2020-01-29, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bobba74
Exakt vad svamlar du om? Varför ljuder du?

”As of 2020, there have been 14 astronaut and 4 cosmonaut fatalities during spaceflight.[1][2] Astronauts have also died while training for space missions, such as the Apollo 1 launch pad fire which killed an entire crew of three. There have also been some non-astronaut fatalities during spaceflight-related activities.”

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_spaceflight-related_accidents_and_incidents

Eller du kanske inte tycker dödsfall är så allvarligt?
Menar du att någon skadades till och från månen?
Vem då?
Citera
2020-01-29, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falconer8
Kolla igenom dokumentären om det vill veta vad som sägs. Men av någon anledning verkar ni inte vilja det.
Menar du inte vad Kelly Smith från Nasa säger om Orionkapseln och Van Allen-bältena?

Tid 3:11
Citat:
Radiation like this can harm the guidance systems, onboard computers or other electronics on Orion
Tid: 3:36
Citat:
We must solve these challanges before we send people through this region of space
https://youtu.be/RcEjGzrTpcw

Om du menar något klipp i en över 3,5 timmar lång film måste du givetvis tala om vilket du menar och peka på klockslaget i filmen...
Senast redigerad av Prudent 2020-01-29 kl. 18:01.
Citera
2020-01-29, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukusson
Menar du att någon skadades till och från månen?
Vem då?

Det var väldigt nära att tre personer miste livet under månresan (Apollo 13) så det var sex av sju uppdrag som genomfördes.
Citera
2020-01-29, 18:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Det var väldigt nära att tre personer miste livet under månresan (Apollo 13) så det var sex av sju uppdrag som genomfördes.
Men ingen fick ens en skråma...
Det var ett mirakulöst säkert program.
Som dom skrotade.
Citera
2020-01-29, 18:03
Medlem
Citat:
Jag tycker inte det är konstigt.
Jag jobbar som gymnasielärare i matte och för mig är det självklart att dom aldrig var på månen och att mycket måste lösas innan dom kan ta sig dit, och om någon elev undrar så säger jag som det är.

Skrämmande att en lärare säger sådana felaktigheter. Man har ju dokumenterat hur man genomförde detta och skickat iväg månraketerna inför öppen ridå. Vad menar du skulle var det som inte var löst ?
Citera
2020-01-29, 18:05
Medlem
Citat:
Men ingen fick ens en skråma...
Det var ett mirakulöst säkert program.
Som dom skrotade.

Ser inget mirakulöst säkert med det. Att man inte gör om saken på precis samma sätt är inte det minsta konstigt. Det finns bättre sätt att göra det nu om man vill.
Citera
2020-01-29, 18:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Skrämmande att en lärare säger sådana felaktigheter. Man har ju dokumenterat hur man genomförde detta och skickat iväg månraketerna inför öppen ridå. Vad menar du skulle var det som inte var löst ?
Det vore värre om jag stod och ljög.
Citera
2020-01-29, 18:32
Medlem
Citat:
Det vore värre om jag stod och ljög.

Så länge du inte kan presentera evidens som omkullkastar rådande världsbild om att månlandningen har ägt rum så gör du ju det på ett sätt.

Bara för att du inte håller med, betyder inte det att det inte har hänt. Om din argumentation med dina elever är på den här låga nivån så genomskådar dom dig ju givetvis. För inte är Van Allen bältena och några förvirrade YT klipp (som dessutom talar rakt emot din egen ståndpunkt) det enda du har att komma med? För det argumentet är ju som någon annan tidigare i tråden sa redan debunkat. Med hjälp av dina egna filmer.
Citera
2020-01-29, 18:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bobba74
Så länge du inte kan presentera evidens som omkullkastar rådande världsbild om att månlandningen har ägt rum så gör du ju det på ett sätt.

Bara för att du inte håller med, betyder inte det att det inte har hänt. Om din argumentation med dina elever är på den här låga nivån så genomskådar dom dig ju givetvis. För inte är Van Allen bältena och några förvirrade YT klipp (som dessutom talar rakt emot din egen ståndpunkt) det enda du har att komma med? För det argumentet är ju som någon annan tidigare i tråden sa redan debunkat. Med hjälp av dina egna filmer.
Van Allen bältena är bara en parentes.
Inget jag lägger vikt vid.
Jag försvarade bara falconer8 eftersom han har rätt.
Citera
2020-01-29, 18:56
Medlem
Citat:
Jag tycker inte det är konstigt.
Jag jobbar som gymnasielärare i matte och för mig är det självklart att dom aldrig var på månen och att mycket måste lösas innan dom kan ta sig dit, och om någon elev undrar så säger jag som det är.
Ville du bara påpeka att du jobbar som gymnasielärare eller hade du något svar på min fråga:

Håller du med om att det som sägs av Kelly Smith i filmen om Orionkapseln och Van Allen-bältena att det är dagens extremt tätt packade och därmed känsliga digitala elektroniska kretsar som är huvudproblemet och därmed inte risken för akut strålskada på besättningen?

Citat:
Radiation like this can harm the guidance systems, onboard computers or other electronics on Orion
Tid 3:36
Citat:
We must solve these challanges before we send people through this region of space
Citera
2020-01-29, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Ville du bara påpeka att du jobbar som gymnasielärare eller hade du något svar på min fråga:

Håller du med om att det som sägs av Kelly Smith i filmen om Orionkapseln och Van Allen-bältena att det är dagens extremt tätt packade och därmed känsliga digitala elektroniska kretsar som är huvudproblemet och därmed inte risken för akut strålskada på besättningen?

Tid 3:36

Det kan säkert stämma.
Synd att dom skrotade tekniken som fungerade.
Citera
2020-01-29, 19:25
Medlem
Citat:
Det kan säkert stämma.
Synd att dom skrotade tekniken som fungerade.

Förr hade man även elektriska datorer som byggde på vakuumrör och elektronrör.

Har du funderat på varför dessa inte används idag?

För det kan inte ha att göra med att tekniken var dyr och ineffektiv när moderna teknik fanns tillgänglig?

Så tramsig diskussion att jag baxnar. Tycker helt ärligt synd om dina elever. Det kan inte lyckas speciellt bra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in