försvaret svårt att anföra tvivel rörande Fupens fullständighet senare.

Åtalet lär inte bygga på saker som skulle kunna tillbakavisas så enkelt. De centrala bevisen eller bevisföringen torde vara oomtvistliga. Rättegångens förlopp kan ju sedan också handskas med enskildheter som uppkommer. Rätten vill ju veta om personen är den skyldige eller ej. Det är ju det den är till för. Om inte så finns det ju en annan mördare där ute. Det finns ju här inga starka skäl att låsa in fel person, såvitt jag kan se.

Det enda möjligheten är ju om SD vill ta fallet för HD eller en dotter. Det där torde åkl haft tid att fundera igenom. Tveksamt om SD skulle gilla att sitta inne för någon annan persons skull.

Det här reder sig självt.

Det är väl ingen dans på rosor att sitta i SD:s sits just nu, och fundera på om han borde läsa 1500 ss slask eller inte, när han anser sig vara oskyldig, men vem har sagt att det borde vara trevligt? Hur borde man förhålla sig till fupen i ett ev. indiciemål som oskyldig eller skyldig? Man borde väl skaffa karaktärsvittnen eller nåt? Annars? Bida sin tid?

Man bör väl inte inta hållningen att domstolen kommer att vara orättvis. Även om åklagaren kanske är det...

Karaktärsvittnen kommer inte att vara särskilt betydande.

Att åberopa ett karaktärsvittne är tillåtet men i regel har ett sådant vittne lägre bevisvärde än andra vittnen. Om vittnet även är en närstående person får denna inte avlägga ed vilket sänker bevisvärdet ytterligare (se 36 kap 13 § rättegångsbalken).
Citera
2020-01-30, 21:50
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bravegirl
Karaktärsvittnen kommer inte att vara särskilt betydande.

Att åberopa ett karaktärsvittne är tillåtet men i regel har ett sådant vittne lägre bevisvärde än andra vittnen. Om vittnet även är en närstående person får denna inte avlägga ed vilket sänker bevisvärdet ytterligare (se 36 kap 13 § rättegångsbalken).

Må så vara men vad ska en indicieåtalad då göra?
Citera
2020-01-30, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Tror inte att HD har vittnesplikt i det här fallet, i så fall vittnar hon frivilligt
Hon är fortfarande närstående med tanke på barn och exmakar. Så hon kan säkert välja att vittna, men behöver inte, och hon vittnar inte under ed. Hennes vittnesmål har dock ett lägre värde vad gäller bevisningen.
Citera
2020-01-30, 21:56
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hon är fortfarande närstående med tanke på barn och exmakar. Så hon kan säkert välja att vittna, men behöver inte, och hon vittnar inte under ed. Hennes vittnesmål har dock ett lägre värde vad gäller bevisningen.
Vem tror ni kallar henne som vittne?
Åklagaren eller försvaret?
Citera
2020-01-30, 21:57
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Då har vi uppfattat FUP:arna på olika sätt helt enkelt, de jag har läst så har det fan inte funnits något positivt för den misstänkte, snarare tvärtom och det är ju så det ska vara om åklagaren ska kunna räkna med en fällande dom.

Men det är helt ok, du får gärna försvara ditt skrå men jag tror att även åklagare är människor och människor resonerar på ett visst sätt när de ska bevisa något, då brukar det som bevisar ens egen tes komma i förgrunden och det som talar emot den tonas ner eller förtigs helt.
-----------
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det måste väl vara olagligt för en åklagare att fara med osanning?

Det gäller väl också om utredningen inte är objektiv i sin bedömning, t ex genom att utelämna information som kan vara till gagn för den misstänkta.

Skillnad är det förstås om bevis och utredningar inte är färdigställda.
Postat: 2018-08-19, 16:26
Citat:
Det är förbjudet ja. Det skulle vara ett väldigt allvarligt tjänstefel. Dessutom måste en åklagare hålla sig objektiv genom objektivitetsprincipen.

Vill bara påminna om att postaren som säger sig varit på 30 st rättegångar vilket dessa barnsligt okunniga påståenden om hur objektivitetsprincipen efterlevs i verkligheten visar inte är sant.
Problemen är att det vilseleder tråden om hur det faktiskt är med dom väldigt allvarliga tjänstefelen i verkligheten .
Det går inte komma förbi googlejuridiken utan praktisk kunskap.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-01-30 kl. 22:29.
Citera
2020-01-30, 21:59
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

Hon kommer förmodligen inte vara skyldig till att vittna, men jag tror att hon kommer att göra det. Om inte för åklagarens skull, så för försvarets skull.
Citera
2020-01-30, 22:02
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bravegirl
Vad är det hon ska vittna om tänkte du då?

Om hennes och SD:s relation främst. Sen får hon säkert frågor om vad hon vet om SD och LW:s relation.
Citera
2020-01-30, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Vem tror ni kallar henne som vittne?
Åklagaren eller försvaret?
Ingen aning. Hon är ju avförd från utredningen om jag förstått rätt. Åklagaren vill sätta honom i finkan - och om HD vill det också så kan hon vittna om hon vet något som är till hans nackdel. Likaså tvärtom om hon vill vittna FÖR hans skull - då kan advokaten kalla henne. Så det beror helt på vilken sida hon står på. Och det vet bara utredningsgruppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in