2020-01-28, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppahoppa
Jag tror en sak till som tillför den snabba spridning i Kina beror på att i asien delar du alltid måltider och förorenar maten med saliven från dina fingrar, ätpinnar eller sked du äter med andra, i många andra länder delar vi inte maten på samma sätt när vi äter.
Varför pratar inte folk mer om detta?

Jag lyfte det I denna tråden för några timmar sedan.
Citera
2020-01-28, 22:29
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
N95-masker är slutsålda på samtliga Clas Ohlson-butiker i Oslo, samma med nätsidan till butiken.
Tycker det luktar hamstring här, vilket gör mig ganska förbannad.
När folk börjar dö så ska vissa tjäna en mindre summa för att andra ska få leva.
Hamstring? Det är engångsmasker, att bara ha en är lika med att inte ha någon. Du skulle ha varit förberedd innan situationen ens uppstod men då hade du fått skit för att du ”preppar”. 😎
Citera
2020-01-28, 22:30
Medlem
I takt med klimatförändringarna – kan ett varmare klimat få den här typen av virus att förekomma oftare?

https://www.expressen.se/nyheter/experten-om-svenska-radslan-for-coronaviruset/

och där kom vänstermonstret fram.. Nä, tvärtom frodar Sars-virustyper i KYLA.
Citera
2020-01-28, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Annars är jag mest förundrad över den totala bristen på konsensus bland experterna, en del säger att det var en wet market och att det är lindrigare än en förkylning medan vissa säger att detta är nya pesten och att det inte kan komma från en wet market, travesterar såklart något. Som lekman förstår man att det är omöjligt att veta omfattning och allvarlighet i det här läget men jag slås ändå av hur det verkar råda totalt kaos bland världens epidemiologer, läst hur dom bråkar om vissa saker som ser ut som något alla verksamma bör vara överens om.

Samma sak i Swe. Professorn i mikrobiologi som var med på Studio Ett P1 igår hoppas på kontroller på flygplatser samt var genuint orolig. Experten på frågestunden i dagens Studio Ett fick frågan om man kunde åka till Thailand men det var inga problem så länge man höll sig på armlängs avstånd av nån som nyser !

Som sagt olika synsätt !
Citera
2020-01-28, 22:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag vet inte varför det skulle vara larv när jag raljerade lite över varför detta skulle vara världens första gränsmedvetna virus. För det låter faktiskt på dig som du på fullt allvar hävdar att viruset bara skulle spridas i Kina men inte utanför Kina.

Varför skulle ett mycket smittsamt virus, som sprids mellan människor med faktor R0=3 enbart spridas mellan människor inom Kina? Kan du ge någon anledning till varför det skulle vara så?

Jag är intresserad av om det finns något konkret fall, jag vill veta var och om det har börjat spridas inom andra länder än Kina, jag behöver inte komma upp med någon anledning till att det inte kan ske utanför Kina därför att jag vet att det kan ske.

Du behöver inte konstra till det, du vet vad jag efterfrågar, har du inget svar så låt bli att kommentera, sånt utvecklar sig ofta till sidodiskussioner.

Konkreta fall är intressanta att följa och kan säga något om förmågan i respektive land att begränsa en spridning.
Senast redigerad av OY 2020-01-28 kl. 22:38.
Citera
2020-01-28, 22:38
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
I takt med klimatförändringarna – kan ett varmare klimat få den här typen av virus att förekomma oftare?

https://www.expressen.se/nyheter/experten-om-svenska-radslan-for-coronaviruset/

och där kom vänstermonstret fram.. Nä, tvärtom frodar Sars-virustyper i KYLA.
Viruset i sig frodas väl inte i kyla utan det gynnas av kyla för att människor i högre grad samlas inomhus vilket underlättar smittspridning?
Citera
2020-01-28, 22:40
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag är intresserad av om det finns något konkret fall, jag vill veta var och om det har börjat spridas inom andra länder än Kina, jag behöver inte komma upp med någon anledning till att det inte kan ske utanför Kina därför att jag vet att det kan ske.

