2020-01-30, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Den har varit exponentiell men den exponentiella ökningstakten har minskat något de senaste dygnen. Här är en exponentiell regression till y=A*B^x och extrapolation några veckor framåt.

Gör ny dataserie med antalet döda samt antalet misstänkt smittade.

Ökningstakten har stannat av inom intervallet 1600-1800, och det är lite för stabilt intervall för att jag ska tolka det som annat än att kinesernas laboratorium helt enkelt inte kan hantera fler tester än så.
Citera
2020-01-30, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag har inte följt tråden. Men jag läser ju tidningarna. Jag begriper inte ståhejet. Folk har dött i alla tider av influensa. Att gamla, svaga och sjuka är utsatta vet vi också. Men evakuering av hela städer tycker jag tyder på en hysteri som överhuvudtaget inte hör hemma här. Man låter inte folk gå av passagerarfärjor, man stoppar flyg etc. Vad är poängen? Det är inte nån pest vi talar om på något sätt.

Jag tror att det är mycket värre än vad vi vet men de försöker dämpa paniken på alla håll just nu. Myndigheterna har tagit så stora beslut världen över att det inte handlar om någon vanlig liten sjuka. Tror jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boored
En ny studie av 99 patienter från thelancet https://www.thelancet.com/pb-assets/Lancet/pdfs/S0140673620302117.pdf

(En tidigare studie av de 41 första fallen. https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30183-5/fulltext
Fast den har väl redan varit postad här. )

Också från samma studie (2019-nCoV):
Citat:
Clinical outcome
Remained in hospital (inskrivna och vid liv) 57 (58%)
Discharged (utskrivna / tillfrisknande) 31 (31%)
Died (döda) 11 (11%)

11% dödlighet på två veckor är rejält högt. Och samtidigt är det 58% som har ett något oklart läge. Om man ska vara snabb och ovetenskaplig så är det tre gånger så många som tillfrisknar som dör, dvs att 25% dör. Dock helt ovetenskapligt att säga att så är fallet.

Som jämförelse:
Citat:
The mortality of SARS*CoV has been reported as more than 10% and MERS*CoV at more than 35%.

Chen, N., Zhou, M., Dong, X., Qu, J., Gong, F., Han, Y., … Yu, T. (2020). Epidemiological and clinical characteristics of 99 cases of 2019 novel coronavirus pneumonia in Wuhan, China : a descriptive study. The Lancet, 1–7. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30211-7
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semestertankar
Kinesiskan på företagsbesök i Tyskland smittade fyra men blev sjuk först på flyget hem.

Att hon kände av symptom på flyget förhindrar inte att hon faktiskt var sjuk dagen innan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Eh, nej? Inte utan att man har symptom.

Hur mycket vet vi egentligen om kvinnan som smittade fyra personer (minst) i Tyskland? Det stod att hon blev sjuk på flyget på väg hem till Kina, och då hade hon ju redan smittat fyra personer på den arbetsplats hon besökte.
Svårt att veta om hon var symptomfri när hon smittade dem? Hon kanske hade milda symptom medan hon var kvar i Tyskland?
Citera
2020-01-30, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semestertankar
Ja, som visades av fallet i Tyskland. Därav allvaret - R0 = antalet som varje infekterad smittar i sin tur - i medeltal - beräknas till runt 2.5, medan vanlig influensa baray har 1.2. Mässling har som jämförelse 10, men där är dödligheten mycket lägre.
För denna finns ingen immunitet heller, det finns för mässling och vanlig flunsa
Citera
2020-01-30, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Jag tror att det är mycket värre än vad vi vet men de försöker dämpa paniken på alla håll just nu. Myndigheterna har tagit så stora beslut världen över att det inte handlar om någon vanlig liten sjuka. Tror jag.
Men det är ju sånt som verkligen skapar panik?
Citera
2020-01-30, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Också från samma studie (2019-nCoV):

11% dödlighet på två veckor är rejält högt. Och samtidigt är det 58% som har ett något oklart läge. Om man ska vara snabb och ovetenskaplig så är det tre gånger så många som tillfrisknar som dör, dvs att 25% dör. Dock helt ovetenskapligt att säga att så är fallet.

Som jämförelse:

Chen, N., Zhou, M., Dong, X., Qu, J., Gong, F., Han, Y., … Yu, T. (2020). Epidemiological and clinical characteristics of 99 cases of 2019 novel coronavirus pneumonia in Wuhan, China : a descriptive study. The Lancet, 1–7. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30211-7
Ja, alltså 11% utav de 20% som är allvarligt sjuka. Alltså runt 2-3% totalt sett
Citera
2020-01-30, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag har inte följt tråden. Men jag läser ju tidningarna. Jag begriper inte ståhejet. Folk har dött i alla tider av influensa. Att gamla, svaga och sjuka är utsatta vet vi också. Men evakuering av hela städer tycker jag tyder på en hysteri som överhuvudtaget inte hör hemma här. Man låter inte folk gå av passagerarfärjor, man stoppar flyg etc. Vad är poängen?
Vanlig influensa är det alltid någon del av befolkningen som har immunitet mot. Inte denna nya - det blir många fler sjuka och då 20% verkar bli allvarligt sjuka och kräva sjukhusvård blir det en total överbelastning av sjukvården som resultat om en stor del av befolkningen smittas. När de med allvarligast lunginflammation inte kan få vård lär procenttalet som avlider öka. Och det ligger redan en tiopotens över säsongsinfluensorna.
Citera
2020-01-30, 12:29
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Ja, alltså 11% utav de 20% som är allvarligt sjuka. Alltså runt 2-3% totalt sett

Denna tråden är hopplös. Det spelar ingen roll vad som kommer fram, det dränks i samma svar, där man kan ana att skribenten på nåt sjukt vis önskar att detta blir en global katastrof.

Men, jag är imponerad att du orkar.
Citera
2020-01-30, 12:29
Medlem
57Emmas avatar
Ganska rolig bild, vågar de inte sitta närmre varandra när de diskuterar
WHO, China leaders discuss next steps in battle against coronavirus outbreak

https://www.who.int/news-room/detail/28-01-2020-who-china-leaders-discuss-next-steps-in-battle-against-coronavirus-outbreak
Citera
2020-01-30, 12:30
Medlem
OMG 6000 pers FAST PÅ FÄRJA efter viruslarm. Vilken mardröm
https://www.expressen.se/nyheter/170-doda-i-coronaviruset-ikea-stanger-helt-i-kina/
Senast redigerad av -modestyblaise- 2020-01-30 kl. 12:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in