2020-01-30, 00:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SingedRyze
Peak prosperity är en bra kanal om man vill följa utvecklingen. https://www.youtube.com/watch?v=Yq3Y9rmlEQE

Jag stängde ner efter 5 sekunder för den rösten lät som någon i en reklamfilm. Jag vet inte, det kanske är en mer seriös kanal än jag uppfattade det som.
Senast redigerad av Lunkan99 2020-01-30 kl. 00:32.
Citera
2020-01-30, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
En död person i Kina lär dock testas för coronaviruset (?)
Har alla vänner och släkt som ser till dom hemma menar du?
Citera
2020-01-30, 00:30
Medlem
170 döda nu
Citera
2020-01-30, 00:30
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingedRyze
Doesn't makes sense...
Jo, det finns en viss logik i påståendet. I t ex Finland kan man (än så länge) koncentrera sig på denna enda person medan Kina blev totalt överrumplat och lär knappast ha kunnat hantera de smittade som det hade krävts. Säg ”aaaah”, här är ett bamseplåster, varsågod och gå hem och lås in dig. Nästa!

Kina är världens virusfabrik av en anledning.
Citera
2020-01-30, 00:31
Medlem
Nog för att alla siffror är osäkra och det kan finnas olika typer av mörkertal, så känns faktiskt antalet tillfrisknade väldigt lågt, 128 st. Tittade på antalet fall för en vecka sedan, den 22 januari. Då var det 571 bekräftade fall. Av dessa är alltså mindre än en fjärdedel friskförklarade, och detta trots sjukhusvård.
Citera
2020-01-30, 00:31
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclair
Du gör inlägg att bidra med några som helst fakta?

Jag ifrågasätter Faktapåståenden som görs av forumdebattörer.
Can they back up their Facts?

Citat:
Ursprungligen postat av Sinclair
Vad jag säger är att WHO inte uttalar sig om några fulla sjukhus.

Vad Du säger om WHO är irrelevant.
#climasol hävdar att sjukhusen i Wuhan är överfulla, och Du bryter in och försvarar hans oförmåga att besvara om så är fallet.

That's pathetic.

Märk väl att jag fortfarande inte fått något svar från #climasol på den frågeställningen ännu.

WHY are you defending him?

Can He not Talk unless You OK it first?
Citera
2020-01-30, 00:32
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Officiellt har vi inte det, men rent faktiskt så kan det finnas.

I Finland ploppade det upp ett fall, kan hända även här om tjiiåååå miiinoooåta ett quuuatttt. eller om några veckor.

Osannolikt att vi inte skulle få en enda smittad här tycker jag, och att så få fall har upptäckts i Afrika tycker jag är oroväckande.

Rimligen så borde vi ha viruset innanför våra gränser i nuläget.
Citera
2020-01-30, 00:32
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Nog för att alla siffror är osäkra och det kan finnas olika typer av mörkertal, så känns faktiskt antalet tillfrisknade väldigt lågt, 128 st. Tittade på antalet fall för en vecka sedan, den 22 januari. Då var det 571 bekräftade fall. Av dessa är alltså mindre än en fjärdedel friskförklarade, och detta trots sjukhusvård.

Alla hålls för observation efter att dom blivit symptomfria.
Citera
2020-01-30, 00:33
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g7OQR0/landernas-atgarder-for-att-undvika-smittan

Alltså, detta är ju sanslöst. ALLA andra länder verkar ha flugit hem sina medborgare nu, eller ha långt gångna planer på att göra det. Bara vårt UD gör INGET..? Det flammar upp kritik överallt nu, och journalister ställer dem till svars, men de verkar helt likgiltiga?

Sanslöst nonchalant av våra myndigheter. Har per telefon pratat med Hälsovårdsmyndigheten idag som tydligen verkade nerringd av folk som var oroliga, personen sa i princip inget förutom att de följde de riktlinjer som regeringen gav. Ringde Socialdepartementet och pratade med en väldigt trevlig tjej men informationen var tyvärr god dag yxskaft= Vi skiter i er
INFO
- Sveriges experter bevakar noggrant utvecklingen av viruset.
- Svenskar boende i Hubei provinsen står i kontakt med UD
- Det finns inga planer på att evakuera svenskar från Hubei
- Att andra länder vidtar åtgärder beror på att deras experter gör en annan bedömning än svenska
- Rådet till oss som är oroliga är att följa svenska myndigheters uppdateringar

Så det är som vanligt - Help yourself
Citera
2020-01-30, 00:33
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Förmodligen lindrigare. Alla som är riktigt dåliga tar sig till sjukhuset och blir testade. Personer som endast får lindriga symptom behandlar själva i tv-soffan med paracetamol och blir aldrig testade. Dessa personer blir aldrig en del av statistiken.

Precis! Det blir en överrepresentation av svårt sjuka i statistiken. Vi vet redan att många som smittas bara får lindriga symptom. Mörkertalet för epidemin lär vara enormt. På gott och ont. Det positiva är givetvis att ju fler som är smittade utan att dödstalen far i höjden desto mindre risk utgör sjukdomen för den enskilde. Å andra sidan så kan ett potentiellt dödligt virus som oftast beter sig som lindrig förkylning och som smittar lätt kamouflera spridning och nya utbrott.

Den stora faran med den här epidemin är inte den procentuella dödligheten utan det faktum att den kan komma att smitta oerhört många och då får vi i absoluta tal väldigt många döda och sjuka.
Senast redigerad av fernebo 2020-01-30 kl. 00:38.
Citera
2020-01-30, 00:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Varför skulle de flyga ”hem” någon? Enligt etablerad standard är svenskarna nu kineser.

Tänkte inte på det...

Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Ja Aussies har sina ytflygna medborgare i karantän på någon ö.

Japp, och vi har också stora ödsliga vidder i Norrland, samt skärgårdsöar långt ute i havsbandet, där vi skulle kunna uppföra en karantän. Men det kommer inte att ske...
Citera
2020-01-30, 00:34
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, men i Sverige har vi i alla fall regler för hur djuren ska samlas in, förvaras, avlivas och tillagas... Och väldigt effektiva kontrollmyndigheter dessutom (lite för effektiva ibland).

Effektiva kontrollmyndigheter? Jo jag tackar ja.. Har du sett uppdrag granskning om Arlas mjölk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in