2020-01-29, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEMONOMICON
Som alla andra skriver, börja ät magnesium tillskott dagligen.

Det kan även vara så att du lider av Willis-ekboms sjukdom. (Restless legs syndrome) googla! Låter likt.

Om de är akut så be läkaren om Paraflex (muskelavslappnande) som du kan ta till natten om du verkligen behöver sova. Det är icke narkotikaklassat och borde således inte vara något problem att få utskrivet.

Paraflex är riktigt bra med ts symtom , har fått utskrivet flera gånger mot liknande symtom och dom hjälper bra. Viktigt att inte bli beroende av benzo eller andra läkemedel då det bara är en tillfällig lösning.

Jag lider själv av svår ångest och sömnproblem, jag började träna löpning varannan dag i början promenader sen längre och längre joggingturer, då jag är överviktig så har de blivit en del skador men ångesten är bättre och ja sover mer än förut.
Citera
2020-01-29, 13:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zenshy
Skriver detta i ren panik nu. Jag får ingen sömn alls. Varje gång jag somnar så rycker jag till i ben eller armar och vaknar. Detta sker kanske 40 ggr per natt och börjar gå in i en psykos.
Har varit på akuten, träffat neurolog men det finns inget uppenbart fysiskt fel på mig efter enkla undersökningar. Blir skickad till psyk där de bara vill droga ner mig med zyprexa och säger att jag inbillar mig.
Har genomgått extremt mycket stress och haft dålig sömn innan detta började. Sista som hände var en extrem oro för ett järntillskott jag provade några veckor i låg dos för att se om min myrkypningar skulle försvinna. Upplevde det hjälpte och fortsatte tills jag såg att järn är neurotoxiskt och dåligt om man har för mycket.
Fick panik över detta. Ryckningarna började nog i samband med detta.
Har provat allt som går för sömnen, propava, theralen, zopiklon, melatonin, atarax, mirtazapin, mianserin. Enda som fungerar lite är benzo som iktorivil och stesolid.

Jag tror att jag fått någon form av skada på neuroner i hjärnan som styr dopamin. Fått parkinsonssymptom eller PLMD.

VAD FAN SKA JAG GÖRA??! har panik här
Lergigan funkar. Hade samma problem.
Citera
2020-01-29, 13:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hallsakaeft
Magnesiumtillskott ska du prova.. Räddade mig ur din situation

Detta. Magnesium kan vara lösningen.
Citera
2020-01-29, 13:31
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Skriver detta i ren panik nu. Jag får ingen sömn alls. Varje gång jag somnar så rycker jag till i ben eller armar och vaknar. Detta sker kanske 40 ggr per natt och börjar gå in i en psykos.
Har varit på akuten, träffat neurolog men det finns inget uppenbart fysiskt fel på mig efter enkla undersökningar. Blir skickad till psyk där de bara vill droga ner mig med zyprexa och säger att jag inbillar mig.
Har genomgått extremt mycket stress och haft dålig sömn innan detta började. Sista som hände var en extrem oro för ett järntillskott jag provade några veckor i låg dos för att se om min myrkypningar skulle försvinna. Upplevde det hjälpte och fortsatte tills jag såg att järn är neurotoxiskt och dåligt om man har för mycket.
Fick panik över detta. Ryckningarna började nog i samband med detta.
Har provat allt som går för sömnen, propava, theralen, zopiklon, melatonin, atarax, mirtazapin, mianserin. Enda som fungerar lite är benzo som iktorivil och stesolid.

Jag tror att jag fått någon form av skada på neuroner i hjärnan som styr dopamin. Fått parkinsonssymptom eller PLMD.

VAD FAN SKA JAG GÖRA??! har panik här
Hur ser dina kalium- och magnesiumnivåer ut? Själv sover jag som ett barn av qvetiapin, men har iofs inte problem med mina ryckningar (är så van vid det här laget, jag somnar bara om).

KBT kan vara en bra hjälp när man hamnat i såna här spiraler av rädsla.
Citera
2020-01-29, 15:08
Medlem
Det är järnet som har gjort allting och jag vet det. Har fått en neurologisk skada.
Jag ska ut och ta mitt liv nu. Hejdå allihop.
Citera
2020-01-29, 15:31
Medlem
DEMONOMICONs avatar
Citat:
Det är järnet som har gjort allting och jag vet det. Har fått en neurologisk skada.
Jag ska ut och ta mitt liv nu. Hejdå allihop.

