2021-02-13, 18:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tunnelgatan
Jag säger bara att norrland inte är en större förlust och att S höga siffror inte spelar så stor roll med tanke på att det är så få röster det handlar om. Det hade varit katastrofalt om Norrland hade 3 miljoner invånare och där siffrorna för S hade sett likadana ut. Jag tror ändå SD kommer öka rätt bra i Norrland. M saknar trovärdighet bland norrlänningar så det naturliga är att man röstar på SD istället.

Jag har svårt att se att SD ska gå från 9,8 till 20 i stockholms stad. Eller ens 15.

Jag tror visserligen SD kommer öka i länet från 15 till 18-19. Men utrymmet för att öka i staden där det bor en massa hipsters är tyvärr väldigt liten. Som bäst kan man öka tre procentenheter till 13.

Mina siffror för Stockholm var lite fel för jag utgick från kommunvalet till stadshuset.
2021-02-13, 18:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Mina siffror för Stockholm var lite fel för jag utgick från kommunvalet till stadshuset.
SD presterar inte så bra i kommunalval.
2021-02-13, 19:34
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Kan rekommendera dig och andra att se på senaste avsnittet med Åkesson angående regeringsbildningen. Tycker han ger en klar uppmaning till moderaterna och kristdemokraterna att det kommer krävas MYCKET för att SD ska släppa fram ulf som statsminister.
https://www.youtube.com/watch?v=8TbOW-WaStA

Det låter som SD räknar med att vara i opposition nästa mandatperiod också. Så om M trilskas så kan de få svårt att styra.
2021-02-13, 20:08
Medlem
Citat:
Kan rekommendera dig och andra att se på senaste avsnittet med Åkesson angående regeringsbildningen. Tycker han ger en klar uppmaning till moderaterna och kristdemokraterna att det kommer krävas MYCKET för att SD ska släppa fram ulf som statsminister.

Vad är det du tänker på mer exakt? Jag hörde inte det du tycks ha hört.
2021-02-13, 20:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Vad är det du tänker på mer exakt? Jag hörde inte det du tycks ha hört.
Börja med att se hela intervjun.

Men han menar att moderaternas och kristdemokraternas vändning i migration och kriminalfrågorna inte är "genuina" och att de måste bevisa mer. Samtidigt som det finns många andra frågor och inte bara dessa två.
2021-02-13, 23:03
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Börja med att se hela intervjun.

Men han menar att moderaternas och kristdemokraternas vändning i migration och kriminalfrågorna inte är "genuina" och att de måste bevisa mer. Samtidigt som det finns många andra frågor och inte bara dessa två.

Det jag sagt hela tiden, de är inte genuina utan bara retoriska. SD behövs som blåslampa för att M och KD inte ska gå tillbaka till sitt ursprung.

Därför jag alltid försöker övertyga folk i min närhet att om man vill ha sund moderatpolitik så röstar man SD, helst vill man ha ett SD som är större än M. Visst kanske man inte får 100% högerpolitik då SD är ett parti i mitten i den frågan men man får åtminstone sund invandring, energi och kriminalpolitik.
Senast redigerad av Haddock93 2021-02-13 kl. 23:06.
2021-02-13, 23:09
Medlem
Citat:

Har ingen vidare lust att titta igenom 45 min. Vilken tid in i klippet?

Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Så länge M kopierar SD;s politik och säger sig vara samarbetsvilliga med SD så kommer M bli större än SD.
Det är visserligen vidrigt och speciellt fegt av alla svenskar som tycker det är skönt att ”slippa” rösta SD men huvudsaken är att SD-politik förs.

Tycker SD låter M komma undan alldeles för billigt. Sen vete fan hur mycket av sin politik som SD får igenom. Invandringsfrågan börjar bli lite sömnig. Vad mer kan SD få igenom och hur kommer det krocka med M/KD i och med som någon skrev tidigare; SD har mycket vänsterpolitik i sin arsenal.

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vilket skitsnack. S har hela tiden helt uteslutit allt samarbete med SD. Även om vi kopierat S politik rätt av så hade S haft samma inställning (Speciellt eftersom S inte ens själva bedriver S-politik). Det har absolut inget med politik att göra utan är en maktkamp. Vi hotar sossarna i grunden i LO och hela deras Föreningssverige. SD har aldrig haft något val utan har sökt samarbete med M för att vi alltid vetat att vi haft stöd internt i M även när Reinfeldt var som mest rabiat. S har vi aldrig haft någon chans att samarbeta med. Du ser ju i kommunerna där vi nu regerar med M i några kommuner och också samarbete i opposition i några. Noll samarbete med S i någon kommun. T.o.m. M och S sam-regerar i Eskilstuna. S samarbetar alltså hellre med ärkefienden M än med SD! Hur menar du att SD skulle kunnat ändra det?

Men snälla. Kan du åtminstone FÖRSÖKA läsa det man skriver?

Jag skrev:

Citat:
SD skulle kunna vara mittenkraften mellan S och M så det inte blir för en skarp sväng åt något håll.

Jag nämnde aldrig dagens samarbetsbekymmer. Viss skillnad. Det gamla S-gardet kommer dö ut och jag tror och hoppas att morgondagens S-politiker kommer vara lite mer pragmatiska. Sen är det ju vice versa också, finns ugglor i M som tokhatar S. De måste också bort.

Så tror jag inte att S ser M som ärkefienden. Rent politiskt är ju M närmare S än tex C. Tycker hela JA är ett skämt. S ska inte bedriva borgerlig politik.
2021-02-13, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Har ingen vidare lust att titta igenom 45 min. Vilken tid in i klippet?

