Citat:
Ursprungligen postat av
Sereena
Åter igen, det krävs väldigt höga doser för att ha toxisk effekt.
En ganska normal dos är 3-6mg/kg/dag (ie 210-420mg/dag för en person på 70kg)
Dom flesta tillskotten från tex apoteket har ~10-30mg/tablett (upp till 100mg för dom starka varianterna)
Det krävs doser runt 20mg+ rent järn per kilo kroppsvikt, ie 1400mg+ för en person som väger 70kg för att det ska börja kunna bli toxiskt.
Jag tror alltså inte att jag fått en akut förgiftning av järnet givetvis. Utan att det är för mycket järn i omlopp ändå. Järn ger en oxidativ stress i hela kroppen och har visats öka risken för neurologiska skador och sjukdomar när det går in i hjärnan. Det är neurotoxiskt.
Tack för alla svar ändå i tråden. Många bra tips och lugnande svar.
Min stress har givetvis en stor del i det hela och ja jag är hypokondriker och har aspergers så jag blir extremt uppstressad och känner efter mycket.
Jag slutade mixra med olika sömnmediciner och började ta mianserin(sederande antidepressiv) två nätter i rad nu enbart. Redan dagen efter började känna mig mer lugn och sansad.
I natt har jag faktiskt fått sova lite även om sömnen var orolig och jag drömde mycket. Fick nog totalt omkring 11 timmar sömn men vaknade med dessa ryck (nu mer likt hypnic jerks) 3 ggr i början innan jag kom ner i sömn. Sedan vaknade jag några ggr utan ryck under natten.
Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Jag fortsätter med magnesiumtillskott och måste försöka lugna mig om järnet. Ingen vill tömma mig på blod och jag måste godkännas som blodgivare först.
Att få en tid på öppenpsyk går i princip inte men ska försöka skynda på det. Det är HELT SJUKT att man måste självmedicinera sig idag eftersom man inte får rätt hjälp.
Antingen fortsätter jag med mianserin tills vidare. Slutar med det eller provar något ssri. Att däcka ner mig med theralen eller starkare neuroleptika vet jag inte om det är rätt väg att gå. Inte just nu i alla fall. En annan tanke är att börja röka på lite marijuana men helst vill jag ju inte ha något alls eftersom jag mådde ganska bra innan denna kris som bara blev en jävla dominoeffekt av stress och ångest. Har jag tur har jag brutit den nu och kan börja gå uppåt igen.