2020-01-30, 18:50
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Vid vilka klockslag får vi det första svenska fallet och det första dödsfallet i Europa idag?

Jag uppskattade i söndags att det skulle vara idag torsdag. Känns ju ganska nära, med ett fall i Finland, 4 fall i Tyskland, 149 fall i hela världen och med svenskar som reser nästan mest av alla folk.

Står fast min min gissning, men hoppas för guds skull att jag har fel. Å andra sidan spelar det nog knappast någon roll för helheten, nu i början är det såpass få fall utanför Kina så att enstaka små länder som Sverige närmast blir till random datapunkter (typ on/off).
I hela världen utanför Kina det nu iallafall så pass många så man kan börja förutspå nästa dag baserat på ökningstakten 40-50%. Resten av världen är där Kina var mellan 18-19/1.

BREAKING: CNN rapporterar för 1 minut sedan att de har första säkra fallet av smittospridning inom USA. En person i Illinios som inte alls varit i Kina. Det är andra fallet i Illinos.
Citera
2020-01-30, 18:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag uppskattade i söndags att det skulle vara idag torsdag. Känns ju ganska nära, med ett fall i Finland, 4 fall i Tyskland, 149 fall i hela världen och med svenskar som reser nästan mest av alla folk.

Står fast min min gissning, men hoppas för guds skull att jag har fel. Å andra sidan spelar det nog knappast någon roll för helheten, nu i början är det såpass få fall utanför Kina så att enstaka små länder som Sverige närmast blir till random datapunkter (typ on/off).
I hela världen utanför Kina det nu iallafall så pass många så man kan börja förutspå nästa dag baserat på ökningstakten 40-50%. Resten av världen är där Kina var mellan 18-19/1.

BREAKING: CNN rapporterar för 1 minut sedan att de har första säkra fallet av smittospridning inom USA. En person i Illinios som inte alls varit i Kina. Det är andra fallet i Illinos.

Och inte heller varit i kontakt med någon som har varit i Kina?

Det är just det här jag har syftat på när jag har talat om spridning inom ett land utanför Kina, intressant.
Citera
2020-01-30, 18:52
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

Din spekulation visade sig vara fel med andra ord.
Citera
2020-01-30, 18:54
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Det är just det här jag har syftat på när jag har talat om spridning inom ett land utanför Kina, intressant.

"The patient is the spouse of a Chicago woman diagnosed with the virus after returning from Wuhan"
Citera
2020-01-30, 18:54
Medlem
Citat:
Din spekulation visade sig vara fel med andra ord.

Det vet vi inte än men jag hoppas verkligen jag har fel. Men om jag har fel så blir jag jätteglad och är den förste att erkänna det här (inte alla som någonsin skulle göra det, speciellt inte one-liners gnällspikar/foliehattar som du)
Citera
2020-01-30, 18:55
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Hur ska du vidta försiktighetsåtgärder?

Ja vad gör man egentligen.
Det bästa är väl att handla så snart som möjligt. Innan vi har bekräftade fall här.
Bara köpa sånt som går att skala/är inplastat.
Inte äta saker som inte går att värma upp först till en hyfsat hög temperatur/går att frysa.

Blir väl mest sådana självklara saker som alla vet? Mer kan jag nog inte göra.
Citera
2020-01-30, 18:55
Medlem
Irländske killen som sitter i karantän i Wuhan (lagar mat)
”A birthday beer! I thought of a Corona, but maybe not in this situation” LOL
https://youtu.be/EeaXmutcDjo
Senast redigerad av -modestyblaise- 2020-01-30 kl. 19:05.
Citera
2020-01-30, 18:59
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Han utelämnar medvetet sådan information.
Citera
2020-01-30, 19:01
Medlem
Citat:
Hittade du texten som du blev hänvisad till igår? Det vill säga den text som en hjärnskadad apa kan hitta.

Du menar den text som en av trollen hade skrivit själv och lagt upp som en bild på imgur

Jo bilden som trollet hade lagt upp hittade man allt, men någon källa till text fanns det ju inte eftersom ingen hänvisar till den på något sätt, och ingen har länkat till den, ingen diskuterar den. Hade den funnits på riktigt så hade det varit rätt signifikant, eftersom trollet skrev i bilden att "Läget blir bara bättre och bättre, färre dör" osv. Men den storyn fanns ju tyvärr inte alls på riktigt...

Men om du vill undvika att kalla dig själv för hjärnskadad apa (eftersom ingen kan hitta den) så kan du väl klippa ur texten och posta här eller PM'a mig. Eller är det världens första text på Internet som varken går att länka till eller kopiera (imponerande....)
Citera
2020-01-30, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Alltså informationen på Finnairs hemsida är tydlig, precis som du skriver, men jag kunde inte hitta några bokningsbara direktflyg från Peking. Noll, zip, nada. Alla går via HK. Vet inte varför.

För sent, missade med en dag... Fick i denna sekund SMS från SAS. Tidigare idag var det de vanliga mejlen med information om incheckning och uppgradering.
Ge gärna besked hur det går!
Citera
2020-01-30, 19:06
Medlem
LuluBrooksies avatar
Mera krematorie-information
https://twitter.com/YurikooLee/status/1222861551725617156

Läs gärna alla tweets och filmen.

The eighth day of domestic document sharing: a crematorium in Wuhan (note that it is one of the crematoriums in Wuhan)
Ten garbage bins filled with corpse bags
This is only one day of crematorium (note that only one day) How many people burn a day? How many body bags are stuffed in a bin? What about ten garbage bins? Government information was not transparent, so the crowd began to see the crematorium.

EN ANNAN person säger att det bara rör sig om plastpåsarna, body bags ( identifierade som body bags) eftersom plast inte kremeras. Men då är det ännu värre, om det bara rör sig om påsar i soptunnorna.

EN TREDJE person i tråden säger
"This is true, because this is the back door of Wuhan People's Hospital."

EN FJÄRDE postare säger
"Cremation of pneumonia dead is free." med länkar som styrker hans tes. Vi vet sen tidigare att kremering är gratis om den döde dog av Corona Virus.
Citera
2020-01-30, 19:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är ju du som påstår att de fysikaliska lagarna är radikalt annorlunda för dessa coronavirus än för andra, liknande (till massa och form).

Jag är ingen fysiker det är sant men jag kan dra slutsatser av den totala bilden av smittspridningen. Jag har bara fysik från naturlinjen (det hette så på min tid) i gymnasiet.

Var påstår jag att de fysiska lagarna är annorlunda för olika typer av virus, till massa och form?

Jag förväntar mig ett svar här i tråden, du tar heder och ära av mig med ett falskt påstående. Mycket tål jag, men sånt skitsnack gör mig riktigt förbannad.

Nå, erkänn att du lögnar och be om ursäkt.

Fysik är inte sin starka sida, den blottan har vi sett alldeles övertydligt. När du i tråden försöker förklara sakernas tillstånd med felaktiga påståenden får du helt enkelt vara beredd på att någon griper in och stoppar galenskapen. Och helst också bara svälja att du var ute på hal istället för att inta en försvarsställning.

En partikel, virus eller annat kan färdas i atmosfären, hur långt och högt bestäms av luftströmmar och termik.

Till och med en bil kan färdas i atmosfären, i en tromb till exempel, så försök inte inbilla läsarna att ett virus inte kan färdas längre sträckor i atmosfären.

Jag måste vara övertydlig för att du ska förstå.
Senast redigerad av OY 2020-01-30 kl. 19:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in