2020-01-30, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
...Vad palestinierna vill göra är lite grumligt, det verkar som att inte dessa vill dela landet med någon men Israeler har inget problem med det.

Anser du på fullaste allvar att Israels politik ger sken av att vilja dela landet med någon annan? Vad anser du om bosättningarna och utposterna?
Citera
2020-01-30, 14:33
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Att göra väpnat motstånd vid en invasion är i sig inget anmärkningsvärt. Palestinierna däremot, dvs dom som bodde i området, hade ingen egen arme. Dom blev fördrivna i massor och fick lämna sina hem och ägor. Man kan inte bunta ihop araber och säga att alla vill döda judar. Om Palestinierna skulle ockupera Jerusalem idag skulle du garanterat få se på judiskt övervåld. För kännedom så saknar Palestina än idag en reguljär arme.

Det är en fin omskrivning av verkligheten. Det var inte alla palestinier som fördrevs och det var definitivt en stor del av de som fördrevs som var inte bara lite fientligt inställda till Israel. Xenonen och övriga älskar att ta upp Deir Yassin vilket t.o.m palestinier själva erkänner idag inte var en massaker på fredliga bybor utan just en militär aktion under pågående inbördeskrig.

Frågan kvarstår, på vilken nivå har individen rätt att fortsätta få leva i ett land bara för att man är född där? Hur många ska man få döda enligt dig?
Citera
2020-01-30, 14:45
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Anser du på fullaste allvar att Israels politik ger sken av att vilja dela landet med någon annan? Vad anser du om bosättningarna och utposterna?

På fråga nu 1 skulle jag svara att det i Israel finns beduiner, kristna araber, palestiner, muslimer, ahmadiya, kopter, ateister, ortodoxa, sionister, antisionister, agnostiker, extremhöger, assyrier, bahai, vietnameser, det talas finska, arabiska, hebreiska, ryska, yiddish, engelska... Israel är en gryta av människor av olika religion och leverne även om en majoritet är judar. Det finns prideparad och de som attackerar denna med kniv. Så ja med detta och arabiska partier i knesset, druser och ickejudar i domstol och i försvarsmakt så skulle jag säga att Israel ger sken av att vilja dela landet med många, till och med de som inte gillar Israel. Ta Naturei Karta..

Jämför nu med Gaza eller den palestinska staten på Västbanken. Var finns alla de jag nämnt ovan?

Länge så ansåg jag bosättningarna strida mot internationell lag, sedan kom israeliska invändningar mot detta och termen "disputed territory" kom att användas, men någon motivering att det inte ockuperats från en stat, typ.

Min åsikt är dock en ganska simpel sådan, Västbanken är ockuperat område och ska lämnas tillbaka. Låt palestinier ha Gaza och Västbanken som sina stater. Finns som du vet breaking the silence och soldater som vägrar att tjänstgöra där, så det finns en debatt i Israel angående detta. Nu finns det mer moderata bosättare än Baruch Goldstein, de som om Israels regering sa så skulle lämna bosättningarna.

Expansionen av dessa är idiotisk, som palestinierna ibland uttrycker det: - Som att förhandla om en Pizza samtidigt som din motpart äter upp den.
Citera
2020-01-30, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Frågan kvarstår, på vilken nivå har individen rätt att fortsätta få leva i ett land bara för att man är född där? Hur många ska man få döda enligt dig?

Relevant frågeställning, bra! Enligt dig är det ungefär 3000 år och man behöver inte ens ha fötts i landet. Det bästa vore om Israel accepterade den gröna linjen, accepterade en Palestinsk stat och betalade kompensation för flyktingarna. Så är detta en icke-fråga. Nu agerar Israel ungefär som en kriminell, som förhalar och hoppas att preskriptionstiden träder i kraft. Bara för att tiden har passerat så kan man inte blunda för historiska fakta. Ungefär som "när ska vi glömma Auschwitz"?
Citera
2020-01-30, 15:02
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Relevant frågeställning, bra! Enligt dig är det ungefär 3000 år och man behöver inte ens ha fötts i landet.

