2020-01-29, 09:48
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det står inget när de fått tillgång till slasken.

Om jag nu ska försöka tänka logiskt, då tänker jag att försvarsadvokat IB har jobbat i minst 30 år säkert som advokat och borde med all sannolikhet känna till att det finns en slask.

Jag uppfattar ÅH:s uttalande mer som att förklara för media (allmänheten) varför åtalet dra ut på tiden. Att försvaret inte bara behöver tid på sig att läsa FUP utan även sidomaterialet, sammanlagt (min tro) på 14.000 sidor. Detta har de med all sannolikhet fått veta om i samband med slutdelgivningen.

Det var 13 januari, som vi fick veta om de 14.000 sidorna i samband med att åklagaren meddelade att det kommer att bli ett åtal.

NA:

"Utredningen har gått in i sitt slutskede och det är ett mycket omfattande material som slutligen kommer att presenteras för tingsrätten.

– Den färdiga utredningen ligger på runt 14 000 sidor. Det ni kommer se när ni får ta del av den är att en stor del innehåller kommunikation på sociala medier mellan de inblandade.
"

https://www.na.se/logga-in/utredningen-snart-klar-om-hjarstamordet-innehaller-14-000-sidor-jag-har-for-avsikt-att-atala-honom

Att åklagaren skulle neka försvaret att få ytterligare tid om de anser det behövas låter väl inte så troligt? Hon har ju sagt att det är ett mycket omfattande material, så det förefaller osannolikt.

Ja jag förstod efter jag skrivit inlägget att det handlar om "slasken" som nog alltid är tillgängligt och advokater måste känna till.

Jag trodde först det handlade om annat nytillkommet sidomaterial förutom förundersökningens och slasken 😅
Citera
2020-01-29, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Kanske hoppas åklagaren att försvaret hittar saker i slasken så hon slipper göra ett "skenåtal"

http://sourze.se/2008/07/06/slasken---polisens-och-aklagarnas-maktverktyg__66957#.XjFAp-SWzIU

Tackar.
Hm, fast jag undrar om allt stämmer, vill ju inte riktigt tro det, illa i så fall.

http://sourze.se/2008/07/06/slasken---polisens-och-aklagarnas-maktverktyg__66957#.XjFF3fr-SDJ

Citat:
Den misstänkte kan be om att få ta del av slasken men vill åklagare och polis nita den misstänkte och förhindra denne från att försvara sig så kan de sekretessbelägga detta i slasken. Allt detta kan polis och åklagare utan problem göra eftersom de vet att de har den makten.
Godtyckligheten och makten i kombination gör att rättssystemet försätts ur dess demokratiska spel. Inte sedan 1945 har en åklagare i Sverige blivit dömd för obefogat åtal och därför är det inte konstigt att åklagare idag tänker, "ja ja, går det i rätten så går det."
Citera
2020-01-29, 10:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Inte alls ur "eget" perspektiv. Anses det helt ovidkommande för utredningen läggs handling i slasken. Vill nån slösa tid på sånt så är det upp till var och en att läsa. Men varför skulle man göra det? Allt som är relevant finns ju i fupen.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det är ÅK som tycker att det är ovidkommande.

Du kan ju tala om för Backmans kollega att han bara slösar tid

Eftersom åklagaren och den åtalade har två helt olika perspektiv på saken, den ena anser att SD är skyldig och SD har nekat till anklagelserna, så är det inte konstigt om man vill gå igenom det material som åklagaren inte anser är viktigt för åtalet.

I hennes material finns ju enbart sådant som styrker att SD är skyldig till brottet.

I slasken kan det däremot dels finnas sådant som visar om någon inte har alibi , inte är "färdigutredd", eller t om saker som kan peka på någon t ex. Det kan även finnas saker som försvaret anser visar att SD är oskyldig eller att någon som inte har utretts alls, men borde enligt försvaret kollas upp. Tänker jag.

Jag håller med CJ, att jag skulle inte vilja att min advokat skippade slasken.
Citera
2020-01-29, 10:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det du skriver är dina egna tolkningar. Men jag tänker mig alltså att Backman inte motsätter sig en rättegång mot SD, utan att han tvärtom välkomnar en. Och det gör han väl i så fall utifrån uppfattningen att en rättegång skulle vara det som bäst gynnar hans klients intressen.