Var inte sån dramaqueen.
Läs om restless legs syndrome som jag skrev. Många bokstavligen lider utav det, som du. Men nu låter det mest som att du VILL att det ska vara så som du säger.
Citera
2020-01-29, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEMONOMICON
Var inte sån dramaqueen.
Läs om restless legs syndrome som jag skrev. Många bokstavligen lider utav det, som du. Men nu låter det mest som att du VILL att det ska vara så som du säger.

Man får det inte bara sådär. Jag är skadad permanent av järnet.
Citera
2020-01-29, 15:42
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Man får det inte bara sådär. Jag är skadad permanent av järnet.

Nej, det är du inte, dom där stackars järntabletterna du tog har inte gjort ett skit.

Det krävs jäkligt höga doser för att övht få några negativa effekter.

Och jo RLS kan dyka upp väldigt plötsligt.
Det är bla ganska vanligt att det triggas igång av stress.
Citera
2020-01-29, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Nej, det är du inte, dom där stackars järntabletterna du tog har inte gjort ett skit.

Det krävs jäkligt höga doser för att övht få några negativa effekter.

Och jo RLS kan dyka upp väldigt plötsligt.
Det är bla ganska vanligt att det triggas igång av stress.

Jag har haft rls förr men inte ryckningar.
Jag är övertygad det är järnet även om alla påstår motsatsen.
Om inte annat så har min sömnbrist, ångest och stress gett mig hjärnskador.
Citera
2020-01-29, 16:03
Medlem
Citat:

Fick du tag i öppenvården?
Det finns väl inga bevis på att du fått neurologiska skador? Ryckningarna är när du ska sova, inte hela dagarna?
Citera
2020-01-29, 16:12
Medlem
anomaligns avatar
Citat:

Du skrev att du har ätit järntillskott i några veckors tid. Men inte om du har haft haft allvarliga magsmärtor och kräkningar eller andra symptom på järnöverskott, utan problemen du beskriver rör huvudsakligen musklerna och när du är på väg att somna. Från vad du beskriver verkar det inte som att du har några verkliga symptom av järnöverskott.

Men jag förstår verkligen hur du tänker och känner, men jag tror också att ditt resonemang är påverkat av ångest. För ett antal år sedan var jag själv fullständigt övertygad om att jag var drabbad av en rad olika sjukdomar och åkommor.
Det brukade manifestera sig som en iskall känsla av inbillad klarhet när jag mindes någon detalj - den där gången jag åt sushi på ett lite tvivelaktigt matställe, eller den där gången jag åt grillad abborre som inte var helt genomstekt - och sedan blev jag hundra procent övertygad om att min kropp var helt besudlad av parasitmaskar. När jag försökte sova så kunde jag verkligen känna dem röra sig överallt. Att det inte fanns några som helst riktiga symptom på en parasitinfektion blev helt irrelevant för mig, jag var övertygad ändå.
Citera
2020-01-29, 16:22
Medlem
submarinen1s avatar
Jag tror inte att du har något neurologiskt fel, med tanke på att dina värden var ok så går väl det att utesluta? Personligen så får jag uppfattningen om att du är lite utav en hypokondriker vilket jag också har varit, att nojja och övertänka kring sjukdomar som man tror att man har kan tillslut ge fysiska symptomer, alltså att du upplever de symptomen du fruktar så mycket. Själv har jag grova sömnproblem, sover mellan 3-4 timmar per natt vilket dessutom har hållt på väldigt länge, det suger men har vant mig skulle man väl kunna säga.

Mina råd för att minska stress,oro och sömnproblem är följande

- Träna varannan dag, personligen så springer jag väldigt mycket och upplever att det hjälper väldigt mycket med sömnen iallafall.
- Ta inte riktiga sömntabletter, i längden så blir det bara värre, själv dricker jag öl och konsumerar atarax och melatonin som fungerar ibland

Hoppas det blir bättre!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in