2020-01-29, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venlafaxin-hjalp
Det kändes väldigt nervöst och stort i början. Det var en del ångest inför den i T1 minns jag men det var absolut inte så farligt. Jag upplever att man får så mycket verktyg under terminen för att klara av tentan. Det är många seminarier, mycket rättsfallsläsning o s v. Man "tvingas" studera väldigt intensivt under hela terminen för att vara i fas till varje seminarium vilket gör att man är väl rustad inför tentan i slutet. Det enda som krävs är väl mer eller mindre en repetition och att göra gamla ex-tentor så går det bra, så länge man ser till att förbereda varje seminarium väl och se till att förstå lösningarna efter varje seminarium innan man går vidare till nästa. Fördelen är ju att vi också får ha med kurslitteraturen under tentan samt egna anteckningar. Kunskapen går inte så mycket ut på "utantill-kunskaper" utan man testas i juridisk problemlösning kan man säga. Det handlar mer om att identifiera rätt frågeställningar och veta vilka tillämpliga regler som finns samt att argumentera för en viss lösning. Du får lösa fiktiva fall på seminarier och på tentan vilket jag tror ger en bra grund inför framtiden.

Sen vill jag bara säga, att om du nu väljer UU, så ta det lugnt på T1. Jag hade alldeles för mycket ångest än vad jag hade behövt. T1 är en väldigt snäll termin jämfört med de övriga så ta det lugnt och läs bara böckerna i lugn och ro så kommer det gå utmärkt.

Bra skrivet! Väldigt uppskattat, hjälper sjukt mycket.
Citera
2020-01-29, 15:41
Medlem
Läser T3 för tillfället och börjar fundera på vad man ska pyssla med i sommar. Att harva inom hemtjänsten som förra året lockar inte direkt, men vad har man egentligen för möjligheter till någorlunda vettiga sommarjobb efter att ha läst tre blygsamma terminer? Har hört från bekanta att sommarjobb på t.ex. försäkringsbolag inte är ovanligt men stämmer det verkligen? Skulle kännas lite fräckt att höra av sig till typ LF med ett såhär klent CV.
Citera
2020-01-29, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Läser T3 för tillfället och börjar fundera på vad man ska pyssla med i sommar. Att harva inom hemtjänsten som förra året lockar inte direkt, men vad har man egentligen för möjligheter till någorlunda vettiga sommarjobb efter att ha läst tre blygsamma terminer? Har hört från bekanta att sommarjobb på t.ex. försäkringsbolag inte är ovanligt men stämmer det verkligen? Skulle kännas lite fräckt att höra av sig till typ LF med ett såhär klent CV.
Att arbeta som skadereglerar över sommaren ska nog inte vara en omöjlighet. Huruvida det är meriterande är väl en annan sak.
Citera
2020-01-29, 19:36
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Då får du väl typ sitta i växeln?

Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin
Att arbeta som skadereglerar över sommaren ska nog inte vara en omöjlighet. Huruvida det är meriterande är väl en annan sak.
Harva i hemtjänsten är mycket meriterande, tycker jag. Det visa att man är villig att "hugga i", kan ta "skitgörat" och att du möjligen är prestigelös.
Citera
2020-01-30, 12:06
Medlem
Citat:

Min bild är att det även är svårt att så tidigt på programmet ens få ett jobb på ett försäkringsbolag. Även på dessa jobb är det ett relativt högt söktryck vilket gör att de hellre väljer folk som hunnit läsa fler terminer än t3. Räkna därför inte med att kunna få några juridiska sommarjobb denna sommar.

Hemtjänst eller liknande sociala arbeten, tex inom kriminalvården, är nog det mest meriterande man kan göra så tidigt på utbildning.
Citera
2020-01-30, 15:28
Medlem
Citat:

Beror på vilken typ av skador du vill jobba med, jag tror definitivt det finns en chans att du får jobb på försäkringsbolag.

Ansvar&rättsskydd - möjligen får du jobba med rättsskydd men ansvarsfrågor tror jag inte.
Egendom/lösöre - behöver inte någon utbildning
Reseskador - behöver inte någon utbildning
Sjukdom, olycksfall, överfall - behöver inte någon utbildning men beror på vad de söker för personal, när det kommer till "sommarbarn" kräver man oftast inte att du har någon utbildning.
Motorskador - behöver inte någon utbildning.

Det finns ofta olika nivåer på vilka skador du får hantera utifrån skadekostnad.
Exempelvis egendom/lösöre, lägsta nivå är väl cykel/mobiltelefoner medan högsta nivå är möjligtvis bränder osv.

Du förlorar inget på att söka men var beredd på att du inte kommer få göra "det roliga", du är där oftast för att avlasta ordinarie personal.
Citera
2020-01-30, 16:21
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:

Mindre advokatbyråer (och/eller nischade) söker åtminstone generellt juristassistenter med T3 som krav, sen vågar jag inte svara på hur utbudet ser ut gällande sommartjänster då många verksamheter överlag har lägre ruljans under dessa månader.

Om vi bortser från hemtjänsten som jag tror ur ett CV-perspektiv är bra kanske du kan kika på bankväsendet, typ ta emot kunder i fysiskt bankkontor / sitta i kundtjänst. Också det förhållandevis meriterande även om skadereglerare är bättre!
Citera
2020-01-30, 19:11
Medlem
Bestialisks avatar
Citat:

Jäkligt tidigt som du säger. Åtminstone för advokatbyrå. Skatteverket tar väl in sommarhandläggare, vilket kanske är lite meriterande sen om du är sugen på en skattebana?
Citera
2020-01-30, 19:16
Medlem
Bestialisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minerv
Vet att kursen precis börjat men tycker inte CA verkar så farlig. Är detta med "väggen" överdrivet eller är det helt enkelt så att det blir värre med tidens gång?

CA är den absolut roligaste kursen på hela programmet i mitt tycke. Stundtals hög arbetsbelastning men inte så det är ohanterbart. Nu var det i och för sig några år sedan jag gick kursen så det kanske är annorlunda nu.

Tuffaste på programmet enligt mig var CC när de fortfarande hade 2x duggor och 2x tentor som typ gick parallellt samtidigt som du hade en uppsats att skriva. Men det upplägget har ändrats nu, vill jag minnas.
Citera
2020-01-30, 23:23
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bestialisk
Jäkligt tidigt som du säger. Åtminstone för advokatbyrå. Skatteverket tar väl in sommarhandläggare, vilket kanske är lite meriterande sen om du är sugen på en skattebana?
Du måste ha läst skatterätten för att bli sommarhandläggare på Skratteverket.
Citera
2020-01-30, 23:25
Avstängd
Hur ser arbetsmarknaden ut för examaninerade utan ting o som vill ha första juristjobben?

Tidvis har det varit svårt - o 2009 var det pezztt
Citera
2020-01-31, 10:03
Medlem
Bestialisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Du måste ha läst skatterätten för att bli sommarhandläggare på Skratteverket.

Där ser man. Då ber jag om ursäkt för dåligt tips!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in