2020-01-30, 15:18
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zenshy
Var hittar du dessa siffror? RDI för järn ligger ju runt 10 mg/dag.
Vid terapeutisk behandling har man ju redan lågt järn. Om man redan är mättad i serum och ferritin borde ju toleransen vara mycket lägre.

RDI är extremt lågt tilltaget (RDI är anpassat för att inte ha nån effekt).

Nivåerna för när toxiska effekter kan uppstå är anpassade efter personer som inte lider av brist.
Citera
2020-01-30, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
RDI är extremt lågt tilltaget (RDI är anpassat för att inte ha nån effekt).

Nivåerna för när toxiska effekter kan uppstå är anpassade efter personer som inte lider av brist.

Ok. Nu är jag medveten om att ferritin är ett väldigt osäkert värde för järnstatus då det kan vara falsk förhöjt tex. Men jag hade 84 för 2-3 år sedan och 204 efter tillskott blutsaft i 3 veckor.
Jag har under senaste året ätit mer järnrik kost såsom köttfärsåser i järnpanna, blodpudding och mycket c-vitamin. Det är kanske mer rimligt att jag högt depåerna genom det än med tillskottet?
Fan jag börjar inse att jag troligtvis stressat sönder mig själv i onödan kring detta.
Hoppas verkligen jag kan börja sova som innan snart bara. Utan ryck som väcker mig och små muskelryckningar överallt i framförallt benen.
Citera
2020-01-30, 15:28
Medlem
Citat:
Skriver detta i ren panik nu. Jag får ingen sömn alls. Varje gång jag somnar så rycker jag till i ben eller armar och vaknar. Detta sker kanske 40 ggr per natt och börjar gå in i en psykos.
Har varit på akuten, träffat neurolog men det finns inget uppenbart fysiskt fel på mig efter enkla undersökningar. Blir skickad till psyk där de bara vill droga ner mig med zyprexa och säger att jag inbillar mig.
Har genomgått extremt mycket stress och haft dålig sömn innan detta började. Sista som hände var en extrem oro för ett järntillskott jag provade några veckor i låg dos för att se om min myrkypningar skulle försvinna. Upplevde det hjälpte och fortsatte tills jag såg att järn är neurotoxiskt och dåligt om man har för mycket.
Fick panik över detta. Ryckningarna började nog i samband med detta.
Har provat allt som går för sömnen, propava, theralen, zopiklon, melatonin, atarax, mirtazapin, mianserin. Enda som fungerar lite är benzo som iktorivil och stesolid.

Jag tror att jag fått någon form av skada på neuroner i hjärnan som styr dopamin. Fått parkinsonssymptom eller PLMD.

VAD FAN SKA JAG GÖRA??! har panik här

Det kan ha med att du har för mycket stress i kroppen. Stress är bra och vi är gjorda för det men stressar vi för mycket så måste vi få perioder med vila alltså ta det lugnt och aktiviteter som är roliga och njutfulla, umgås med vänner, se band spela, Promenera lugnt och behagligt... träna, sova vettigt. Att helt enkelt bara ha egentid och bara få vara.

Stress = Allt som har med jobb att göra och ta sig till jobbet och hem och ta hand om ungar och alla måsten i hemmet.

Stress kan leda till massor med symtom av olika grad och ja sådan ryckningar också. men ryckningar kan så klart bero på något annat och du undersökte ju just detta.... Då ökar sannolikheten att det just beror på stress.

Så läs på om stress och vad det gör med koppen och se om du känner igen det för det kan smyga sig på så att man tänker itne på det och man biter bara ihop och kör på och allt blir som ett slaggs normaltillstånd tills man kraschar.
Citera
2020-01-30, 22:16
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Varför just ZMA och Omega 3?

Magnesium är notoriskt känt för att kunna motverka muskelryckningar och med zink ger det en bättre coctail enligt mig. Det ger även en ganska bra insomningseffekt hos många som testat det. Omega 3 har även det en tendens att påverka humör och CNS.
Citera
2020-01-30, 22:31
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Magnesium är notoriskt känt för att kunna motverka muskelryckningar och med zink ger det en bättre coctail enligt mig. Det ger även en ganska bra insomningseffekt hos många som testat det. Omega 3 har även det en tendens att påverka humör och CNS.

