2020-01-28, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Det som förvånar mig ganska mycket är givetvis att Kd inte lyckas sno röster från alla borgerliga partier, inklusive SD?
Ebba har ju klart störst förtroende bland samtliga partiledare!

6-7% är väl en rätt bra nivå för ett parti som i praktiken är Pingstkyrkans politiska gren och som brukar vara beroende av stödröstande moderater för att klara riksdagsspärren? Utan EBT skulle KD kanske ligga på 2-3%.
2020-01-28, 18:26
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Några detaljer i Ewa Stenbergs analys:

https://www.dn.se/nyheter/sverige/ewa-stenberg-januariavtalet-far-arbetarvaljarna-att-fortsatta-fly-fran-s/

Från 62 till 29% bland LO-väjarna. Det är fan brutalt, men välförtjänt!

Jag förstår å andra sidan inte hur nån LO-medlem eller arbetarklassväljare överhuvudtaget kan rösta på sossarna efter allt elände de orsakat arbetarklassen. Bidragstagare och nyanlända kan ju fortsätta att rösta på dem av tacksamhet, men för svenska arbetare borde S inte längre vara ett alternativ.

Jävlar vilket ras! Välförtjänt definitivt, och om man har arbetarna på sin sida kan man räkna med att bli det största partiet länge. Det är trots allt bland den största gruppen röstare. Därför vi såg ett så starkt S i nästan 100 år.

70% bland arbetare vill ha ner invandringen alltså, galna siffror. 30% resterande är antagligen kvinnor eller invandrare då.
2020-01-28, 18:41
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jävlar vilket ras! Välförtjänt definitivt, och om man har arbetarna på sin sida kan man räkna med att bli det största partiet länge. Det är trots allt bland den största gruppen röstare. Därför vi såg ett så starkt S i nästan 100 år.

70% bland arbetare vill ha ner invandringen alltså, galna siffror. 30% resterande är antagligen kvinnor eller invandrare då.

Ja och det kommer säkerligen bli enormt svårt för sossarna att vinna tillbaks alla de som gått till SD. Det har de ju sett till genom att agera odemokratiskt och mer eller mindre spotta på sina fd väljare rätt i ansiktet.

Nån borde kanske tala om för sosseregimen att det är inte så man vinner tillbaks gamla väljare..
2020-01-28, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
M håller ställningarna stabilt i alla de tre mätningar som kommit i år. Den centerliberala runkfantasin om att M skulle rasa ihop som ett korthus efter att UK druckit kaffe med JÅ verkar inte infrias. Det är 2020 och inte 2017. De väljare som är kvar hos M tycker av allt att döma att samarbete med SD är helt oproblematiskt.

Massmedia försökte göra en stor affär av att listige Uffe "ljugit" för den gamla tanken Fried eller något. Det verkar inte ha givit någon effekt alls. Överhuvudtaget tror jag folk är oerhört trötta på ickenyheter. Korrupptionsskandalen som pågår just nu borde ge politiska konsekvenser och missgynna S anser jag. För övrigt är jag glad att SD befäster sin position som största parti. Intressant utveckling.
2020-01-28, 18:44
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Ursäkta mig, men hur många når man med ett skatteavdrag för de som tjänar högst 25.000?
Jag trodde de flesta tjänar över 25, även arbetare i de enklaste yrken.
Deltidare inom offentlig sektor.
2020-01-28, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Lite OT eftersom vi pratar om M nu men jag tror Moderaterna blir bestraffade för Reinfeldt men också av sjukhuskrisen i Stockholm, men belönas för Uffe-Jimmie fikat. Därför de varken ökar eller tappar.
Reinfeldts ande spökar nog fortfarande över svensk politik. Jag håller med om att Uffe gjorde ett smart drag när han fikade med Jimmie. Sedan har ju M några starka politiker som uppkäftige Tobé, elegante Forsell, klyftiga Svantesson och inte minst Hanif Bali, även om den sistnämnde utnyttjas för dåligt.

Opinionsundersökningarna just nu måste vara skrämmande för S och LO, smutskastningen på SD verkar inte alls ha lyckats, S går mot katastrof som det verkar.
2020-01-28, 18:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Ursäkta mig, men hur många når man med ett skatteavdrag för de som tjänar högst 25.000?
Jag trodde de flesta tjänar över 25, även arbetare i de enklaste yrken.

Jo men oerhört många jobbar ju deltid. Frågan är hur man fasar det. Att ge 5% lättnad på allt upp till 25 000 är en väg att gå, men då får ju ALLA samma skattesänkning? Kan ju inte vara så att de som tjänar 25 001 ska betala mycket mer i skatt än de som tjänar 24 999.
2020-01-28, 19:13
Medlem
Studsbolls avatar
Ett väntat resultat och det är tydligt att SD är det mest stabila partiet i OU från olika institut. Det är dock trist att ökningen stannat av och att den främsta orsaken till att SD blir största parti är att S är så genuint värdelösa och på väg mot undergången. Med tanke på att babbeluringarna gör oavbrutet kaos och det skjuts och sprängs i parti och minut borde SD öka mer om de nu sägs äga dessa frågor. I övrigt kan man notera att MP inte förmår lyfta trots både Greta och konstant klimatbabbel i media och min analys säger att det är katastrofalt för dem att sitta i en S-regering som desperat gjort en u-sväng i invandringsfrågan; den här gången hjälper det inte att sitta och gråta över den regering de själva är en del av.

