2018-08-19, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Ibland blandar hen ihop Säker och Tror. Vore iaf intressant att få höra om det finns belägg för det EGT skriver om att HD hade bilen.

Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Bilen beslagtogs av polisen den 16 maj. Men EGT skriver om att HD skulle använt den den 15de. Blir intressant att höra hur EGT förklarar det. Tog hon den från Arlanda den 15de, åkte runt med den i en dag och ställde tillbaks den på Arlanda den 16de?

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/mannens-beslagtagna-bil-bargades-fran-arlanda/
1. Honan: När har jag blandat ihop saker? Inte en ända gång! Det är vissa andra som inte är läskunniga och vissa andra som både mörker ord, förvränger med vilja och dessutom kommer med direkta lögner om mina inlägg.
Sluta misskreditera på detta sätt! Så osnyggt!
Citera
2018-08-19, 12:51
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att SD och LW skulle ha stämt träff känns kanske som ett naturligt antagande att göra utifrån de ovan beskrivna leden i indiciekedjan, och inte minst utifrån en stark personlig övertygelse om att just SD är gärningsmannen. Eller menar du att du har saklig grund för din uppfattning att de skulle ha stämt träff?

MV har tidigare postat i tråden att polisen tror det var SD som väntade på Lena utanför hennes lägenhet. Att han kontaktat henne och velat träffas. Det finns mer som talar för att det var han än emot.
Jag utgick från MV:s uppgifter när jag skrev att de stämt träff.
Citera
2018-08-19, 13:00
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
MV har tidigare postat i tråden att polisen tror det var SD som väntade på Lena utanför hennes lägenhet. Att han kontaktat henne och velat träffas. Det finns mer som talar för att det var han än emot.
Jag utgick från MV:s uppgifter när jag skrev att de stämt träff.
Var just det här med att SD och LW skulle ha stämt träff ett antagande som polisen hade gjort, eller var det en uppfattning man hade sakligt stöd för?
Senast redigerad av Draifos 2018-08-19 kl. 13:04.
Citera
2018-08-19, 13:09
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Var just det här med att SD och LW skulle ha stämt träff ett antagande som polisen hade gjort, eller var det en uppfattning man hade sakligt stöd för?

MV skrev att mer talar för än emot i utredningen att det var SD som Lena gick med mot planket.

Det kanske de baserar på att SD kontaktat Lena på kvällen och stämt träff med henne. Jag vet inte.
Citera
2018-08-19, 13:11
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
MV skrev att mer talar för än emot i utredningen att det var SD som Lena gick med mot planket.

Det kanske de baserar på att SD kontaktat Lena på kvällen och stämt träff med henne. Jag vet inte.
Har du själv uppfattat det som att polisen menade att SD faktiskt hade stämt träff med LW?
Senast redigerad av Draifos 2018-08-19 kl. 13:17.
Citera
2018-08-19, 13:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det har tidigare diskuterats vad åklagaren kan ha presenterat vid häktningsförhandlingarna. Som jag har förstått det bör hennes uppfattning om hur brottet gick till ha grundat sig på en indiciekedja som ser ut enligt följande:

1. SD har under mordkvällen kontakt med LW via chatt eller sms (teknisk bevisning).

2. SD och LW går tillsammans från LW:s bostad mot bullerplanket (ett vittne har genom sitt fönster hört en man och en kvinna samtala, gående i den riktningen).

3. SD dödar LW vid/bakom bullerplanket (ett vittne har hört kvinnoskrik därifrån).

4. SD gör sig av med LW:s mobil i Vivallaskogen 150 meter norr om bostadsområdet för att vilseleda polisen (mobilfyndet).

Har jag uppfattat det rätt?

Eftersom jag inte är tillräcklig kunnig inom juridiken frågar jag utifrån de kunskaper jag fått från det jag googlat mig till på nätet och av en del i detta forum.

För att lägga fram skäl till varför en åklagare anser att en person ska häktas, behövs det verkligen en indiciekedja?

Som jag fattat det krävs det att personen misstänkt för ett brott som medför fängelse mer än ett år och att det finns risk för att personen avviker, förstör bevis eller begår nya brott.

Misstankegrader finns fyra olika, i fallande skala;
  • kan misstänkas
  • skäligen misstänkt
  • på sannolika skäl misstänkt
  • tillräckliga skäl för åtal

Nu ville åklagaren i häktningsframställan få SD häktad på sannolika skäl. För det krävs det:
Det krävs mer bevisningän det krävs för skäligen. Det ska vara en objektiv bedömning som grundar sig på bevis, men det behöver ändå inte vara tillräckligt för ett åtal. Det får alltså inte vara tyckanden och rykten, inte egna åsikter.