Ja, fel av mig.
Men jag menar att om Backman upptäcker att det inte finns några som helst bevis, då måste han ju säga det! Att hans klient ska sättas fri, för ett åtal kan inte hållas?
Utredarna, på polisen kan ju för sjuttsingen inte sitta tysta och bara låta Åklagaren hålla på med ett spel för gallerierna?

Och, det skulle inte se bra ut för henne. Åk skulle inte bara förlora rättegången, utan hennes anseende som åklagare skulle ju bli skamfilat rejält.

Nej, det där tror jag inte på.
Citera
2020-01-29, 10:12
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ja, fel av mig.
Men jag menar att om Backman upptäcker att det inte finns några som helst bevis, då måste han ju säga det! Att hans klient ska sättas fri, för ett åtal kan inte hållas?
Utredarna, på polisen kan ju för sjuttsingen inte sitta tysta och bara låta Åklagaren hålla på med ett spel för gallerierna?

Och, det skulle inte se bra ut för henne. Åk skulle inte bara förlora rättegången, utan hennes anseende som åklagare skulle ju bli skamfilat rejält.

Jag tror att åklagaren har tillräckligt för åtal och fällande dom i TR men jag är orolig över hur det går i HR senare.
Citera
2020-01-29, 10:12
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Tackar.
Hm, fast jag undrar om allt stämmer, vill ju inte riktigt tro det, illa i så fall.

http://sourze.se/2008/07/06/slasken---polisens-och-aklagarnas-maktverktyg__66957#.XjFF3fr-SDJ
Jag är inte heller säker på att allt stämmer men innehåller en hel del tänkvärt.

Apropå det här
"Den misstänkte kan be om att få ta del av slasken men vill åklagare och polis nita den
misstänkte och förhindra denne från att försvara sig så kan de sekretessbelägga detta i slasken
"

så verkar det ju i "vårt" fall faktiskt vara nästan tvärtom
ÅH: "Ja, det är väldigt många sidor. Jag vill också att försvaret tar del av det sidomaterial som finns..."
Citera
2020-01-29, 10:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Kanske hoppas åklagaren att försvaret hittar saker i slasken så hon slipper göra ett "skenåtal"

http://sourze.se/2008/07/06/slasken---polisens-och-aklagarnas-maktverktyg__66957#.XjFAp-SWzIU

Det finns förstås alltid invändningar man kan ha mot vårt rättssystem. Jag vet inte vad sourze är för forum, men jag uppfattar det som ett debattinlägg av en privatperson och att det inte är en artikel.

Jag vill inte riktigt tro att det är så illa i vårt rättssystem, även om inget är perfekt och allt kan förbättras.

Jag vill tro att IB skulle kontra ganska hårt, om det verkade finnas oegentligheter, även om det skulle kunna gömmas bakom lagar.
Citera
2020-01-29, 10:22
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Det finns förstås alltid invändningar man kan ha mot vårt rättssystem. Jag vet inte vad sourze är för forum, men jag uppfattar det som ett debattinlägg av en privatperson och att det inte är en artikel.

Jag vill inte riktigt tro att det är så illa i vårt rättssystem, även om inget är perfekt och allt kan förbättras.

Jag vill tro att IB skulle kontra ganska hårt, om det verkade finnas oegentligheter, även om det skulle kunna gömmas bakom lagar.

IB kanske har kontrat? Hiding låter ovanligt len i tonen tycker jag. Hon går t.o.m. ut i media att hon visst gärna vill att försvaren tar del av sidomaterialet också. Det kan jag inte minnas en åklagare göra i andra mordfall. Det var därför jag inte förstod i början att hon menade "slasken".
Citera
2020-01-29, 10:29
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ja, fel av mig.
Men det var väl exakt vad Backman sade i nästan två år, fast ingen lyssnade på honom. Har för mig att han var rätt tydlig särskilt i den där skrivelsen till hovrätten. Kolla igen i Aftonbladets betalartikel som du citerade text ur förut:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RR8ow2/triangeldramat-runt-lena-wesstrom-omanskligt-resonemang

Citat:
Vet inte vad polisen har för uppfattning. De lade tydligen locket på i augusti 2019:

Citat:

Det kanske inte är en enmansshow. Åklagaren är väl uppbackad av sin arbetsgivare.
Senast redigerad av Draifos 2020-01-29 kl. 10:33.
Citera
2020-01-29, 10:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tror att åklagaren har tillräckligt för åtal och fällande dom i TR men jag är orolig över hur det går i HR senare.