Om nu bara S kollapsar totalt finns det extremt goda utsikter för SD att ta nya jättekliv när de mer tjurskalliga inom sosseriet lämnar den sjunkande skutan.
2020-01-28, 20:00
Medlem
Londons avatar
Citat:
Några detaljer i Ewa Stenbergs analys:

https://www.dn.se/nyheter/sverige/ewa-stenberg-januariavtalet-far-arbetarvaljarna-att-fortsatta-fly-fran-s/

Från 62 till 29% bland LO-väjarna. Det är fan brutalt, men välförtjänt!

Jag förstår å andra sidan inte hur nån LO-medlem eller arbetarklassväljare överhuvudtaget kan rösta på sossarna efter allt elände deras politik orsakat arbetarklassen. Bidragstagare och nyanlända kan ju fortsätta att rösta på dem av tacksamhet, men för svenska arbetare borde S inte längre vara ett alternativ.

29 % beskrivs som ”mindre än hälften”

”Endast drygt en fjärdedel” hade kanske varit mer passande.
2020-01-28, 20:16
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ja och det kommer säkerligen bli enormt svårt för sossarna att vinna tillbaks alla de som gått till SD. Det har de ju sett till genom att agera odemokratiskt och mer eller mindre spotta på sina fd väljare rätt i ansiktet.

Nån borde kanske tala om för sosseregimen att det är inte så man vinner tillbaks gamla väljare..

Utvecklingen hos s-partier i Europa går nog i riktning mot att de alltmer fåtaliga arbetarväljarna överges helt -typ som i Storbritannien nu i decembervalet. Där tappade Labour arbetarväljarna i norr. Labours nya väljarkår i UK består nu i praktiken bara av aktivistiska medelklassväljare och invandrare i storstäderna. Svenska S är också på väg i den här riktningen. V, MP, C och L är väl samtliga medelklasspartier idag. Med stor andel offentliganställda akademiker som sympatisörer. Allt har sin logik.
2020-01-28, 20:18
Medlem
Här kommer en übernördig uträkning av decimalvärdena för S och SD i dagens Ipsos.

Vi vet att i Ipsos december hade S 25 och SD 24 vid avrundning till heltal och att avståndet mellan partierna var 0,2. Det betyder att värdena i december måste ha varit antingen S 24,6/SD 24,4 eller S 24,5/SD 24,3.

I dagens Ipsos vet vi att S backade 1,5 och därmed måste siffran för S nu i januari vara antingen 23,1 eller 23,0. Vidare uppgav DN att SD i dagens mätning är 0,9 större än S, dvs SD har 24,0 eller 23,9.

Slutsats, värdena i dagens Ipsos är antingen SD 24,0/S 23,1 eller SD 23,9/S 23,0.
2020-01-28, 22:37
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Björn Rosengren tror sig ha hittat sättet att få SD att minska i OU.

https://www.expressen.se/debatt/losningen-pa-s-krisen-en-rejal-skattesankning/

Citat.

Att det går dåligt för Socialdemokraterna har nog inte undgått många människor. Den bittra sanningen är att man likt sina systerpartier i Europa riskerar att närmast minska drastiskt. Men det finns ett enkelt sätt för S att ta initiativ i den politiska debatten, vinna tillbaka sina väljare och leva upp till sina ideal.

Förslaget innebär att man föreslår ett jobbskatteavdrag på fem procentenheter för människor med inkomster upp till 25 000 kronor, så att skatten skulle vara ca 25 procent i stället för dagens 30 procent. Det skulle det bli oerhört positiva konsekvenser för många människor. Socialarbetare, undersköterskor, vårdbiträden, poliser, lokalvårdare, butiksbiträden – för att inte tala om alla ungdomar – skulle få tusentals kronor mer i plånboken. Varje månad!

För att ytterligare finansiera skattesänkningarna för de lägsta inkomsterna kan förmögenhets- och arvsskatten återinföras, likaså en rättvisare fastighetsskatt samt ökad aktieutdelningsskatt, så kallade 3:12-regler (som i dag är 20 procent, dvs lägre skattesats än med det här förslaget). Dessutom borde förslaget, i likhet med när rotavdragen infördes, minska svarta löner, vilket ytterligare ökar skatteintäkterna.

Eftersom invandrare har betydligt sämre inkomster kommer integrationen att förbättras, vilket i förlängningen kommer minska brottsligheten.

Det är dags för Socialdemokraterna att göra det nu för att åter kunna bli det ledande partiet i Sverige.

Slut citat.

Av någon anledning känner jag mig inte orolig för SDs siffror i framtiden, eftersom alla sossedebattörer inte har en aning om vad det handlar om. Man saknar nationell krisinsikt och blundar helt för grundorsaken.

Du menar att Rosengren/Bodström vill höja skatten?

En som tjänar 25000kr idag betalar mindre än 25% i löneskatt, googla skattetabell 31 så ser du ju det själv!
Svinsossarna ska alltså försöka lura korkskallarna en gång till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in