2020-01-28, 23:33
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Enskilda opinionsmätningar betyder ingenting även om SD har medvind i dem. Det är valresultatet som gör skillnad. Ni SD fans till lika invandrar motståndare, var glada nu och ta ut den glädjen i förskott precis som inför valet 2018, så jag får skadeglädjen att häckla er en gång till vid nästa val.

Nja, det är mer komplicerat än så. Givetvis ändrar inte ens ett större antal OU mandatfördelningen i Riksdagen, men OU får andra konsekvenser än så. Även om det förmodligen är ca 2,5 år till nästa val, så påverkar OU ändå. De gör partifunktionärer glada och entusiastiska när det går bra, och modstulna när det går dåligt. Sådant påverkar förtroendet för partiledningen och arbetsglädjen, bl a inför valrörelser. Det påverkar också väljarna, som har lättare att välja ett parti i medvind än motsatsen. Det påverkar också mediebeteendet, när journalister frågar "Varför går Ert parti så bra i opinionen just nu?" eller "Varför går det så dåligt i opinionen just nu?" Sådant ger råg i ryggen, respektive skapar nedstämdhet. Ett flertal partiledare har också under åren avgått pga en längre tid med dåliga opinionssiffror.

För SD är goda opinionssiffror särskilt betydelsefullt emedan det skänker legitimitet i ett politiskt landskap som inte riktigt är byggt för SD. Givetvis är det särskilt viktigt om SD får högre siffror än S - vilket på svensk botten är sensationellt. Sådant betyder uppmärksamhet och självkänsla i ett parti.

Detta alldeles utan att prognosvärdet så här långt innan nästa (bedömda) val är tämligen långt. Därav också att medieföretag är villiga att betala för så många OU.
2020-01-28, 23:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Hoppas SD kan parkera sig på en jämn nivå nu och inte gå in i en svacka så att de går in i nästa uppgångsfas från denna höga nivå. För att slå S i ett val behöver de några procents marginal i OU.

Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Åhå vem skall han debattera och gäller det någon särskild fråga?
Trevligt att se SD fortsätta vara största parti. S har tappat greppet om väljarna och dess dementa och svaga dinosauriekropp lär inte ha kraft att vända det här. Finns ingen som helst talang kvar i partiet så såvida inte SD klantar till det något oerhört och återger M initiativet kommer de vara den dominanta kraften i framtida val.
Jimmie Åkesson TJALALALALAAA Jimmie Åkesson TJAAALALALALALA

Heja SD!

Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Efter Rossana Dinamarcas förväntat ointelligenta angrepp på Sjöstedt för att v fick stöd av sd, krävs det nog ganska höga opinionssiffror för v för att Sjöstedts efterträdare skall våga orsaka ett nyval.
Hur höga opinionssiffror krävs för v för att det skall bli nyval?
Paradoxalt nog är ett växande v bra för sd.

Men det skall bli intressant att se hur V utvecklas i OU nu när S, C och Dinamarca brunsmetar dem. Om V ändå ökar är de ovan nämnda maktlösa! Deras enda argument om allt är då helt värdelöst.

Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Enskilda opinionsmätningar betyder ingenting även om SD har medvind i dem. Det är valresultatet som gör skillnad. Ni SD fans till lika invandrar motståndare, var glada nu och ta ut den glädjen i förskott precis som inför valet 2018, så jag får skadeglädjen att häckla er en gång till vid nästa val.

Det är inte enskilda OU. Det är alla institut nu. Du kommer antagligen häckla oss även om SD får 25 % för de fick ju inte 30 %.

Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Frågan är om man bryr sig längre, bättre att sitta i 4 år och sen lämna över det sjunkande skeppet till någon annan och få ett topp-jobb inom FN för ett väl utfört arbete.

Det är vad jag tror också, de ser om sitt eget hus nu; utnämner varandra till olika jobb så fort de kan. De nykomlingar som inte kommer in i riksdagen nästa val skiter partiledningen i.

Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jävlar vilket ras! Välförtjänt definitivt, och om man har arbetarna på sin sida kan man räkna med att bli det största partiet länge. Det är trots allt bland den största gruppen röstare. Därför vi såg ett så starkt S i nästan 100 år.
70% bland arbetare vill ha ner invandringen alltså, galna siffror. 30% resterande är antagligen kvinnor eller invandrare då.

Kvinnor och invandrare är också invandringskritiska. Jag tror det mer är vänsterfolk, mer vänster än gamla betongsossarna.
2020-01-28, 23:44
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Här kommer en übernördig uträkning av decimalvärdena för S och SD i dagens Ipsos.

Vi vet att i Ipsos december hade S 25 och SD 24 vid avrundning till heltal och att avståndet mellan partierna var 0,2. Det betyder att värdena i december måste ha varit antingen S 24,6/SD 24,4 eller S 24,5/SD 24,3.

I dagens Ipsos vet vi att S backade 1,5 och därmed måste siffran för S nu i januari vara antingen 23,1 eller 23,0. Vidare uppgav DN att SD i dagens mätning är 0,9 större än S, dvs SD har 24,0 eller 23,9.

