2020-01-29, 17:11
Medlem
revodnebs avatar
Det rör inte mig, jag har slutat köpa plastpåsar för flera år sedan. Kör med sån där typ ikea-kasse, fast tysk variant, så jag känner igen den. Det finns inget att klaga på, folket har röstat för det här och får precis vad de förtjänar.
Citera
2020-01-29, 17:15
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Håller med! Det är ett elände om man går/cyklar med dem vid regn eller snö.

Jag tror (inbillar mig) att en av anledningarna till den höjda plastpåseskatten är att vi skall se över vårt okynneshandlande av plastpåsar, de går ju som sagt att ta med sig begagnade påsar till affären. Vi som har bil, kan ju faktiskt skita helt i att köpa påsar, vi lägger tillbaka varorna i vagnen och kör vagnen till bilen, lägger varorna i baksätet/bagageluckan eller i någon större låda i bilen och åker hem?

Ett av de största problemen med plastpåsar är väl att vi slänger dem runt omkring oss lite varstans där vi är, typ i naturen, på gatan, på något grönområde, vid en sjö, etc.

Sedan konsumerar vi ju som aldrig förr, och får plastpåsar in absurdum. Lite dumt.

Jag köper bara påsar om jag av nån anledning inte får plats med allt i ryggsäcken, och dom påsar jag använder blir soppåsar som främst används om jag av nån anledning behöver nån lite kraftiga påse.
Citera
2020-01-29, 17:18
Avstängd
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Jag köper bara påsar om jag av nån anledning inte får plats med allt i ryggsäcken, och dom påsar jag använder blir soppåsar som främst används om jag av nån anledning behöver nån lite kraftiga påse.

Det är väl lite det tänket och den strategin de flesta borde anamma.
Citera
2020-01-29, 17:21
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rollestolle
Det gäller bara bärkassar (3kr skatt) och typ fruktpåsar (30öre skatt) i butik. Inte plast/fryspåsar, avfallspåsar på rulle som du använder hemma.

Därmed kommer folk bara köpa påsar på rulle varje gång de handlar och så går det åt mer plast än någonsin.
Citera
2020-01-29, 17:25
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Därmed kommer folk bara köpa påsar på rulle varje gång de handlar och så går det åt mer plast än någonsin.

Och soppåsarna på rulle är ofta inte fossilfria.
Citera
2020-01-29, 17:31
Medlem
I debatten talade sossen om att det är ett EU direktiv. Och vi ska ner under 40 påsar per person och år från butiker.
Citera
2020-01-29, 17:35
Medlem
ArgusOnes avatar
Är det bestämt när det ska börja gälla? Så man vet när man måste börja hamstra påsar?
Citera
2020-01-29, 17:37
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Det är väl lite det tänket och den strategin de flesta borde anamma.

Mycket bra för miljön om alla i Sverige behöver köpa en ryggsäck? Ska den vara fri från plastdetaljer/material och gjord av klimatovänlig bomull?
Citera
2020-01-29, 17:38
Medlem
Tror det var i maj?
Citera
2020-01-29, 17:40
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Är det bestämt när det ska börja gälla? Så man vet när man måste börja hamstra påsar?
Från 1 mars.
När det gäller att fatta dåliga beslut då är dom snabba.
Citera
2020-01-29, 17:42
Avstängd
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Mycket bra för miljön om alla i Sverige behöver köpa en ryggsäck? Ska den vara fri från plastdetaljer/material och gjord av klimatovänlig bomull?

Hmm... förlåt min franska, men har inte de flesta nu levande människor i Sverige någonting att frakta sina matvaror i mellan affären och hemmet (alltifrån begagnade plastpåsar till ryggväskor)? Men visst, de människor som inte har det, kan lätt som en nygräddad plätt införskaffa lämplig tygkasse, ryggsäck, cykelväska, cykelkorg eller whatever (endast fantasin sätter gränser) begagnat. Merparten som handlar kom dessutom till affären i bil, inte vidare svårt/ansträngande att använda kundvagnen mellan affären och bilen. Eller?
Citera
2020-01-29, 17:46
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Hmm... förlåt min franska, men har inte de flesta nu levande människor i Sverige någonting att frakta sina matvaror i mellan affären och hemmet (alltifrån begagnade plastpåsar till ryggväskor)? Men visst, de människor som inte har det, kan lätt som en nygräddad plätt införskaffa lämplig tygkasse, ryggsäck, cykelväska, cykelkorg eller whatever (endast fantasin sätter gränser) begagnat. Merparten som handlar kom dessutom till affären i bil, inte vidare svårt/ansträngande att använda kundvagnen mellan affären och bilen. Eller?

Vad bra. Eftersom tygpåsar och ryggsäckar och är mer skadliga för klimatet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in