Jag pendlar hela tiden.
Ibland tänker jag på att åklagaren redan tidigt tyckte sig ha tillräckligt för häktning på sannolika.

Det kan ha varit DNA på L*ena, rispor på SDs ben, blodiga )L*enas blod) klätterlinor i Ds bil, blod från Le*na i SD:s hus, vittne som sett SD ute vid den aktuella tidpunkten. Han har också bett om att få trägffa L*ena, det var ju för att hjälpa henne men de där mystarna inför Norgeresan. Men hon ville inte och han tog istället en promenad. Allt mycket som pekade på SD.

MEN; allt kan förklaras med att L*ena använt redskapen, klättrat och blött (inte osannolikt) och varit inne och tvättat sig i SDs badrum (förklarar han). Han har förstås rätt att slänga sopor på kvällen utan att ha behövt vara mördaren. Kanske han t om har hört någon skrika? Men han var hemma redan 22.45 (nu har jag glömt tidpunkterna för skriken, så jag höftade för att göra min point), så hur skulle han kunnat hinna?

Ja, det borde inte vara helt solklart att man häktar någon på de sakerna tycker jag heller. Men det ser inte bra ut. Skäligen misstänkt iaf.

Sedan har ju misstankarna förstärkts. Och han blev häktad på sannolika. Med insatsstyrkan.

Det har vi inte hört att advokaten protesterat mot?
Kanske kommer?

Då känner jag mig stärkt i att tro att det finns mycket.

Men sedan andra dager, blir jag orolig. Att allt handlar om en indiciekedja, åklagaren är oerfaren (?) och IB verkar ha ordentligt skinn på näsan.

Han kommer att börja med att såga hela utredningen vid fotknölarna. Hur dålig den varit, hur osäkert A;B;C är pga av detta. Att hon hittades först efter fem dygn. Dödsorsaken? Är den verkligen säker?

Skriken. Det finns inte många som har hört dom?
Varför? Vi kan inte veta att det var L*enas skrik!? Det finns ingen möjlighet att fastställa tidpunkt för mordet!

Min klient har alibi för...x och x och x. Det finns inga bevis!
Blodet kan ha kommit dit NÄRSOMHELST.

Osv...
Citera
2020-01-29, 10:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
IB kanske har kontrat? Hiding låter ovanligt len i tonen tycker jag. Hon går t.o.m. ut i media att hon visst gärna vill att försvaren tar del av sidomaterialet också. Det kan jag inte minnas en åklagare göra i andra mordfall. Det var därför jag inte förstod i början att hon menade "slasken".

Det kan bero på att hon vet att allmänheten vill ha ett åtal nu.
Och att hon kanske inte är så medievan/erfaren.
Eller så är hon trygg i sig själv och sin sak, och vill berätta det hon kan berätta utan att förstöra något?
Citera
2020-01-29, 10:51
Medlem
Citat:
Jag är inte heller säker på att allt stämmer men innehåller en hel del tänkvärt.

Apropå det här
"Den misstänkte kan be om att få ta del av slasken men vill åklagare och polis nita den
misstänkte och förhindra denne från att försvara sig så kan de sekretessbelägga detta i slasken
"

så verkar det ju i "vårt" fall faktiskt vara nästan tvärtom
ÅH: "Ja, det är väldigt många sidor. Jag vill också att försvaret tar del av det sidomaterial som finns..."

Men så dök Bodenfallet upp i tankarna igen.
Där undanhölls cirka halva slasken för försvaret under båda rättegångarna,
advokaterna kände inte ens till dess existens.

Kan ju alltid hoppas att det är väldigt ovanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in