2020-01-29, 04:11
Medlem
Enligt den exponentiella kurvan så ser vi att dagens statistik har gått ner markant jämfört med igår. Viruset är mer under kontroll och jag tror att vi kan andas ut nu.
Citera
2020-01-29, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Vilket jävla trams!

Trams? Kalla det vad du vill; men det är ren objektiv fakta.
Citera
2020-01-29, 04:19
Medlem
fan de låser in folk i deras egna hem, barrikaderar deras dörrar wtf
https://twitter.com/kenji_tokyo2007/status/1222187559662448640

är det fejk?
Citera
2020-01-29, 04:19
Medlem
nickenyfiken25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Vilket jävla trams!

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Nu är den inte uppdaterad till 6000 men ja, kurvan följde inte den exponentiella teorin idag.
Hade dock inte andas ut ännu, utan väntat i minst 1 vecka.

För övrigt så kan det bli illa om viruset börjar röra sig fritt i västvärlden. Eftersom vi har demokratiska statsskick kan regeringar inte på samma sätt lägga en stad i karantän som China gör, på så sätt kan spridningen bli värre. Däremot har vi ganska hög beredskap för enskilda fall, men frågan är om den är tillräcklig.
Senast redigerad av nickenyfiken25 2020-01-29 kl. 04:23.
Citera
2020-01-29, 04:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Nja, det var mer än lovligt förenklat. För tydlighetens skull, från Finnairs hemsida:

"FINNAIR FLIGHTS TO/FROM DAXING AND NANJING WILL BE CANCELLED UNTIL MARCH 29"

Daxing är Pekings nyaste flygplats.

"We continue to operate daily to Beijing Capital Airport and to Shanghai, and twice a day to Hongkong, and to Guangzhou twice a week."

Efterfrågan på flyg till/från Kina har gått ner så man anpassar tillfälligt utbudet något, men fortfarande erbjuder man flera turer dagligen.

Ja det må jag säga, vg som har missuppfattat kanske, eller jag, jag berättade vad vg rapporterar, citat;

Oppsøkte norsk advokat
Det finske flyselskapet Finnair opplyste tirsdag at de stopper alle flyginger til Beijing, Daxing og Nanjing frem til slutten av mars. Hongkong har fra før stoppet tog- og fergeforbindelsene til Kina.

Tjing Ping, men de nämner faktiskt Beijing, dock inte med tillägget capital airport. Jag tolkade Beijing som Peking, kanske lite dumt, bra att du rättar i så fall. Tjingeling.
Citera
2020-01-29, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfiken25
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Nu är den inte uppdaterad till 6000 men ja, kurvan följde inte den exponentiella teorin idag.
Hade dock inte andas ut ännu, utan väntat i minst 1 vecka.

För övrigt så kan det bli illa om viruset börjar röra sig fritt i västvärlden, man kan inte på samma sätt sätta en distrikt i karantän som i China, på sätt kan spridningen bli värre. Däremot har vi ganska hög beredskap för enskilda fall, men frågan är om den är tillräcklig.

Instämmer med ditt resonemang
Citera
2020-01-29, 04:24
Medlem
Med tanke på senaste informationen (t ex att folk drabbats utan att ha varit i Wuhan) så undrar jag om ni hade vågat åka till Tokyo i en vecka nu på fredag? Står och velar...
Citera
2020-01-29, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Nej det är svårt att bedöma, men det är jävligt illa att antalet svårt och kritiskt sjuka ökar så snabbt. Många av dessa kommer ju såklart att dö då det verkar som om dödligheten är mycket hög hos de som drabbas av svår sjukdom oavsett medicinska insatser. Lägg till den största ökningen av bekräftade fall hittills med nästan 1500 på ett dygn.

Min gissning är att vi kommer att ha långt mer än 1000 döda betydligt snabbare än inom en månad. Vad värre är: Europa ligger väl ungefär en månad efter Kina så det vi nu ser i Wuhan nu kan ha drabbat europeiska storstäder redan om en månad. Om kineserna med en diktaturs fulla kraft och extrema åtgärder inte klarar av stoppa viruset så ska ju ingen inbilla sig att Europa kommer att kunna göra det. Det lär snarare bli tvärtom. Smittspridningen kommer att ske helt okontrollerat, eftersom det inte finns nån kraft eller vilja att ta till så kraftfulla åtgärder som Kina har försökt med.

du tror det trots detta?:

a total of 97 people have been tested for coronavirus in the UK and all have been confirmed negative, the Department of Health has said.
Citera
2020-01-29, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prrrr
Med tanke på senaste informationen (t ex att folk drabbats utan att ha varit i Wuhan) så undrar jag om ni hade vågat åka till Tokyo i en vecka nu på fredag? Står och velar...

Nä, för tidigt om du frågar mig.
Citera
2020-01-29, 04:27
Medlem
santacls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liarsenic
China's National Health Commission will start releasing coronavirus updates twice a day at 8 a.m. and 3 p.m., according to state-run media. Until now there was only 1 national update a day.

Har nog inte avtagit om man ska börja släppa uppdateringar två gånger per dag istället för en. Klockan 8:00 svensk tid vet vi mer.

Källa: https://twitter.com/BNODesk

Enligt den postaren ska det komma en till senare i morgon bitti.

https://twitter.com/BNODesk/status/1222313707776172032
Citera
2020-01-29, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Det här är värre än Sars, men än så länge lägre dödlighet än Mers, men Mers dödade för fort. Detta virus är något mellan Sars och Mers, 2019-ncov har nu smittat lika många på 1mån som Sars gjorde på runt 6mån, dessutom vet vi inte dödligheten förrän alla de som är allvarligt / kritiskt sjuka antingen överlever eller inte.
Men dödstalen verkar eskalera för varje dag, så om det dör 30 per dag idag så lär det dö 60 / dag nästa vecka, sen skjuter det på och vips vi har 1000 döda inom 1mån.
Skitsnack!
SARS hade en dödlighet på 10%
MERS på 35%
Wuhan har på ca 2-3%
Citera
2020-01-29, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
fan de låser in folk i deras egna hem, barrikaderar deras dörrar wtf
https://twitter.com/kenji_tokyo2007/status/1222187559662448640

är det fejk?
Tycker du att det ser fejk ut? Viruset har potential att utrota hela världens befolkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in