2020-01-30, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Ökningen har varit exponentiell men den exponentiella ökningstakten har minskat något de senaste dygnen. Det kan dock bero på att man nått kapacitetstaket i diagnosticeringen på grund av brist på testkit. Här är en exponentiell regression till y=A*B^x och extrapolation några veckor framåt.

Dagens uppdaterade siffror från Hubei-provinsen är ännu inte presenterade. En fortsatt exponentiell ökning bör ge 2300 nya fall i Hubei men oavsett vad det blir kommer det vara svårt att dra några slutsatser.
Man nådde maxkapacitet på diagnostisering för flera dagar sen.
Citera
2020-01-30, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vlkmslf
MERS-viruset kommer ifrån kameler om jag inte minns fel. SARS ifrån fladdermöss och 2019 nCoV tros också komma från fladdermöss!

Source of infection: Wild animal, possibly Chinese chrysanthemum
Citera
2020-01-30, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Tack. Det verkar vara en utvärdering av "de 14 som de haft koll på" och jag hittade nu bakåt på "thai visa" forumet att regeringen inte skulle visa mer siffror förrän 7 februari. De mörkar alltså under 10 dagar vilket är lite spooky för oss som bor här bland tusentals nya kineser som väller in day by day.

De har kollat över 200 misstänkta fall. De har en relativt koll var de flesta kinesiska turister är. Då vi pratar gruppresor i de flesta fall. Antalet kineser har minskat kraftigt efter Kina förbjudit gruppresor. Flertalet åker också hem efter Kinesiska nyåret.

Det sagt Thailand och Japan är de länder med flest kinesiska turister. Så det finns en uppenbar risk för spridning. Dock är faktiskt thailändsk sjukvård relativt bra

https://www.ghsindex.org/

Men som jag säger till alla. 1 Tvätta händerna ofta. 2 Hälsa som thailändare inte som västerlänning. 3 Inte röra sig i stora grupper speciellt i turistområden med kineser.
Citera
2020-01-30, 18:42
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Ska du desinfektera maten med klorin också? Om det är så allvarligt att du måste ha mask så lär ju smittan sitta på massa produkter i affären också eller hur?

Viruset överlever inte så länge utan en värd.
Men visst får man vara försiktig med det man handlar med.
Citera
2020-01-30, 18:44
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Viruset överlever inte så länge utan en värd.
Men visst får man vara försiktig med det man handlar med.
Hur ska du vidta försiktighetsåtgärder?
Citera
2020-01-30, 18:44
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Vid vilka klockslag får vi det första svenska fallet och det första dödsfallet i Europa?

Räkna ut matten själv. December fanns viruset och du vet när dödsfallen rullade in.
Citera
2020-01-30, 18:45
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

100 000 smittade för fem dagar sedan, det ger 400 000 smittade idag.
10% dödlighet det ger 40 000 döda inom en vecka, eftersom inkubationstiden är runt en vecka.

Här hör vi en skjuksköterka för fem dagar sedan säga det är ca 100 000 infekterade av viruset.
Vid 1:00 i klippet:
https://www.youtube.com/watch?v=q7PwWkhhA9g

Jag funderar personligen om jag ska bunkra upp med mat för 3 månader? Eller hur lång tid kommer behövas? Jag vill inte träffa folk under tiden.

Jag hörde av en kompis som är gift med en kines som känner en högt uppsatt läkare i det kinesiska hälsorådet(NHCPRP) som sa att viruset kommer härja i norden i minst ett år från och med den 14:e februari när dom tänker att viruset ska släppas lös här, så minst så lång tid borde du bunkra upp för om du vill vara säker.
Citera
2020-01-30, 18:47
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vlkmslf
Mindre utbrott av MERS pågår fortfarande. Bland annat ägde ett rum i Sydkorea år 2015. SARS däremot är väl helt utdött? Uppmärksamheten vid SARS var nog hursomhelst rätt så omfattande (hög dödlighet, kanske främst "chockerande" bland sjukhuspersonal). Jag minns faktiskt inte, det var ju nästan 20 år sedan.

EDIT:
Ett utbrott av MERS år 2018: https://en.wikipedia.org/wiki/2018_Middle_East_respiratory_syndrome_outbreak
Det framgår inte på Wikipediasidan, men dödligheten (i förhållande till insjuknade) i MERS överstiger den i SARS.