Slutsats, värdena i dagens Ipsos är antingen SD 24,0/S 23,1 eller SD 23,9/S 23,0.

Nördigast vinner, jag litar på din uträkning!
2020-01-29, 02:08
Medlem
Haddock93s avatar
https://youtu.be/cuabCele3vY

Åkesson gjorde en riktigt bra prestation i kvällens debatt.

Citat:
Prata inte om medkänsla. Ni valde att prioritera 9000 vuxna afghanska män som saknade skäl att få stanna i Sverige. Ni har valt att i år efter år efter år prioriterat människor som inte ska vara här.

Och nu pratar du med mig om medkänsla. Var är medkänslan för dom äldre som inte får tillgång till den välfärd dom har rätt till? Var är medkänslan för dom människor som inte får tillgång till den vård dom behöver? Människor dör i vårdköer i Sverige idag. Och du vill på riktigt att fler människor ska komma till vårt land och ta del av välfärden? Det finns inte utrymme för det nu.

Blir betydligt bättre när man kollar på klippet (börjar 4.10 in i klippet) här vann Åkesson över väldigt många svenskars förtroende i den här repliken. Tro mig, såhär känner otroligt många.
2020-01-29, 03:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Dagens SIFO-undersökning visar att Sverigedemokraterna seglar upp som andra största partiet efter Socialdemokraterna bland LO:s medlemmar.

Detta bevisar att SD har sina flesta sympatisörer bland Sveriges arbetande befolkning.

http://www.tns-sifo.se/nyheter-och-press/vaeljarbarometern-oktober-2011

Länkar:
FranzLisztBlevEj75s Partimodell (ej uppdaterad sedan 2016-04-28):
https://docs.google.com/file/d/0B7m9daulLNZLcjZDUzVVWUZKLVk/edit

Översikt över Sverigedemokraternas resultat i opinionsundersökningar:
http://status.st/
/Mod.
Fortfarande är opinionen sådan att det är svårt att ha en t-shirt med sd-logga på sig offentligt, det finns alltså ett socialt tryck som manar att vara tyst med sd-sympatier. Den dagen en sd-keps eller sd-tshirt går att bära precis som en CheGuevara-tshirt är sd det statsbärande partiet. Men varför är det så? om sd-väljarna vill ha fram sitt parti så borde de hjälpa till att bli av med stigmat, eller är de rädda för att sd egentligen är fel.
2020-01-29, 04:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pumledahl
Fortfarande är opinionen sådan att det är svårt att ha en t-shirt med sd-logga på sig offentligt, det finns alltså ett socialt tryck som manar att vara tyst med sd-sympatier. Den dagen en sd-keps eller sd-tshirt går att bära precis som en CheGuevara-tshirt är sd det statsbärande partiet. Men varför är det så? om sd-väljarna vill ha fram sitt parti så borde de hjälpa till att bli av med stigmat, eller är de rädda för att sd egentligen är fel.

Fortfarande rätt känsligt i många kretsar att vara SD-are. Men det är en enorm skillnad nu jämfört med för tio år sedan. Till det bättre.
2020-01-29, 07:07
Medlem
Sd kommer nog att pausa lite under ett kvartal eller så, men nya kriminella dåd så tar det fart till sommarn mot stabilt över 25%.
2020-01-29, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag är inte klar med min analys av läget idag. Men jag gläds över att sossarnas välförtjänta fall pågår och jag är glad för att SD befäster sin ställning. Hur tror Ni att det påverkar regeringen nu när en stor korruptionsskandal avslöjas. Jag hoppas denna förskräckliga korruption inte glöms bort, utan nyheten bör köras minst i 5 varv och sedan ytterligare många varv vid rättegången och domarna. Sossarna har skapat denna hemska korruption inom statsförvaltningen. Det är lika allvarligt som anhöriginvandringen nästan.

En knivskärning i ansiktet på en stackars busschaufför är väl inget som påverkar.

SD:s siffra är stark men jag är lite förvånad över att lurige Uffe inte går hem bättre. 17% kan ses som en liten ökning men min känsla är att M har 19%.
Tror som du avseende M.

Den sista mätningen, före valet 2018, bland instituten visade M på 16,9-17,9. Som bekant blev det 19,8 procent. Jag litar inte på moderater som mellan val svarar SD i OU.
Senast redigerad av Mentapesola 2020-01-29 kl. 07:19.
2020-01-29, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Du menar att Rosengren/Bodström vill höja skatten?

En som tjänar 25000kr idag betalar mindre än 25% i löneskatt, googla skattetabell 31 så ser du ju det själv!
Svinsossarna ska alltså försöka lura korkskallarna en gång till.
Det är inte jag som menar. Det är Bodström. Den korkskallen har inte gjort en faktakoll. Han enbart svamlar och önsketänker.

Poängen med inlägget var att många sossar tror att det finns enkla lösningar på partiets problem. Utan att man ens inser. eller låtsas inse, grundproblemet. Det som man inte vill nämna.

