2020-01-28, 00:05
Medlem
raviolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
I och med att munskydd verkar vara restnoterat överallt så skulle det vara intressant att diskutera vilken helmask / halvmask folk ska köpa med lämpligt filter som skyddar mot coronavirus och liknande partiklar. Munskydd ska vara FFP3-klassade för att kunna filtrera bort dessa partiklar men vad för filtertyp ska man välja om man istället köper en helmask/halvmask, vilka märken är att rekommendera i så fall?

Exempelbilder på vad jag syftar på

https://www.hornbach.se/data/shop/D04/001/780/491/379/770/DV_8_7739356_02_4c_SE_20180616131404.jpg
https://www.hornbach.se/data/shop/D04/001/780/491/379/778/DV_8_7739360_02_4c_SE_20180616130817.jpg

Svarar dig igen, hittade denna videon som kanske kan vara intressant rörande ansiktsmasker mot droppsmitta och vad man ska tänka på vid köp. WHO hade en video kring ansiktsmasker (framför allt lyftes fram vattentätt skydd på framsidan och hur man ska bära/ta av dem): https://m.youtube.com/watch?v=Q7E4GEs4S90
Citera
2020-01-29, 08:18
Medlem
Ashin-Wirathus avatar
Har nu preppat på nu.

Skyddsmask 90 med NATO filter 2036 utgångs datum, för alla stridsmedel även virus.

Rubber Military CRBN dräkt, helt vattentät från sista batchen av soviet, guld eran för stridsmedel.

Skillnaden mellan den och dagens civilia är inte så stor.

Backup GP5 med fler nya FP filter, går ut 2026 stulna från polska armén 😂

Polsk CRBN dräkt för snabb response innan gummi dräkten kommer på denna håller bara i 28 dagar eller 24 timmar i kontaminerad miljö.

Konserver och mat.

Klortabletter för vatten

Desinkteringsmedel om man behöver vistats med dräktern i storstaden pga torsk på mat.

Väntar på militär klass body armor och skydd från USA.

Känner mig rätt säker under en pandemi eller kemisk stridsföring, det som saknas är nog vapen men i händelse av kris så kan man alltid få tag på det man behöver 😁
Citera
2020-01-29, 09:07
Medlem
Tyrranics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ashin-Wirathu
Har nu preppat på nu.

Skyddsmask 90 med NATO filter 2036 utgångs datum, för alla stridsmedel även virus.

Rubber Military CRBN dräkt, helt vattentät från sista batchen av soviet, guld eran för stridsmedel.

Skillnaden mellan den och dagens civilia är inte så stor.

Backup GP5 med fler nya FP filter, går ut 2026 stulna från polska armén 😂

Polsk CRBN dräkt för snabb response innan gummi dräkten kommer på denna håller bara i 28 dagar eller 24 timmar i kontaminerad miljö.

Konserver och mat.

Klortabletter för vatten

Desinkteringsmedel om man behöver vistats med dräktern i storstaden pga torsk på mat.

Väntar på militär klass body armor och skydd från USA.

Känner mig rätt säker under en pandemi eller kemisk stridsföring, det som saknas är nog vapen men i händelse av kris så kan man alltid få tag på det man behöver 😁

Har du något tips på var man kan få tag på mask/filter och dräkt till ett icke hutlöst pris? 😁
Citera
2020-01-29, 09:52
Medlem
En fullstor epidemi och fullskalig bankrun tror jag inte svenska banker klarar. Hur gör ni ekonomiskt? Är det läge att köpa guld för cashen man har på kontot (sålt av allt som har med Asien att göra och börjar luta åt att sälja av resten av världen, jag tror fallet kommer i mars-april någon gång). Hur gör ni?
Citera
2020-01-29, 11:06
Medlem
Ashin-Wirathus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeptemberRain
En fullstor epidemi och fullskalig bankrun tror jag inte svenska banker klarar. Hur gör ni ekonomiskt? Är det läge att köpa guld för cashen man har på kontot (sålt av allt som har med Asien att göra och börjar luta åt att sälja av resten av världen, jag tror fallet kommer i mars-april någon gång). Hur gör ni?

Ingen idé att köpa guld eller ädelmetaller vid 2024 kommer de börja bogsera in astroider, en sån kan innehålla mer guld än vad jorden har på sig. Det är mat, mask filter, amminution och resurser som styr i det läget.
Citera
2020-01-29, 11:12
Medlem
Ashin-Wirathus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyrranic
Har du något tips på var man kan få tag på mask/filter och dräkt till ett icke hutlöst pris? 😁

Jadu den är svår, masken är oftast billigare än filtrera du kan ju kolla på äldre masker på Ebay, typ SM-67 ca 500kr eller ny Forsheda A4 ca 900kr (samma som svenska militären) väldigt bra mask, men svår att hitta.

