2020-01-28, 22:43
Medlem
Honan6s avatar
HD "har så många roliga minnen från turer med Jetski och förhoppningsvis blir det nya minnen snart" http://coord.info/GL10K3TXG
Betyder det att hon tror att SD kommer bli frikänd, tro? Någon med insyn som vet?

(Hela familjen D var till Florida oktober -14 och då åkte de bl a Jetski bland delfiner)

En SAMMANFATTNING modell light

- endast 12 sidor med närmare 50 bilder och mindre med text

För läsning online - Välj full screen
https://issuu.com/honan6/docs/mordet_p__lena

Sammanfattning modell light för anonym nedladdning
www.filedropper.com/mordetplena

Hypotetisk bevisning
www.bildtagg.se/bild/tjo2x12jizisnvvz4n2nd01

-----------

Sammanfattning för läs online
https://issuu.com/honan6/docs/mordet_i_hj_rsta

Sammanfattning för anonym nedladdning:
www.filedropper.com/hjrstamordet
Senast redigerad av Honan6 2020-01-28 kl. 23:24.
Citera
2020-01-29, 00:02
Medlem
Rosamunds avatar
Fick försvaret bara en vecka till på sig att läsa sidomaterial som är lika stor som förundersökningsmaterialet på 14k?

Det tror jag inte. Det lär bli förlängt flera veckor till. Självklart vill försvaret gå igenom sidomaterialet också. Där kan finnas guldkorn för dem. Åklagaren lär dock inte vilja förlänga tillräckligt länge för att försvaret ska hinna gå igenom allt. Sidomaterialet räknas väl inte som lika viktigt som ordinare material?

Varför dyker det här materialet ens upp först nu? Har åklagaren hållit det hemligt för försvaret in i det längsta eller har materialet varit tillgängligt hela tiden men media nämner det först nu? 🤔
Citera
2020-01-29, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Känner du till något känt fall där Backman har lyckats få en mordåtalad klient frikänd? Eller där straffsatsen är betydligt lägre än den åklagaren ville se?

Nix, har noll koll på honom, tyvärr.
Om du har bättre koll så får du gärna informera tråden.
Citera
2020-01-29, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Fick försvaret bara en vecka till på sig att läsa sidomaterial som är lika stor som förundersökningsmaterialet på 14k?

Det tror jag inte. Det lär bli förlängt flera veckor till. Självklart vill försvaret gå igenom sidomaterialet också. Där kan finnas guldkorn för dem. Åklagaren lär dock inte vilja förlänga tillräckligt länge för att försvaret ska hinna gå igenom allt. Sidomaterialet räknas väl inte som lika viktigt som ordinare material?

Varför dyker det här materialet ens upp först nu? Har åklagaren hållit det hemligt för försvaret in i det längsta eller har materialet varit tillgängligt hela tiden men media nämner det först nu? 🤔

Jag tror att "slasken", eller sidomaterialet ingår i dom här 14000 sid.
Jag håller med om att försvaret ska gå igenom allt tillgängligt material som finns.

Slasken är inte viktig för att ÅK ska få ett underlag som räcker till åtal, vilket ju
är det som allt handlar om för ÅKs del.

Jag tror inte ÅK har dolt något av FU, skulle tro att "slasken" är lika tillgänglig för
försvaret som resten av utredningen.
Möjligen då med det undantaget att den måste läsas på polishuset.

Om jag minns rätt nu så är det polisen som ansvarar för slasken, dom ska
även upprätta en innehållsförteckning av den.
Citera
2020-01-29, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Backman verkar flitig, iaf sa han ju att det var nästan lika mycket till i den som i den övriga.
Han hade en man som satt på polisstationen och plöjde den nu.

Trodde inte att de behövde sitta där just?

Jag tolkar Backman som att "slasken" är ungefär lika stor som FUP:et, tillsammans ca:14k.

Slasken skyddar bl.a. folks integritet, om du tänker så här.

Ture sitter på förhör, under svåra våndor erkänner han att han vänsterprasslat med offret.
Om Ture kan avföras från vidare utredning så hamnar han i slasken istället för
att hamna i FUP:et, kan väl vara ok tycker jag, även om Tures fru inte skulle hålla med.

Om du mot förmodan skulle få tillgång till slasken så är det polishuset som gäller, det är
polisen som ansvarar för den, nästan helt säker där.
Du får inte ta med dig något ur slasken, du får inte ta kopior för att ta med dig.
Däremot så får du föra anteckningar.
Om det är andra regler som gäller för försvaret vet jag inte, någon annan kanske vet.

Så vill jag minnas att det ligger till med slasken.
Citera
2020-01-29, 07:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag tolkar Backman som att "slasken" är ungefär lika stor som FUP:et, tillsammans ca:14k.

Slasken skyddar bl.a. folks integritet, om du tänker så här.

Ture sitter på förhör, under svåra våndor erkänner han att han vänsterprasslat med offret.
Om Ture kan avföras från vidare utredning så hamnar han i slasken istället för
att hamna i FUP:et, kan väl vara ok tycker jag, även om Tures fru inte skulle hålla med.