Återigen NEJ det är inte min åsikt. Att judar bott i området i tusen år längre än muslimer hör egentligen inte till saken. Det som är relevant är att judar BOTT i området och att en stat för judar de facto behövs. Det är det enda som vi behöver använda som argument för en judisk stat. Vad DU försöker att slinka undan med är att en muslim som bott där har rätt att döda judar bara för att muslimen bodde där. Så frågan återigen: hur många judar tycker du muslimer har rätt att döda bara för att muslimen bodde där innan staten Israel utropades och inte gillade saken? En? Tio? Hundra? Obegränsat?
Citera
2020-01-30, 15:14
Medlem
Citat:
På fråga nu 1 skulle jag svara att det i Israel finns beduiner, kristna araber, palestiner, muslimer, ahmadiya, kopter, ateister, ortodoxa, sionister, antisionister, agnostiker, extremhöger, assyrier, bahai, vietnameser, det talas finska, arabiska, hebreiska, ryska, yiddish, engelska...

Vi pratar samma språk, bra. Självklart är Israel en mer utvecklad demokrati än övriga Mellanöstern. Men detta hjälper knappast Palestinierna, konflikten gäller inte huruvida Palestina är demokratiskt eller inte. Hur skulle ens en demokrati kunna tillämpas innan en suverän stat har upprättats? Gaza hade - under överseende av 900 internationella observatörer - ett godkänt demokratiskt val där Hamas blev vinnare. Blev det bättre? Är det bättre med Fatah på VB?

Jag är glad att du tar avstånd från bosättningarna.
Citera
2020-01-30, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Återigen NEJ det är inte min åsikt. Att judar bott i området i tusen år längre än muslimer hör egentligen inte till saken. Det som är relevant är att judar BOTT i området och att en stat för judar de facto behövs. Det är det enda som vi behöver använda som argument för en judisk stat. Vad DU försöker att slinka undan med är att en muslim som bott där har rätt att döda judar bara för att muslimen bodde där. Så frågan återigen: hur många judar tycker du muslimer har rätt att döda bara för att muslimen bodde där innan staten Israel utropades och inte gillade saken? En? Tio? Hundra? Obegränsat?

Då är vi eniga om att flera folk har bott där genom historien. Då är vi också eniga att området inte exklusivt tillhör judarna. Varför detta motstånd till en Palestinsk stat? Jag tycker att inga (0) borde dödas, vare sig judar eller muslimer.

Hur länge tycker du att Israel ska förtrycka Palestina?
Citera
2020-01-30, 15:35
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Då är vi eniga om att flera folk har bott där genom historien. Då är vi också eniga att området inte exklusivt tillhör judarna. Varför detta motstånd till en Palestinsk stat? Jag tycker att inga (0) borde dödas, vare sig judar eller muslimer.

Hur länge tycker du att Israel ska förtrycka Palestina?

Det är inte en specifik anledning till att jag motsätter mig en palestinsk stat, det är en kombination av anledningar:

1. De har visat sig vara inkapabla till saken.
2. Den behövs inte. De pratar samma språk som grannländerna, de har samma kultur som grannländerna och de ser sig själva som först och främst araber tillhörande den större arabvärlden i konstitutionen. De vill helt enkelt inte ha en egen stat, det vill bara ha en stat fram tills att Israel upphör att existera och sen är idén att ett storkalifat skall upprättas där Palestina är en provins utan relevans. Det är inte en konspirationsteori utan något som kan härledas enkelt genom att läsa i Palestinas konstitution och lyssna på deras ledare.

Jag ser ingen vinst för det palestinska folket med en palestinsk stat, jag ser enbart elände och det är ingen som gör något för att övertyga mig om motsatsen. Det bästa som kan ske är en enstatslösning där Gaza införlivas i Egypten och Västbanken införlivas i Jordanien. Allt annat leder enbart till mer våld och fattigdom.
Citera
2020-01-30, 15:53
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Vi pratar samma språk, bra. Självklart är Israel en mer utvecklad demokrati än övriga Mellanöstern. Men detta hjälper knappast Palestinierna, konflikten gäller inte huruvida Palestina är demokratiskt eller inte. Hur skulle ens en demokrati kunna tillämpas innan en suverän stat har upprättats? Gaza hade - under överseende av 900 internationella observatörer - ett godkänt demokratiskt val där Hamas blev vinnare. Blev det bättre? Är det bättre med Fatah på VB?

Jag är glad att du tar avstånd från bosättningarna.

