2020-01-29, 09:35
Medlem
Väldigt tyst från Ryssland, med tanke på den omfattande kinaturismen som går dit.
Citera
2020-01-29, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Den här tråden har ju spårat ur för länge sedan. Vad är ni för hysteriska hypokondrier? Sitter och tittar på fakevideos på youtube och fantiserar ihop dödssiffror. Har ni ingen verklighetsförankring?
Tack för lite ”common sense”
Vet inte om det är fb som drar till sig dramatiska personer, det drar iväg ja.
Ta en glass och gå ut en runda i det kalla/gråa/solig/snöiga vädret.
Citera
2020-01-29, 09:42
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är väl ganska uppenbart med den statistik vi har att de flesta dör. De som tillfrisknar gör det troligen ganska snabbt, efter någon vecka eller två. Men de som inte har tillräckligt starkt immunförsvar dör en långsam död.

Ja, statistiken tyder på att alla dör i slutändan men att det kan ta 6-10 decennier av lidande innan dess.
Citera
2020-01-29, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Tror jag avvaktar med att ropa hej förrän vi är över bäcken. De har precis skickat 6000 militärläkarteam till Wuhan/Hubei.

Och enligt gisanddata (se min signatur) igår på morgonen - 4474 confirmed cases, 107✝, 63 recovered
Idag på morgonen - 6047 cc, 132✝, 110 recovered.
Det är hela tiden fler som dör än som återhämtat sig. Och antalet stiger, först med nästan 1000 per dag, nu med nästan 2000 per dag.

Du har kanske skrivit fel där för rapporterade döda nästan 1000. Blandat ihop med raporterade diagnostiserade som ökar tusentals vilket inte är förvånande då det är ett nytt virus och de nu fått både personal och diagnostiska verktyg så de kan nu spotta ut diagnoser. Hur många som tillfrisknar vet vi ännu inte eftersom alldeles för få är diagnostiserade. Folk kan kurera sig hemma. Viruset verkar inte vara som ebola med säker död som slutstation.

Jyske tror att situationen håller på att normaliseras. Jag är inte så säker. Jag tror att det är brist på diagnostiska kits trots att kineserna nyligen öppnat en produktlinje för corona kits. Efterfrågan är nog större än produktionen och då personal lärt sig att använda dem har de också diagnostiserat i rasande takt. Man kan jämföra med att man skickar till ett laboratorium där folk diagnostiserar "för hand. Så min tro är att de nu återigen slagit i kapacitetstaket om de inte öppnar en ytterligare produktlinje.

Jyske Bank om langsommere stigning i antal smittede med coronavirus: "Det kan indikere en normalisering af situationen"

https://borsen.dk/nyheder/oekonomi/artikel/1/395061/jyske_bank_om_langsommere_stigning_i_antal_smitted e_med_coronavirus_det_kan_indikere_en_normaliserin g_af_situationen.html?utm_source=dlvr.it&utm_mediu m=twitter&utm_campaign=rss_feed
Citera
2020-01-29, 09:54
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är väl ganska uppenbart med den statistik vi har att de flesta dör. De som tillfrisknar gör det troligen ganska snabbt, efter någon vecka eller två. Men de som inte har tillräckligt starkt immunförsvar dör en långsam död.

Ser inte det du ser i statistikken. Tvärtemot. Många sjuka. Om du har rätt skulle det = många döda. Många sjuka indikerer att de inte dör snabbt. Tillfriskade Fall som registreres kommer öka. Med mindre vi får höga dödssiffror dessa dagar.
Citera
2020-01-29, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Var ser du det? ETT plan lär för övrigt inte räcka för att hämta alla EU-medborgare. Och ska dessa sedan i karantän på ett och samma ställe i Europa, eller ska de resa hem själva till respektive land och smitta alla på flyget eller tåget på vägen..? Nej, det här kan inte vara sant.

Dom kanske ljuger men så här står det

https://www.corren.se/nyheter/eu-flyger-hem-medborgare-fran-wuhan-om6482181.aspx

Det finns 15 svenskar där enligt UD. De kanske inte vill flyga eller är sjuka. Då får de stanna. Senare ska man troligen ta hem sjuka. Men det är ju lite svårare att genomföra.
Citera
2020-01-29, 09:58
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Vet inte om det finns någon källa, men det är väl så immunrespons fungerar.
En person som dör av influensa dör ju inte "dag två för den är så hemsk", de dör för att de inte kan bekämpa det och alltså inte tillfrisknar. Förloppet är alltså samma för båda typer av patienter till den ena börjar tillfriskna och den andre inte gör det.

Efter det beror det väl lite på sjukdomen vad som tar längst till, att återhämta sig eller dö.

Ja men kolla symptombilden och Vad som dödar. Luftvägsinfektion, nedsat njur och leverfunktion + hög feber. Indikerar om något när folk dör. Folk med eksisterende njurproblem t.ex. Klart de dör när symptomen är värst.

Men om folk dog av sekundära problemer så stämmer det du säger. Men jag har läst att de farlige symptomen är primæra. Så det pekar på död vid symptompeak, dvs. innan man Annars skulle friskna.

Men ok, jag har inte nog koll på det utifrån infoen. Så vill mest bara anföra att jag inte kan se att man kan dra den slutsatsen du/andra drog.

Men igen, förklara utifrån datan och så ska jag direkt medge din poäng om det ser ut att stämma.
Citera
2020-01-29, 09:58
Medlem
mystikernsmystiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Ser inte det du ser i statistikken. Tvärtemot. Många sjuka. Om du har rätt skulle det = många döda. Många sjuka indikerer att de inte dör snabbt. Tillfriskade Fall som registreres kommer öka. Med mindre vi får höga dödssiffror dessa dagar.

Precis, folk hetsar och skrämmer upp varandra för mycket tänk logiskt
Citera
2020-01-29, 09:59
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Jo jag såg det nu, men visst är det konstigt att det bara är Corren som känner till det, och inte Expressen, Aftonbladet, DN..?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vVeM5/eu-flyger-hem-medborgare-fran-wuhan
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/coronaviruset-eu-medborgare-i-wuhan-flygs-hem
Citera
2020-01-29, 10:01
Medlem
Citat:
Troll.

Hur kan det komma sig att enbart lilla Kuriren har den - mycket stora och viktiga - nyheten? Slår vad om att inte ens UD kände till det, när de ringde upp! För att inte tala om, att svenskarna som är fast i Wuhan säkert inte har fått veta att denna transport kommer att gå!

UD har kontakt med 15 svenskar som finns i Wuhan. Det kan finnas fler med då har de inte kontaktat UD eller Sveriges ambassad. Normalt är att man får informera ambassaden i det land man är i att man bor eller turistar där. Då sätter de upp en på en lista och om det händer något så får man information. Vidare så kan man tacka nej. Jag har själv gjord det när jag har varit i länder där det har varit oroligheter och sagt att jag tar mig ur landet själv.
Citera
2020-01-29, 10:04
Medlem
Citat:
Jo jag såg det nu, men visst är det konstigt att det bara är Corren som känner till det, och inte Expressen, Aftonbladet, DN..?

Här har du det från EU själva.

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_142
Citera
2020-01-29, 10:05
Medlem
Spectacless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Hade varit kul o nån Wuhan svensk skrev här, så vi fick direktrapport. Hallå, Ingen som läser fb?

I morgonpasset i P3 har dom pratat med en svensk som är i Wuhan. Han var lugn, men detta var nog förra veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in