Om du mot förmodan skulle få tillgång till slasken så är det polishuset som gäller, det är
polisen som ansvarar för den, nästan helt säker där.
Du får inte ta med dig något ur slasken, du får inte ta kopior för att ta med dig.
Däremot så får du föra anteckningar.
Om det är andra regler som gäller för försvaret vet jag inte, någon annan kanske vet.

Så vill jag minnas att det ligger till med slasken.

Tack!

Då förstår jag.
Och helt riktigt, som du säger. Det skyddar din integritet. Absolut rätt att det ska vara på det viset.
Kanske även Tures fru tycker det.?
Det man inte vet, lider man inte av.

Det enda jag funderar på är hur användbart det är i rätten om försvaret enbart skulle få föra anteckningar? De borde väl vara undantagna den regeln i det fallet, alltså om de använder det i rättegången?

Offentlighetsprincipen i all ära, den är förstås viktig i en rättsstat. Vi vill ha insyn i vårt rättssystem. Men man ska inte glömma att det blir många oskyldiga människors liv som nagelfars och som kan beskådas av offentligheten när något sådant här händer. Och allt hamnar minsann inte i slasken.
Citera
2020-01-29, 07:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag kan tänka mig att Backman redan tidigare har gjort försök att påtala för åklagaren att hennes resonemang inte håller. Nu har mediadrevet och förundersökningen mot SD gått så långt att många redan betraktar det som ett faktum att han är gärningsmannen. I det här läget kan det alltså vara svårt att rentvå SD, även i det fall han inte skulle ha något alls med brottet att göra. Jag gissar alltså att Backman av just den här anledningen väljer att nu inte göra något mer försök att förmå åklagaren att lägga ned förundersökningen mot SD, eftersom det i det här sena läget säkert skulle bli folkliga misstankar kvar mot SD även om förundersökningen mot honom lades ned. I stället tänker Backman nu kanske: Fine, då kör vi väl en rättegång då.

Åklagaren, som redan har gått ut i media och sagt att hon tror sig kunna komma att få SD fälld i domstolen om hon åtalar, kan ju inte gärna ändra sig nu utifrån ev. egna tvivel och funderingar. Så om Backman nu menar att han (helt oavsett vad det kan tänkas finnas i materialet) väljer att avvakta med sina invändningar fram tills en huvudförhandling, då har jag svårt att se hur det inte skulle kunna bli en rättegång.

Men Åklagaren får inte åtala någon om hon inte tror att det blir en fällande dom!
Du tror väl ändå inte att alla inblandade i den här processen är så korrupta, t om Backman, så att de iscensätter en rättegång fast de vet att SD är oskyldig eller åtminstone vet att det inga bevis finns??????

Jag funderar på hur du tänker?
Bara för att du inte själv har sett bevisen med egna ögon, tror du att inget finns?
Citera
2020-01-29, 08:31
Medlem
Citat:

Alla FUP har även en stor Slask med material som ansetts ovidkommande och som inte kunnat tillföra/användas i utredningen. Det är ingen nyhet. Normalt är det få som tittar i den.
Citera
2020-01-29, 08:43
Medlem
Är det någon som vet om det är möjligt för SD att ta med sig utredningsmaterial att läsa i cellen?

En till undran från en som aldrig läst en förundersökning...

De förhör som har hållits under tidens gång, står det namn utskrivna på vad var och en har sagt?
Senast redigerad av Tufsankatt 2020-01-29 kl. 09:33.
Citera
2020-01-29, 08:56
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Alla FUP har även en stor Slask med material som ansetts ovidkommande och som inte kunnat tillföra/användas i utredningen. Det är ingen nyhet. Normalt är det få som tittar i den.

Åklagaren har ansett sidomaterialet ovidkommande sett ur sitt eget perspektiv. Skulle kännas som tjänstefel om man som försvarare inte går igenom "slasken" också.
Citera
2020-01-29, 09:02
Medlem
Citat:
Åklagaren har ansett sidomaterialet ovidkommande sett ur sitt eget perspektiv. Skulle kännas som tjänstefel om man som försvarare inte går igenom "slasken" också.

Nja ...men undrar man om t.ex. Pelle Pettersson är hörd kan man kolla upp just det och vad han sa.
Citera
2020-01-29, 09:05
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag tror att "slasken", eller sidomaterialet ingår i dom här 14000 sid.
Jag håller med om att försvaret ska gå igenom allt tillgängligt material som finns.

Slasken är inte viktig för att ÅK ska få ett underlag som räcker till åtal, vilket ju
är det som allt handlar om för ÅKs del.

Jag tror inte ÅK har dolt något av FU, skulle tro att "slasken" är lika tillgänglig för
försvaret som resten av utredningen.
Möjligen då med det undantaget att den måste läsas på polishuset.

Om jag minns rätt nu så är det polisen som ansvarar för slasken, dom ska
även upprätta en innehållsförteckning av den.

Då är det ju tur för SD att han fick två försvarare så att den ena kan arbeta i polishuset också.

Hur man öht från början trodde en försvarare skulle räcka när sidomaterial måste läsas i polishuset chockerar mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in