Det är svårt att få tonläge att nå fram på forum ibland, men krasst sett så håller du med om att Israel är mer demokratiskt och jag gillar inte bosättningar, så även om vi inte håller med varandra i allt så kanske vi håller med varandra i något. Det är bra för att om folk inte håller med varandra alls, så kommer vi inte heller framåt det minsta.

Men nu tillbaka till där vi kanske tycker olika.

Lite retsamt men ändå med en viss poäng så menar jag att Israel som mer utvecklad demokrati visst hjälper palestinierna, vi behöver inte ta gamle Saddam eller Khadafi utan vi kan ta någon annan diktatur i området. Denna hade jämnat de palestinska områdena med marken, no questions asked. Istället I Israel så är det en livlig debatt och en drös Judar som sympatiserar med palestinier och deras nationella strävan. Till det kommer israeliska människorättsorganisationer som gladeligen rapporterar om övergrepp. En premiärminister som kan åtalas, och en press som skriver om detta. Försök i Jordanien kritisera Kungahuset, så ja jag menar att palestinierna har det mycket bättre pga Israel är en demokrati. Vilket annat land har gett områden till palestinier?

Jag kan hålla med om att det inte handlar om demokrati i Palestina eller ej, men det är en del av det hela. Konflikten har många sidor, vinklar och det är därför världen står och stampar som den gör.

En del av problemet är onekligen Palestinas brist på suveränitet, de kan inte styra som de vill, ingen frihet. Och ja Hamas är demokratiskt valda men Gaza är inte en demokrati för det. Och korrupte Abbas behöver knappast en närmare presentation..

Hela situationen är som ett moment 22, med Gaza som det värsta exemplet. Eftersom Västbanken och Gaza inte är på samma spelbana som Israel när det kommer till demokrati så isoleras dessa med antal regleringar, taxeringar, blockader osv. Inget konstigt om man tänker på vad palestinier säger om Israel och hur områdena styrs. Men behandlingen får områdena att sluta upp ännu mer mot den sionistiska "fienden" och tar genom detta ännu fler steg från demokrati, som i sin tur leder till ännu mer isolering som... hatet mot Israel och Judar ökar, vilket såklart leder till att Israelerna inte vill ge tillbaka land, vilket leder till mer hat vilket... osv osv. Det är verkligen en spiral som måste brytas.
Citera
2020-01-30, 16:11
Avstängd
Citat:
Jag tänker framförallt religion, men som du vet kan judar också vara etnicitet och kultur, men vem som är Jude har jag inget definitivt svar på då olika definitioner finns, jag kör mycket på att ha haft en judisk mor.
Och hur tänkte du dig att i praktiken avgöra om någon haft judisk mor hela vägen 2000 år bakåt i tiden?
Citat:
En fråga blir dock varför israel har araber som både arbetar och bor där men hur många judar finns inom de palestinska områdena, i Knesset finns araber, hur många judar sitter med och bestämmer hos Hamas och Abbas?
Ja, visst var det snällt av sionisterna att bara fördriva 80% av den arabiska befolkningen...
Det har förekommit judiska medlemmar i PLO, men speciellt många är de inte
Citat:
Hur mycket dagens palestinier är ättlingar till de som bodde där 2000 år sedan vet jag inte men jag ska titta mer på det.
Eftersom du tycker den frågan är avgörande får du nog göra det. Annars hävdar palestinierna ibland att de är ättlingar till kanaanéerna som var de som bodde där innan judarna. Går man så långt tillbaka i tiden är som jag konstaterat alla släkt med alla så det är väl i och för sig korrekt.
Citat:
Ok exemplet Skåne, om Skåne haft skånska kungar tempel, gravar, mynt och ett eget land och förlorat det, så skulle jag förstå om de vill ha tillbaka det. Dvs de har haft något och förlorat det.
Så du menar alltså på allvar att om någon fördrev skåningarna skulle det vara OK eftersom de aldrig haft en stat och därför inget förlorat?
Citat:
Jag menar de arkeologiska bevis för att Judar vad där först.
Fast det var de ju inte. Man har hitta lager på lager ända tillbaka till Homo Erectus.
Citat:
Visst finns det saker som skulle göra frågan lättare, uteslut etnicitet eller religion men just för att de inte går så är frågan fortfarande olöst.
Du försöker ju inte ens. Du ser till folkgrupper och uråldrig historia medan uppenbarligen individuella rättigheter inte är av stort värde för dig.
Citera
2020-01-30, 16:30
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LavezziLrey
För att vara extra tydlig, Palestina har aldrig existerat som ett land.
Det har Ukraina inte heller gjort, därmed ska det inte finnas. Schysst logik.

