2020-01-29, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Veganerna får läsa på om zoonoser.
Med deras slutledningsförmåga måste vi i så fall slakta alla husdjur.
Alla djur kan få virus och är viruset zoonost så kan det smitta till människa.

Du smittas inte av ÄTANDET utan Kontakten med djur, eller djurspillning.
Tex om en mås eller duva bär på virus och du får fågelskit i huvudet så är det illa.
Fel, ”vanliga djur” är inte bärare av Corona virus och för därför inte viruset vidare.
Citera
Bannlyst
Lufthansa ställer nu in alla glyg till från kina.

Sas trummar på som vanligt
Citera
Medlem
Knasen54s avatar
Första fallet i Finland bekräftat.
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/01/29/thl-kinesisk-resenar-bekraftas-ha-coronaviruset-forsta-fallet-i-finland
Hoppsan, två på bollen 🤬
Citera
2020-01-29, 16:41
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Enligt svt som anger UD som källa, 15 i Wuhan.

Om jag vore svensk i Wuhan skulle jag tveka rejält på att sätta mej på ett plan med
300 andra europer. Hellre avvakta hemma om jag inte svalt ihjäl.
Citera
2020-01-29, 16:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Arlanda har bara ett flyg om dagen från Kina.
China airlines dagliga flight som landar kl 16.00

SAS flyger också till Kina från Arlanda t/r ett antal gånger i veckan, Peking samt Shanghai om jag inte är felunderrättad.
Senast redigerad av OY 2020-01-29 kl. 16:47.
Citera
2020-01-29, 16:44
Medlem
Magnetars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
svt citat;

Folkhälsomyndigheten ändrar inte rekommendationerna för personer som varit i områden som drabbats av coronaviruset. Detta trots rapporter om att viruset kan spridas redan under inkubationstiden. – De uppgifterna är närmast på ryktesnivå, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.

Alltså, vad har vi svenskar gjort för ont för att straffas genom att ha en sådan statsepidemiolog?

Jag fruktar inte viruset, däremot reagerar jag på korkade uttalanden ifrån ansvariga myndighetspersoner.

Varför måste Sverige alltid utmärka sig genom att gå mot strömmen hela tiden?

Att kalla det där med smitta under inkubationstiden för ryktesnivå, hur självgod är man inte då?

Den där tysken som blev smittad av en kinesisk kvinna på besök i Tyskland blev smittad innan hon fick feber. Han var själv smittförande EFTER att han hade haft en feber. Vi har både utsagor från myndigheter i Kina och ett praktiskt fall i ett närliggande land som visar att viruset smittar under inkubationstiden men den svenska läkarkåren och smittskyddsinstitutet vet förstås bäst. Det vore otroligt roligt om viruset tar kål på Anders Tegnell när det väl kommer hit, det är inte så långsökt som det låter eftersom det är störst risk att dö om man är man och 55+.
Citera
2020-01-29, 16:44
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
En epidemi av en sådan magnitud i redan bräckliga samhällen där hokus pokus är den gängse läkekonsten innebär en "utmaning" på politisk svenska.
Ja, "utmaning" är ju det mesta nu för tiden... Visst kommer det bli tufft i så fall, men jag är fortfarande lite skeptisk till att vi står inför så stora problem som att halva befolknigar raderas ut. Men det som lever får se...
Citera
2020-01-29, 16:45
Medlem
Undrar när första fallet i Ryssland ska konstateras, med tanke på hur många kineser som turistar där.
Citera
2020-01-29, 16:46
Medlem
Ser ut som att mortaliteten sjunker nu. Kurvan liknar till formen den SARS hade i början. Om det fortsätter så kommer mortaliteten att plana ut den närmaste veckan för att sedan börja öka något igen.
Men på en lägre nivå än SARS då förstås. Fler döda än SARS i slutändan gissar jag ändå på.
Citera
2020-01-29, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Mycket prat om hur det smittar. Men vet man något om vad är sannolikheten att man trillar av pinn om man är smittad?

Det känns som en viktig parameter.
Väldigt liten risk. Mest äldre och sjuka
Citera
2020-01-29, 16:47
Medlem
fernebos avatar
Första bekräftade fallet i Finland.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/bekraftat-fall-av-coronavirus-i-finland
Citera
2020-01-29, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Varför ska alltid UD och regeringen "tänka" så länge innan svenskar tas hem?
Varför ska de tänka på det alls? Det är väl ingen som tvingat dessa svenskar att vara där? Hur kan det vara Svenska statens = skattebetalarnas problem? Och om det nu är en så otroligt jättefarlig supersmittsam sjukdom verkar det ganska korkat att flyga ”hem” dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in