Men nya filter som håller i 15 är så kostar det ca 350kr om du nu hittar något som är ny producerat det kan vara svårt, sen så är det rekommenderat att under sarin osv skall de bytas varje dag rekommenderat men kan klara av 100 timmar,

Sen finns det olika filter men NATO black är all around och klarar det mesta.

Förgudsskull inga ryska/polska masker det är gost filter och är horhus att hitta något som inte är utgånget.

Viktiga för detta att komma ihåg NATO 40MM gängor.
Senast redigerad av Ashin-Wirathu 2020-01-29 kl. 11:15.
Citera
2020-01-29, 11:31
Medlem
CharlieMartels avatar
Dom masker som finns i väst är otillräckliga som skydd.

Däremot är dom ryska oslagbara.

Har räddat mitt liv genom otaliga influensaepedimier.
Citat:
DUCKBILL MASKS
https://senserussia.com/en/production/duckbill-masks/
Citera
2020-01-29, 11:36
Medlem
Ashin-Wirathus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieMartel
Dom masker som finns i väst är otillräckliga som skydd.

Däremot är dom ryska oslagbara.

Har räddat mitt liv genom otaliga influensaepedimier. https://senserussia.com/en/production/duckbill-masks/

Om man planerar på att köra engångs masker 😁
Citera
2020-01-29, 12:15
Medlem
Tyrranics avatar
Citat:
Jadu den är svår, masken är oftast billigare än filtrera du kan ju kolla på äldre masker på Ebay, typ SM-67 ca 500kr eller ny Forsheda A4 ca 900kr (samma som svenska militären) väldigt bra mask, men svår att hitta.

Men nya filter som håller i 15 är så kostar det ca 350kr om du nu hittar något som är ny producerat det kan vara svårt, sen så är det rekommenderat att under sarin osv skall de bytas varje dag rekommenderat men kan klara av 100 timmar,

Sen finns det olika filter men NATO black är all around och klarar det mesta.

Förgudsskull inga ryska/polska masker det är gost filter och är horhus att hitta något som inte är utgånget.

Viktiga för detta att komma ihåg NATO 40MM gängor.

Tack för infon. Jag har dock sett i tråden för influensan att folk rekommenderar N95 filter. Har läst om detta och det är ju inte ett P3-filter som skyddar mot virus?
Citera
2020-01-29, 18:04
Medlem
Ashin-Wirathus avatar
Citat:
Tack för infon. Jag har dock sett i tråden för influensan att folk rekommenderar N95 filter. Har läst om detta och det är ju inte ett P3-filter som skyddar mot virus?

Du kan använda ett P3 filter för att motverka det lite, men ett N95 filter är det som gäller eller något nato filter för en gasmask.
Citera
2020-01-29, 18:46
Medlem
Tyrranics avatar
Citat:
Du kan använda ett P3 filter för att motverka det lite, men ett N95 filter är det som gäller eller något nato filter för en gasmask.

Tack. Menar du själva partikelfiltret då när det gäller N95, eller hela behållaren med kol/partikelfilter? Jag vill liksom ha allt i samma "burk" om du förstår vad jag menar. Inte bara ett filter att fästa på ytterdelen av gas/ångbehållaren. Hittar nämligen bara massa munskydd när jag söker efter det.

Funderar på något i stil med detta. Det bör ju duga då det verkar "ta" det mesta?
Citera
2020-01-29, 21:45
Medlem
Ashin-Wirathus avatar
Citat:
Tack. Menar du själva partikelfiltret då när det gäller N95, eller hela behållaren med kol/partikelfilter? Jag vill liksom ha allt i samma "burk" om du förstår vad jag menar. Inte bara ett filter att fästa på ytterdelen av gas/ångbehållaren. Hittar nämligen bara massa munskydd när jag söker efter det.

Funderar på något i stil med detta. Det bör ju duga då det verkar "ta" det mesta?

Det är för en GHOST/NATO gasmask dock vet inte säljaren vad han pratar om, han verkar ha noll koll på vilken typ av mask dessa är till.

Citat:
2st Högkvalitativa gasmaskfilter tillverkade av PSO.
Passar de absolut flesta gasmasker; sovjetiska (GP4/5 och 7), danska, finska, brittiska, svenska M90 osv.

NATO passar verkligen inte GP4/5 och 7 då detta är GOST man tror den passar men skapar inte en korrekt luftblockering via filter porten. Samma gäller andra vägen runt NATO passar inte GOST.

Filterna är utgånga kolla om du kan hitta nyare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in