2020-01-29, 09:24
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Kolla, om en sjukdom har ett genomsnittligt förlopp av viss varighet, va, och en som dör av sjukdomen så klart dog INNAN han tillfrisknade, så tar det längre att tillfriskna. Simpelt.

Om sjukdomen tar 3 dagar att bli av med och är värst på dag 2, och folks risk att dö är högst när den är som värst, så dör folk runt dag 2 och folk som inte dör tillfrisknar runt dag 3. Fattaru?
Nej, så har jag inte alls förstått det.

Om en sjukdom har ett genomsnittligt förlopp på 5 dagar och hälften dör så blir folk friska kring dag 4, men de som inte tillfrisknar är sjuka längre och dör vid dag 6. Det genomsnittliga förloppet är alltså längre än det genomsnittliga för de som tillfrisknar eftersom de som avlider ökar snittet.
Citera
2020-01-29, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Serpentza, de bor själva i Kina, deras fruar är kineser. Vad exakt har varit "fejk" i deras rapportering?
Tänker du på marknadsbilderna från Indonesien nu? Oavsett, de ger ändå en väldigt bra bild av hur såna wet Markets ser ut i inlands-Kina, så det tycker inte jag är fejk, len life missvisande eftersom bilderna var från Indonesien.
De blev nog lurade som de flesta av oss.

Nåväl, vad har Serpentza varit "fejk" med?

Ja för det första bor han inte längre i Kina! Han är i konflikt med Kinesiska myndigheter. Det finns otaliga diskussioner om h hans videos på nätet och om han ljuger. Han borde ju inte bli lurad då han ska vara en "expert". Jag säger bara kontrollera allt han säger och tro inte på allt som visas.
Citera
2020-01-29, 09:26
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Fast 62 miljoner pers sitter i karantän. Det är inte så att viruset är lössläppt och härjar runt. Sen så är de flesta sjuka och döda varit väldigt nära eller i direkt led med grundsmittan. Det är inte alls säkert att viruset är jättesmittsamt människa till människa. Ju längre från grundsmittan man kommer desto mer har förmodligen viruset muterats till att att vara mindre dödligt. Kanske mer smittsamt men ja mindre dödligt. Hursomhelst så finns det inget som tyder på att det skulle sprida sig i hög fart utanför Kina. Därför tycker jag oron är överdriven. Men ja, det är ju eran oro och panik och det är ni som får lida utav det. Själv är jag cool-lugn och tycker det hela är lite intressant.

Jag hör vad du säger. Och klart, om det inte är så smittsamt människa till människa så är det överdrivet. Men något säger mig att det är mer smittsamt än du verkar tro. Antingen det, eller att regeringen missbrukar händelsen till att stänga ner staden så säkerhetsstyrkor kan bedriva någon sorts operation mot dissidenter utan att störas av demonstranter osv.

Men OM det inte är ett missbruk av folkhälsoskydd för att få internationella samhället och inhemsk befolkning att missa en "säkerhetsoperation" (då i ljuset av Hong Kong-protester osv.), så är precis det faktum att man stänger ner så stora städer och skapar en Annan sorts kris en tydlig indikation av att viruset har just såna egenskaper som jag hänvisade till som bra skäl för reaktionen.

Sen är inte jag heller panisk. Jag följer det också mest av intresse och tycker särskilt att det är spännande att se hur resurser mobiliseras etc. Men den där svart-vita "alla paniiiiik!" vs. "lol ni e fittor det e förkylning bara" är imo felaktig och missar viktiga saker.
Citera
2020-01-29, 09:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
EU ska väl skicka flyg och ta med sig EU-medborgare. Om det stämmer varför ska Sverige då skicka ett flygplan.

Var ser du det? ETT plan lär för övrigt inte räcka för att hämta alla EU-medborgare. Och ska dessa sedan i karantän på ett och samma ställe i Europa, eller ska de resa hem själva till respektive land och smitta alla på flyget eller tåget på vägen..? Nej, det här kan inte vara sant.
Citera
2020-01-29, 09:27
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Nej, så har jag inte alls förstått det.

Om en sjukdom har ett genomsnittligt förlopp på 5 dagar och hälften dör så blir folk friska kring dag 4, men de som inte tillfrisknar är sjuka längre och dör vid dag 6. Det genomsnittliga förloppet är alltså längre än det genomsnittliga för de som tillfrisknar eftersom de som avlider ökar snittet.

Källa på det? Inte att jag tror det aldrig är fallet. Men jag tror inte på det i fall med virus.
Citera
2020-01-29, 09:29
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Varför, VARFÖR skulle det vara "ovisst" att viruset smittar under inkubationstid??? Det har ju sagts att viruset gör just detta, från dag 1 och det är därför så många blir sjuka! Man kan gå omkring i två veckor utan symtom och då samtidigt smitta massa andra.

Total definition av epidemiskt virus
Det var han som skrev det, jag bara vände mig emot användandet av "säkra före det osäkra" och förklarade utifrån hans logik.
Citera
2020-01-29, 09:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
https://www.kuriren.nu/nyheter/eu-flyger-hem-medborgare-fran-wuhan-ntm13372653.aspx
Där står lite mera.
Det är så spännande. "EU tar hand om sina medborgare. Vi lämnar dom inte i sticket utan hämtar hem dom."
"UD kan inte svara på om det finns svenskar med på planet."

Låt mig gissa. Man tar alla viktiga EU-medborgare. Fransmän m.m.
Sverige får lösa sin transport själva. Svensken ska hålla käften, sitta tyst ner i båten och fortsätta betala EU-miljarder utan att få ut ett skit för det.

Bara ytterligare bevis på hur mycket cucks vi svenskar är.
Citera
2020-01-29, 09:30
Medlem
Citat:
Källa på det? Inte att jag tror det aldrig är fallet. Men jag tror inte på det i fall med virus.

Det är väl ganska uppenbart med den statistik vi har att de flesta dör. De som tillfrisknar gör det troligen ganska snabbt, efter någon vecka eller två. Men de som inte har tillräckligt starkt immunförsvar dör en långsam död.
Citera
2020-01-29, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ashin-Wirathu
Så har de ju sagt om aids vaccinet länge 😂

Brukar ta flera år innan nya medicin kommer ut på marknaden. Förts ska man se om det är toxiskt, sedan om det har några biverkningar vid långvarig användning. Det testar man på djur därefter ska man göra prov på människor och jämföra med placebo.

Men det har aldrig varit så vid akuta virusinfektioner då testar man det snabbt direkt och missar det som hände många ungdomar som fick narkolepsi av Pandemrix.
Citera
2020-01-29, 09:31
Medlem
Det är viktigt att ni inte grips av panik nu.
Citera
2020-01-29, 09:32
Medlem
Tervulls avatar
Den här tråden har ju spårat ur för länge sedan. Vad är ni för hysteriska hypokondrier? Sitter och tittar på fakevideos på youtube och fantiserar ihop dödssiffror. Har ni ingen verklighetsförankring?
Citera
2020-01-29, 09:34
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Vet inte om det finns någon källa, men det är väl så immunrespons fungerar.
En person som dör av influensa dör ju inte "dag två för den är så hemsk", de dör för att de inte kan bekämpa det och alltså inte tillfrisknar. Förloppet är alltså samma för båda typer av patienter till den ena börjar tillfriskna och den andre inte gör det.

Efter det beror det väl lite på sjukdomen vad som tar längst till, att återhämta sig eller dö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in