Åklagaren måste alltså ha trott sig ha tillräckligt med objektiva bevis för att få till en häktning, men lyckades inte nå det målet, utan fick enbart igenom misstänkt på den lägre misstankegraden skäligen misstänkt. På den lägre misstankegraden ger åklagaren endast 1 vecka på sig för att lägga fram en ny häktningsframställan. Och även här misslyckades åklagaren och SD släpptes.

Jag tror alltså inte att det var en sådan indiciekedja som åklagaren la fram. De bevis som åklagaren har lagt fram, vet vi ju inget om. Jag tror att det finns fler bevis än de vi fått höra om. Det vi har fått info om i tråden är kanske riktiga, men vi VET inte. Vi får var och en tro vad vi vill.

Nedan förklarar jag punkt för punkt varför jag inte tror på en indiciekeja, dina punkter kursiva, mina efter:

Vet inte om man i häktningsframställan får ta upp tidigare anmälningar, särskilt som den ena är tillbakadragen och den andra nerlagd? Får man ens det även om det finns domslut som fällt nuvarande mgm? Någon som vet?

Ursäkta för det alltför långa inlägget.
Citera
2018-08-19, 14:17
Medlem
Honan6s avatar
Åklagaren har (av en trådskrivare) beskyllts fara med osanning vid häktningsframställan.
Jag tror inte åklagaren farit med osanning, men däremot kan hon ha utelämnat flera indicier i sin framställan - kanske med anledning av att dessa inte var färdigkontrollerade som t ex mastningar av mobiler, synvittnet och hörvittnet?
Citera
2018-08-19, 14:22
Medlem
Citat:
Vi vet ju inte vad åkl har presenterat vid förhandlingen. Men jag uppfattar indiciekedjan som du beskrivit ovan.
Blir osäker om senaste digitala kontakt var med MGM eller någon annan men stämt träff hade de i all fall. Och enligt MV har MGM väntat utanför BO:s lägenhet.
Att flyktvägen är känd TOLKAR jag som vittne/vittnen sett GM röra sig den vägen. Hur har de annars fått fram dessa uppgifter?
Vittnesuppgifter om flyktvägen kan dock ha tillkommit senare, efter förhandlingarna. Hade detta lagts fram första förhandlingen TROR jag sannolika skäl hade uppfyllts.

Ja, man måste fått vittnesobservationer från några som stödjer den förelagda flyktvägen från FP österut till Bro2 och vidare mot fyndplats "mobilen". MV uppgav att man testat att springa sträckan och att det höll tidsmässigt.

Det tolkar jag som att man fått flera observationer vid olika tider och platser efter den tänkta flyktvägen. Testet visar att den förflyttningen är möjlig tidsmässigt och därmed vet man riktningen av den.

Den informationen hade man sannolikt inte vid förhandligen. TROR JAG.
Citera
2018-08-19, 14:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Åklagaren har (av en trådskrivare) beskyllts fara med osanning vid häktningsframställan.
Jag tror inte åklagaren farit med osanning, men däremot kan hon ha utelämnat flera indicier i sin framställan - kanske med anledning av att dessa inte var färdigkontrollerade som t ex mastningar av mobiler, synvittnet och hörvittnet?

Det måste väl vara olagligt för en åklagare att fara med osanning?

Det gäller väl också om utredningen inte är objektiv i sin bedömning, t ex genom att utelämna information som kan vara till gagn för den misstänkta.

Skillnad är det förstås om bevis och utredningar inte är färdigställda.
Citera
2018-08-19, 15:00
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det måste väl vara olagligt för en åklagare att fara med osanning?

Det gäller väl också om utredningen inte är objektiv i sin bedömning, t ex genom att utelämna information som kan vara till gagn för den misstänkta.

Skillnad är det förstås om bevis och utredningar inte är färdigställda.

Precis.
Citera
2018-08-19, 16:15
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
MV påpekade vid något tillfälle att EGT läckt sekretessbelagda uppgifter, visst var det så? Det är ju intressant. Källa i utredningen eller närhet till anhörig i fallet?

Jag tror det handlade om att EGT först påstod att hen visste vad som stod i åklagarens sakframställan. Men sen sa EGT att hen inte haft tillgång till den. Kan det varit det du tänkte på?
Citera
2018-08-19, 16:18
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
1. Honan: När har jag blandat ihop saker? Inte en ända gång! Det är vissa andra som inte är läskunniga och vissa andra som både mörker ord, förvränger med vilja och dessutom kommer med direkta lögner om mina inlägg.
Sluta misskreditera på detta sätt! Så osnyggt!

Hur var HD:s förfarande med SD:s bil den 15 maj?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in