Jag föredrar att köpa ingredienserna separat, då bestämmer jag själv tex vilken sorts magnesium och hur mycket jag vill ha.
Köper du ZMA då får du nöja dig med det som tillverkaren har bestämt, inte min melodi.
Omega 3 har jag ingen åsikt om.
Citera
2020-01-31, 08:53
Medlem
utforskarens avatar
Den här tråden fick mig att komma på att jag hade väldigt mycket ”myrkrypningar” / ”restless legs syndrome” för typ ett år sedan, i flera månaders tid, som jag inte längre har. Hade helt glömt bort det.

Jag började käka magnesium i högre dos av andra anledningar, kanske är det som har gjort susen då.

Men jag har också haft / har problem (om än rätt sällan) med ryckningar i benen, och det tror jag inte är riktigt samma sak. Åtminstone i mitt fall så beror det nog mer på underliggande stress och oro. Hur man blir av med det vetefan, lugnande medicin?

Edit/förtydligande: ”Restless legs” innbär att det ”kliar” i benen och att jag måste spänna dem, sträcka på dem och hålla på, medan ryckningarna är just ryckningar/spasmer.
Citera
2020-01-31, 08:55
Medlem
Ravenboxs avatar
Citat:
Jag köpte igår och började ta högdos. Ingen skillnad första natten. Men mina småryckningar i vaket tillstånd har minskat rejält.

Nej aldrig någonsin rört en drog. Renlevnadsmänniska och det tar emot att ens ta psykpiller.
Har provat allt som går för sömnen, propava, theralen, zopiklon, melatonin, atarax, mirtazapin, mianserin. Enda som fungerar lite är benzo som iktorivil och stesolid.

Benzo är klassat narkotika, eller KNARK. Nu vet du det.

Restless leg? Spasmer? Kan du beskriva ryckningarna mer.
Citera
2020-01-31, 17:16
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Jag föredrar att köpa ingredienserna separat, då bestämmer jag själv tex vilken sorts magnesium och hur mycket jag vill ha.
Köper du ZMA då får du nöja dig med det som tillverkaren har bestämt, inte min melodi.
Omega 3 har jag ingen åsikt om.

Så kan man givetvis göra. Men är man lat så köper man ett bra ZMA direkt, så slipper man dosera och pilla.
Citera
2020-01-31, 17:30
Medlem
Inser att det högst troligt är de SSRI jag tog sporadiskt i ren panik för som utlöst allt detta.
Kan koppla ryckningarna till båda gångerna. Skulle aldrig ha haft dessa gamla jävla piller hemma ens som jag haft förr. Tänkte börja igen därav sporadiskt men valde att avsluta direkt pga ånger.
Jag tror jag permanent sabbad min hjärna pga detta, även i kombos med andra mediciner för sömnen.
Helt sjukt är vad detta är.
Citera
2020-01-31, 18:43
Medlem
Helt klart är det en lindrig form av serotonergt syndrom jag dragit på mig. Helt jävla sjukt att jag varit så korkad. Detta har skadat mig permanent nu i hjärnan.
Citera
2020-01-31, 19:40
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Det är järnet som har gjort allting och jag vet det. Har fått en neurologisk skada.
Jag ska ut och ta mitt liv nu. Hejdå allihop.

Fast om du ändå ska ta livet av dig så har du ju inget att förlora. Och då behöver du ju inte vara rädd för att vara neurologiskt skadad. Och då med denna logik- så behöver du inte ta livet av dig. Logiskt va?
Citera
2020-02-01, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Fast om du ändå ska ta livet av dig så har du ju inget att förlora. Och då behöver du ju inte vara rädd för att vara neurologiskt skadad. Och då med denna logik- så behöver du inte ta livet av dig. Logiskt va?

Vad menar du här egentligen? Jag vill inte vara en sjukling, permanent skadad i onödan. Då dör jag hellre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in