Tycker SD låter M komma undan alldeles för billigt. Sen vete fan hur mycket av sin politik som SD får igenom. Invandringsfrågan börjar bli lite sömnig. Vad mer kan SD få igenom och hur kommer det krocka med M/KD i och med som någon skrev tidigare; SD har mycket vänsterpolitik i sin arsenal.

Men snälla. Kan du åtminstone FÖRSÖKA läsa det man skriver?

Jag skrev:

Jag nämnde aldrig dagens samarbetsbekymmer. Viss skillnad. Det gamla S-gardet kommer dö ut och jag tror och hoppas att morgondagens S-politiker kommer vara lite mer pragmatiska. Sen är det ju vice versa också, finns ugglor i M som tokhatar S. De måste också bort.

Så tror jag inte att S ser M som ärkefienden. Rent politiskt är ju M närmare S än tex C. Tycker hela JA är ett skämt. S ska inte bedriva borgerlig politik.
Sossarna byter fot om SD när det är gynnsamt maktpolitiskt, precis som Åkesson sa i intervjun. De kan hänvisa till att ”SD har mognat” eller något annat. Om de tror att de behöver göra en stor sak av det så kan de byta partiledare till till exempelvis Shekarabi som de har profilerat som någon som aldrig säger ett ont ord om SD. Han kan lägga fast en ny linje i samarbetsfrågan från dag ETT av sitt partiledarskap.

Men strängt taget tror jag inte det behövs några större åthävor. Löfven skulle kunna gå ut i morgon dag och säga att SD är en fullt acceptabel samarbetspartner och hela twittervänstern och all media skulle hoppa på det nya tåget direkt.
2021-02-15, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Nu ska jag vända på båten igen, jag gillar att ha olika åsikter från dag till dag men jag är ganska lugn med att SD inte kommer släppa igenom Moderaterna hur som helst. Att SD utåt sätt verkar hunsas lite av M är ingenting som kommer förändra någonting när väl regeringsbildningen börjar om högersidan vinner, (även om jag tror landsfadern Stefan med gelikar kommer vinna och sitta kvar). Skulle M bara vilja bilda regering med KD utan ministerposter till SD ska självklart dom fälla regeringen. Då får M istället ta stöd av C och MP och då blir det lättnader i migrationen och SD stiger igen. Så nej så enkelt kommer det inte bli för M.

Sen de som sett mina fantastiska kommentarer vet att jag fortfarande tycker befolkningen är vandrande miffon som är konflikträdd och allergisk mot förändringar så jag är i grunden tveksam till att det blir regeringsskifte

Ja S blir ju störst hur man än vänder och vrider på det. Och då är det väl upp till de att bilda minoritetsregering med rödgrönas stöd? Jag fattar inte hur det ska kunna sluta på något annat sätt??
2021-02-15, 10:48
Medlem
AreYouBacks avatar
S toppar vill bygga ut kärnkraften. Går direkt emot storpotäterna inom partiet. Är det ytterliggare ett grepp att försöka ta hem frågor som vinner väljare? S verkar kopiera mer och mer SD politik.
2021-02-15, 19:11
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
SD tappade sedan luften/gnistan genom att lämna över taktpinnen till M.

Om du lyssnade på Åkessons intervju i Riks så pratar han om detta och det var precis som jag trodde, MSM uteslöt SD och har gjort sedan Corona utbröt i princip för att lyfta fram etablissemanget genom det vanliga vänster/höger blocket dvs S mot M. Därför M fick taktpinnen, inte för att SD försökte vara passiva eller för att M försökte vara offensiva utan för att media fortfarande till stor del kontrollerar det politiska landskapet. Därför SD blev störst innan Corona ett tag, för de var vänligt inställda mot SD helt plötsligt.

Så inget SD kunde göra förutom att vara en fortsatt stark röst online på sociala medier, vilket SD ska vara väldigt glada över att det finns. Kommer nog vara framtiden med.

Däremot måste sägas att SD fått ganska bra tid i media de senaste 2 veckorna så det kan nog spegla sig i opinionen. Tänker på försvarsministern vs Åkesson samt många framträdanden i media ang. energifrågan.
Senast redigerad av Haddock93 2021-02-15 kl. 19:13.
2021-02-15, 20:01
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Om du lyssnade på Åkessons intervju i Riks så pratar han om detta och det var precis som jag trodde, MSM uteslöt SD och har gjort sedan Corona utbröt i princip för att lyfta fram etablissemanget genom det vanliga vänster/höger blocket dvs S mot M. Därför M fick taktpinnen, inte för att SD försökte vara passiva eller för att M försökte vara offensiva utan för att media fortfarande till stor del kontrollerar det politiska landskapet. Därför SD blev störst innan Corona ett tag, för de var vänligt inställda mot SD helt plötsligt.

Så inget SD kunde göra förutom att vara en fortsatt stark röst online på sociala medier, vilket SD ska vara väldigt glada över att det finns. Kommer nog vara framtiden med.

Däremot måste sägas att SD fått ganska bra tid i media de senaste 2 veckorna så det kan nog spegla sig i opinionen. Tänker på försvarsministern vs Åkesson samt många framträdanden i media ang. energifrågan.

Ja undrar hur det på verkar SD i OU? Jag tror de kan öka. Ironiskt nog kan nog både S och SD öka på att de framställs som huvudfiender.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in