En del har extra oflyt här i livet..

Doktorn: Goda eller dåliga nyheter först?
Patienten: De goda!
Doktorn: De goda nyheterna - du har inte 2019-nCoV.
Patienten: Yesssss!
Doktorn: De dåliga nyheterna - du har MERS.

Citat:
An Indian nurse in Saudi Arabia who was reported to have contracted Coronavirus is not suffering from the deadly virus that originated in China and has killed over 17 people so far, the Consulate General of India in Jeddah has clarified. The nurse is rather suffering from the Middle East Coronavirus, also known as MERS-CoV, a viral respiratory illness that was first reported in Saudi Arabia in 2012.

https://www.ndtv.com/india-news/kerala-nurse-working-in-saudi-arabia-infected-with-coronavirus-junior-foreign-minister-2168711
Citera
2020-01-30, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag ger mig helst inte in i diskussionen om R0 då jag inte känner mig tillräckligt kunnig i ämnet just nu, likadant borde du tänka innan du går in i tråden och på eget bevåg försöker ändra de fysikaliska lagarna, och dessutom tänker dig att vi ska ta det på allvar.

Något vill jag dock nämna, att R0 beror på en mängd olika faktorer.

Givetvis är virusets förmåga att vara aktivt/leva, utanför människokroppen en sådan faktor. Människors rörelsemönster, aktiviteter och mycket annat.

Ett virus som är aktivt/lever länge i atmosfären är potentiellt farligare ur smittspridningssynpunkt än ett som inte är det.

Jag kan tänka mig att det aktuella viruset "dör" relativt snabbt utanför människokroppen, och det kan förklara att viruset inte sprids våldsamt fort överallt. Men det är bara vad jag tror.
Det är ju du som påstår att de fysikaliska lagarna är radikalt annorlunda för dessa coronavirus än för andra, liknande (till massa och form).

Jag är ingen fysiker det är sant men jag kan dra slutsatser av den totala bilden av smittspridningen. Jag har bara fysik från naturlinjen (det hette så på min tid) i gymnasiet.
Citera
2020-01-30, 18:49
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Tack för klargörandet. Pedagogiskt och välformulerat. I owe you a beer.

Mellan igår och idag har ökningen av smittade dock bara varit 14%.

Det stämmer visserligen att en fördubbling varje dag är en exponentiell ökning. Men även ett tiofaldigande varje dag är en exponentiell ökning.

Alla förändringar, upp eller ner, som är procentuellt lika varje dag är exponentiella, således även en daglig ökning på 14%, om så skulle vara fallet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Det där har jag hört är en västerländsk myt av en person som bott i Kina. Man har munskydden för att skydda sig själv och ingen annan. Tror man iallafall, för det funkar ju inte särskilt bra.
jag kan iofs tänka mig att just i Kina hostar man gärna folk rakt i ansiktet så du har säkert rätt där,
dessutom pga luftföroreningar

men i andra asiatiska länder så vet jag att många brukar dyka upp med dessa munskydd just i samband med att de själva är sjuka
Senast redigerad av BrandiLove 2020-01-30 kl. 18:53.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det var en asiatbrud som sitter i kassan i affären som jag brukar handla i som sa att många verkar välja bort hennes kassa. Hon funderade på om det är någon skum omedveten handling att folk väljer bort henne för att hon ser asiatisk ut och folk är rädda för viruset som förknippas med asiatutseende.

Det skulle vara fantastiskt kul om det blev ett superutbrott och flera hundra miljoner insjuknar världen över. Då kan man ge sig fan på att det spärras av och jag kommer åka ut på landet till mitt lilla hus. Där väntar konserver, vatten, öl, vin, godis, chips och en jävla massa film.

Har vi lite tur så stryker 1-2 miljarder människor med innan detta väl är över.
Jo, det tror jag. Det har visst hänt liknande på andra platser i Europa, typ att naturaliserade invandrare med kinesiskt ursprung har fått hålla ungarna hemma.

Inte för att man går och tänker på viruset hela tiden (eller ens alls), men undrar hur man skulle reagera om man stötte på ett gäng kinesiska turister ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in