Sedan är det uppenbart att han inte kan räkna. Det är som partiet SAP. Det går inte ihop i slutändan. Men det bryr man sig inte om.
Senast redigerad av Mentapesola 2020-01-29 kl. 07:20.
2020-01-29, 08:16
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Det är inte jag som menar. Det är Bodström. Den korkskallen har inte gjort en faktakoll. Han enbart svamlar och önsketänker.

Poängen med inlägget var att många sossar tror att det finns enkla lösningar på partiets problem. Utan att man ens inser. eller låtsas inse, grundproblemet. Det som man inte vill nämna.

Sedan är det uppenbart att han inte kan räkna. Det är som partiet SAP. Det går inte ihop i slutändan. Men det bryr man sig inte om.
Lösningen för S är inte så komplicerad som du hoppas på och alla vet vilken åtgärd som krävs, ny partiledare. Det går dock inte att fixa exakt nu men när timingen är rätt så annonserar Löfven som avgång. Löfven har gjort ett bra jobb men kan inte fånga folkets hjärtan.

Motståndet just nu är ganska dåligt så det kan vända fort. Det har vänt förut och kommer hända igen.
2020-01-29, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Lösningen för S är inte så komplicerad som du hoppas på och alla vet vilken åtgärd som krävs, ny partiledare. Det går dock inte att fixa exakt nu men när timingen är rätt så annonserar Löfven som avgång. Löfven har gjort ett bra jobb men kan inte fånga folkets hjärtan.

Motståndet just nu är ganska dåligt så det kan vända fort. Det har vänt förut och kommer hända igen.
I viss mån håller jag med dig. Undersökningar visar att sossarnas väljare själva anser att Löfven är ett sänke. Men vad finns det att välja på som ersättare? Ingen imponerande samling enligt mig.

Men.

Problemet är att så länge S är beroende av JÖKen, eller av MP och V, för att kunna regera så hjälper det inte med ett byte av partiledare. Grundproblemet är att man idag är för små. Och att det nästan är omöjligt att stoppa ett fritt fall.

Jag vet att du hoppas på S, men jag kan inte se någonting idag som kan stoppa lämmeltåget från SAP till SD i OU. Och det ständiga tjatet om fascism, nazism och brun är sedan länge kontraproduktivt. Precis som det ständiga utestängandet av SD i parlamentariska diskussioner. Som i gängsamtalen.

Ska man vara riktigt ärlig så är den brunmålning av SD, och även av M plus KD, det enda man numera kan komma med. Så talande på senaste sossekongressen. Motioner var förbjudna. Tiden gick åt till att försvara JÖKen. Att ompröva sin politik och inse sina misstag var det inte tal om.
Senast redigerad av Mentapesola 2020-01-29 kl. 08:37.
2020-01-29, 08:54
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Björn Rosengren tror sig ha hittat sättet att få SD att minska i OU.

https://www.expressen.se/debatt/losningen-pa-s-krisen-en-rejal-skattesankning/

Citat.

Att det går dåligt för Socialdemokraterna har nog inte undgått många människor. Den bittra sanningen är att man likt sina systerpartier i Europa riskerar att närmast minska drastiskt. Men det finns ett enkelt sätt för S att ta initiativ i den politiska debatten, vinna tillbaka sina väljare och leva upp till sina ideal.

Förslaget innebär att man föreslår ett jobbskatteavdrag på fem procentenheter för människor med inkomster upp till 25 000 kronor, så att skatten skulle vara ca 25 procent i stället för dagens 30 procent. Det skulle det bli oerhört positiva konsekvenser för många människor. Socialarbetare, undersköterskor, vårdbiträden, poliser, lokalvårdare, butiksbiträden – för att inte tala om alla ungdomar – skulle få tusentals kronor mer i plånboken. Varje månad!

För att ytterligare finansiera skattesänkningarna för de lägsta inkomsterna kan förmögenhets- och arvsskatten återinföras, likaså en rättvisare fastighetsskatt samt ökad aktieutdelningsskatt, så kallade 3:12-regler (som i dag är 20 procent, dvs lägre skattesats än med det här förslaget). Dessutom borde förslaget, i likhet med när rotavdragen infördes, minska svarta löner, vilket ytterligare ökar skatteintäkterna.

Eftersom invandrare har betydligt sämre inkomster kommer integrationen att förbättras, vilket i förlängningen kommer minska brottsligheten.

Det är dags för Socialdemokraterna att göra det nu för att åter kunna bli det ledande partiet i Sverige.

Slut citat.

Av någon anledning känner jag mig inte orolig för SDs siffror i framtiden, eftersom alla sossedebattörer inte har en aning om vad det handlar om. Man saknar nationell krisinsikt och blundar helt för grundorsaken.

Intressant utspel. Är Bodström ute och fikar efter partiledarposten?

Goda nyheter för SD och den övriga oppositionen i så fall. Om det är någon som har potentialen att förvandla S till ett 5%-parti så är det Bodström.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in