Du behöver inte konstra till det, du vet vad jag efterfrågar, har du inget svar så låt bli att kommentera, sånt utvecklar sig ofta till sidodiskussioner.

Konkreta fall är intressanta att följa och kan säga något om förmågan i respektive land att begränsa en spridning.
Det har väl spridit sig i Tyskland med en kinesisk kollega som patient zero?
https://www.expressen.se/nyheter/coronasmittad-tysk-har-inte-besokt-kina/

Eller menade du något annat?
Citera
2020-01-28, 22:40
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Fast.. du missar några väsentligheter.

För det första så har dessa marknader aldrig varit så rena som nu. Eller så få som nu. Det var långt långt värre för bara 50 år sedan.

För det andra så äts det mindre konstigheter nu eftersom folk har det relativt bra. Ni skulle sett vad folk åt under kriserna förr. Och hur det låg uppskurna djurlik huller om buller i högar överallt. Idag har man iaf hundarna i bur. Åtskiljda från andra djur.

Och för det tredje, så vad gäller renlighet, så är det sant att lite skit rensar magen. Och gör en starkare. Gissa var folk i gemen har bäst immunförsvar? Sverige eller Indonesien?

Och sist, men inte minst, gissa hur många hundra år man haft det så här, eller värre, på marknader i Asien? Eller i Afrika eller Sydamerika för den delen. Och inte har vi sett så otroligt många fall av pandemier komma för det.

Jag gissar att det finns någon annan anledning till uppkomsten av dessa virus. Tror inte att det är marknaderna. Det finns dessutom uppgifter om att en väsentlig del av de först insjuknade hade virus som inte kom från marknaden i Wuhan.

Jag håller med om att lite skit är nyttigt för vårt immunförsvar och troligtvis förklarar ökningen av allergier i västvärlden. Tror dock att sådana här virusepidemier orsakade av djurmarknaderna uppkommit hela tiden i människans historia men att det är först nu som dessa lokala virusutbrott snabbt kan sprida sig över stora geografiska områden. Det beror på att människor, inte minst i Asien, trängs i gigantiska städer på grund av befolkningstillväxt och urbanisering samt reser som aldrig förr,
Citera
2020-01-28, 22:41
Medlem
Gabogibos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Har försökt förklara det ett antal gånger i tråden. De allra flesta har i familjen, anhöriga eller vänner personer som är äldre, även yngre personer med kroniska sjukdomar, några kan vara under cancerbehandling, små barn eller gravida kvinnor.
Det låter illa när många säger att det drabbar bara äldre och sjuka. Det drabbar de allra flesta om någon eller några dör.

Tack! Ibland undrar jag över snittåldern här på Flashback när folk kan kläcka ur sig att "bara gamla och sjuka dör". Är inte det illa nog? Jag har nära och kära som är både sjuka och/eller gamla.
Citera
2020-01-28, 22:43
Medlem
I finska lappland, Rovaniemi, har en kines idag tisdag, tagits in på sjukhus för influenssasymtom.
Citera
2020-01-28, 22:44
Medlem
Summer24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZoteX
Efterbliven fråga. Men jag jobbar med containrar. Där jag bland annat är inne och sopar, städar och inspekterar. Många containrar är från Kina.

Inte kan väl ett virus hålla i sig så jävligt? Jag tänker om nån smittad kines har varit inne och flåsat.

Läste någonstans att viruset är potent i fem dagar. Tex någon smittbärare sitter och hostar /nyser på bussen, på handtaget på sätet framför, nästa som sätter sig tar i handtaget, kliar sig under näsan eller vid ögonen och Kapoffff, du är smittad
Citera
2020-01-28, 22:45
Medlem
ImTheMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

alla 4 som bekräftats i tyskland i dag är spridning människa till människa inom tyskland. kinesiskan som smittade den första tros ha varit symptomfri under sin vistelse i tyskland. att begränsa en spridning under såna omständigheter lär vara svårt - uppenbarligen tom med de extrema åtgärder kina vidtar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in