På tal om länder som aldrig har funnits - hur var det nu med Israel före 1948? Inga bibliska anekdoter nu, tack.

Citat:
Ursprungligen postat av LavezziLrey
Det är bara att titta på MÖ, eller världen, så ser man att muslimer aldrig har varit kompatibla med andra och att det alltid har slutat med att muslimerna försöker fördriva och begå folkmord på sina grannar av annan religion.
Just därför ska de ha ett eget land.
Citera
2020-01-30, 17:09
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Och hur tänkte du dig att i praktiken avgöra om någon haft judisk mor hela vägen 2000 år bakåt i tiden?

Ja, visst var det snällt av sionisterna att bara fördriva 80% av den arabiska befolkningen...
Det har förekommit judiska medlemmar i PLO, men speciellt många är de inte

Eftersom du tycker den frågan är avgörande får du nog göra det. Annars hävdar palestinierna ibland att de är ättlingar till kanaanéerna som var de som bodde där innan judarna. Går man så långt tillbaka i tiden är som jag konstaterat alla släkt med alla så det är väl i och för sig korrekt.

Så du menar alltså på allvar att om någon fördrev skåningarna skulle det vara OK eftersom de aldrig haft en stat och därför inget förlorat?

Fast det var de ju inte. Man har hitta lager på lager ända tillbaka till Homo Erectus.

Du försöker ju inte ens. Du ser till folkgrupper och uråldrig historia medan uppenbarligen individuella rättigheter inte är av stort värde för dig.

Jag skulle inte kunna spåra mödrar tillbaka 2000 år.

En anledning till att araber trängts undan, är att de konstant attackerat Israel och förlorat. Palestinier har fördrivits från sina hem och i motsatt riktning har judar fördrivits från arabiska länder. Hur många Judar finns i dagen Syrien? Wiki säger 100. Egypten? Wiki säger 100. Så flyttlass har gått åt båda hållen, men är inte detta ganska enkelt för oss att enas om, att även om världen är sådan så borde ingen tvingas från sitt hem pga förföljelse? Du kan vara blå, vit, grå, ateist eller hindu. Ingen ska tvingas från sitt hem.

Ja det där med ättlingar hit och dit, vet att det finns litteratur i ämnet och min kontenta är mest att argumentet används när det passar från båda sidor. Och avfärdas när det inte passar. Confirmation bias, jag använder det och de flesta andra också.

Nu är Skåne en erkänd del av Sverige sedan danskarna lämnat. Om danskarna skulle vilja ha tillbaka det? Jag kan se det caset men skulle inte hålla med. Skillnaden är att Skånes landskapsvapen är flera hundra år gammalt, Palestina har en flagga från 1964. Dvs Sveriges eller kanske Danmarks krav på skåne är officielt pga, gränser, heraldik och historia. "Palestina" är något nytt, ättlingar eller ej är det ett nytt påfund.

Med vem som var där först så menar jag inte dinosaurier eller växter utan det faktum att Judar var där före Islam och Kristendom samt att araber ursprungligen inte kommer därifrån.

Ja, till det är jag skyldig, folkgrupper och uråldrig historia.. ganska exakt vad mycket av denna konflikt handlar om. Kan dock med glad stämma konstatera att vi utelämnat det som verkligen gör lösningen mer avlägsen, religion. Judar kan säga att Gud enbart gett dem landet. Och muslimer kan säga:

"The Messenger of Allah(ﷺ) said, "The Last Hour will not come until the Muslims fight against the Jews, until a Jew will hide himself behind a stone or a tree, and the stone or the tree will say: 'O Muslim, there is a Jew behind me. Come and kill him,' but Al-Gharqad tree will not say so, for it is the tree of the Jews." Sunnah.com reference : Book 19, Hadith 13

Kill all the Jews? Egen kommentar.

Jag gillar individuella rättigheter och kan bara konstatera att de är mycket större i Israel än i Gaza.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in