Citat:
Ursprungligen postat av
-modestyblaise-
Fast 62 miljoner pers sitter i karantän. Det är inte så att viruset är lössläppt och härjar runt. Sen så är de flesta sjuka och döda varit väldigt nära eller i direkt led med grundsmittan. Det är inte alls säkert att viruset är jättesmittsamt människa till människa. Ju längre från grundsmittan man kommer desto mer har förmodligen viruset muterats till att att vara mindre dödligt. Kanske mer smittsamt men ja mindre dödligt. Hursomhelst så finns det inget som tyder på att det skulle sprida sig i hög fart utanför Kina. Därför tycker jag oron är överdriven. Men ja, det är ju eran oro och panik och det är ni som får lida utav det. Själv är jag cool-lugn och tycker det hela är lite intressant.
Jag hör vad du säger. Och klart, om det inte är så smittsamt människa till människa så är det överdrivet. Men något säger mig att det är mer smittsamt än du verkar tro. Antingen det, eller att regeringen missbrukar händelsen till att stänga ner staden så säkerhetsstyrkor kan bedriva någon sorts operation mot dissidenter utan att störas av demonstranter osv.
Men OM det inte är ett missbruk av folkhälsoskydd för att få internationella samhället och inhemsk befolkning att missa en "säkerhetsoperation" (då i ljuset av Hong Kong-protester osv.), så är precis det faktum att man stänger ner så stora städer och skapar en Annan sorts kris en tydlig indikation av att viruset har just såna egenskaper som jag hänvisade till som bra skäl för reaktionen.
Sen är inte jag heller panisk. Jag följer det också mest av intresse och tycker särskilt att det är spännande att se hur resurser mobiliseras etc. Men den där svart-vita "alla paniiiiik!" vs. "lol ni e fittor det e förkylning bara" är imo felaktig och missar viktiga saker.