Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Och hur tänkte du dig att i praktiken avgöra om någon haft judisk mor hela vägen 2000 år bakåt i tiden?
Ja, visst var det snällt av sionisterna att bara fördriva 80% av den arabiska befolkningen...
Det har förekommit
judiska medlemmar i PLO, men speciellt många är de inte
Eftersom du tycker den frågan är avgörande får du nog göra det. Annars hävdar palestinierna ibland att de är ättlingar till kanaanéerna som var de som bodde där innan judarna. Går man så långt tillbaka i tiden är som jag konstaterat alla släkt med alla så det är väl i och för sig korrekt.
Så du menar alltså på allvar att om någon fördrev skåningarna skulle det vara OK eftersom de aldrig haft en stat och därför inget förlorat?
Fast det var de ju inte. Man har hitta lager på lager ända tillbaka till Homo Erectus.
Du försöker ju inte ens. Du ser till folkgrupper och uråldrig historia medan uppenbarligen individuella rättigheter inte är av stort värde för dig.
Jag skulle inte kunna spåra mödrar tillbaka 2000 år.
En anledning till att araber trängts undan, är att de konstant attackerat Israel och förlorat. Palestinier har fördrivits från sina hem och i motsatt riktning har judar fördrivits från arabiska länder. Hur många Judar finns i dagen Syrien? Wiki säger 100. Egypten? Wiki säger 100. Så flyttlass har gått åt båda hållen, men är inte detta ganska enkelt för oss att enas om, att även om världen är sådan så borde ingen tvingas från sitt hem pga förföljelse? Du kan vara blå, vit, grå, ateist eller hindu. Ingen ska tvingas från sitt hem.
Ja det där med ättlingar hit och dit, vet att det finns litteratur i ämnet och min kontenta är mest att argumentet används när det passar från båda sidor. Och avfärdas när det inte passar. Confirmation bias, jag använder det och de flesta andra också.
Nu är Skåne en erkänd del av Sverige sedan danskarna lämnat. Om danskarna skulle vilja ha tillbaka det? Jag kan se det caset men skulle inte hålla med. Skillnaden är att Skånes landskapsvapen är flera hundra år gammalt, Palestina har en flagga från 1964. Dvs Sveriges eller kanske Danmarks krav på skåne är officielt pga, gränser, heraldik och historia. "Palestina" är något nytt, ättlingar eller ej är det ett nytt påfund.
Med vem som var där först så menar jag inte dinosaurier eller växter utan det faktum att Judar var där före Islam och Kristendom samt att araber ursprungligen inte kommer därifrån.
Ja, till det är jag skyldig, folkgrupper och uråldrig historia.. ganska exakt vad mycket av denna konflikt handlar om. Kan dock med glad stämma konstatera att vi utelämnat det som verkligen gör lösningen mer avlägsen, religion. Judar kan säga att Gud enbart gett dem landet. Och muslimer kan säga:
"The Messenger of Allah(ﷺ) said, "The Last Hour will not come until the Muslims fight against the Jews, until a Jew will hide himself behind a stone or a tree, and the stone or the tree will say: 'O Muslim, there is a Jew behind me. Come and kill him,' but Al-Gharqad tree will not say so, for it is the tree of the Jews." Sunnah.com reference : Book 19, Hadith 13
Kill all the Jews? Egen kommentar.
Jag gillar individuella rättigheter och kan bara konstatera att de är mycket större i Israel än i Gaza.