Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-28, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Bevisa att Svartenbrandt är Skelleftehamnsmannen

Intressant

Jag har tagit upp det flera gånger här o jag tog bort det där jag la upp breven pga nån här var idiot. O blind tydligen.
Så dags att PU är klara nu!
Citera
2020-01-28, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Så det är någon annan som skrev breven och teckningen eller hur då?

Någon annan vaddå?
Citera
2020-01-28, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Eftersom han skjuter med vänster hand går båda kulor snett mot Sveavägen. Att en kula hittas bakom betongpelaren till höger betyder inte att GM sköt i den riktningen.

källa: https://ibb.co/1X3fnSt

Vincent Lange fann att Olof vrider sig åt höger, men förstod inte varför.

källa: https://ibb.co/TwmLjSQ

Olof vred sig åt höger för att GM lade sin högra hand på Olofs höger axel !
Han sköt nog med höger, som de flesta säger.
AB har inte sett något, utan antar utifrån att han har någon mycket vag minnesbild om att han la den högra handen på Palmes axel.

GM har stått vid husväggen innan han sköt, men det betyder inte att han gått i riktning snett ut mot Sveavägen samtidigt som han sköt.
Han kan ha gått i kapp Palme med en liten lov ut mot trottoarkanten och närmat sig Palme från en annan riktning.
Det vet vi inget om eftersom det är så tunt med vittnen som sett förloppet.
AB är den som hade bästa möjligheten, men han är också den mest ofokuserade.
Att kulan låg där vid pelaren tyder på att skottet inte gick i riktning mot Sveavägen.
Lisbethkulan däremot.

Blodstänken tror jag kan vara påverkade av blåsten.
Citera
2020-01-28, 23:13
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjornhagen
Det som jag tycker skaver i MOP-fallet är polisinspektör Rolf Dahlgrens berättelse. Han har till flera personer berättat om hur han plockade upp Hans Holmer i Falun alt Borlänge och sedan under mordkvällen skjutsade runt honom i Stockholm. Hans Holmer hävdar att han sov på ett Scandic-hotell i Borlänge under kvällen och anlände till Stockholm dagen efter d.v.s. lördag förmiddag. Vem ljuger och i så fall varför?

Det har aldrig bekräftats att Rolf Dahlgren verkligen påstått att han hämtade Hans Holmer i Falun/Borlänge. Det är tolkningar av hans samtal med Jerry Martinger som lett till den slutsatsen.

Det dokument JM gjort om RDs verksamhet under morddagen visar upp en detaljrikedom som borde ge goda möjligheter att utröna om händelsen verkligen skett. Det råder till en början oklarhet huruvida RD var HHs chaufför denna kväll. Uppgifter finns att RD hade annan tjänst . Möjligen gick han in som reserv.

HH påstår att han drog mot Dalarna vid fredag lunch. Våldsrotelns Börje Wingren, Ulf Norlin m.fl. Hävdar att de fick besök av HH på sin arbetsplats vid 1630 mordkvällen. HH ville att de på måndag skulle utreda Walter Kirisits hot från onsdagen mot HH och Olof Palme.

Vid 15-tiden hämta RD en chefsperson i 60-årsåldern vid centralstationen. Denne kördes först till Gamla stan och därefter till polishusets garage där han mottogs av några yngre polismän. RD åkte hem till bostaden där han blev uppsökt av en nära kollega till HH. Denne borde gått att identifiera.

Sedan vill RD inte berätta om vad han gjorde 17-22 utan han återkommer i berättelsen när han cruisar med HH i Stockholm strax efter klockan tio. Vid operan kommer chefspersonen i 60-årsåldern med igen. För att efter en stund släppas av vid Odenplan.

HH/RD möter en yngre polisman vid Hagagatan och får besked om MOP. Därifrån går färden vidare till mordplatsen där HH ger ordern ”Åk Sakta förbi” . Efter ytterligare lite cruisin i city plockar HH upp en kvinna vid Norr Mälarstrand. Hon släpps av i Solna och sedan köra HH till Mälarhöjdens T-bana där han går HH av,efter att ha påtalat RD om tystnadsplikten.

Man kan fråga sig varför RD skulle ljuga ihop en sån här historia. Han fick bara problem sedan han talat med JM . En anledning skulle kunna vara att han hade någon schism med HH under tiden som dennes chaufför. Samtidigt frågar jag mig varför isf ljuga ihop en så detaljerad historia. RD fick före sin död alkoholproblem. Men flera poliser jag talat med upplevde honom inte som en mytoman .

Det finns så många frågetecken runt HH och hans vara eller inte vara i Dalarna så det vore en välgärning om PU kunde bringa klarhet i detta. Exempelvis genom ett ordentligt förhör med Åsa Holmer
Citera
2020-01-28, 23:55
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det skulle varit intressant att veta ifall Ekman och Almsäter hann se något intressant, de verkar ju i varje fall ha varit ganska nära mordplatsen.

" Anders Ekman och Christofer Almsäter var vittnen till dödsskjutningen.
Vi hörde två skott och när vi kom fram var det blod överallt"

Jag tror att någon försökt få ut förhör med Ekman och Almsäter men inte lyckats.

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMMkdXY2VCUm1ObDA/view
SVD 19860301
Sidan 2

Frågan är var Anders Ekman och Christofer Almsäter befann sig, artikeln i svenskan ger ingen ledning där. Såg dom verkligen MOP , överdriver dom eller är det reportern som på något sätt blandar ihop dom med andra vittnen ?
Citera
2020-01-29, 00:30
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Han sköt nog med höger, som de flesta säger.
AB har inte sett något, utan antar utifrån att han har någon mycket vag minnesbild om att han la den högra handen på Palmes axel.

GM har stått vid husväggen innan han sköt, men det betyder inte att han gått i riktning snett ut mot Sveavägen samtidigt som han sköt.
Han kan ha gått i kapp Palme med en liten lov ut mot trottoarkanten och närmat sig Palme från en annan riktning.
Det vet vi inget om eftersom det är så tunt med vittnen som sett förloppet.
AB är den som hade bästa möjligheten, men han är också den mest ofokuserade.
Att kulan låg där vid pelaren tyder på att skottet inte gick i riktning mot Sveavägen.
Lisbethkulan däremot.

Blodstänken tror jag kan vara påverkade av blåsten.

Ja.

Kulan som träffade Olof Palme (enligt den rättsmedicinska undersökningen) rörde sig enligt följande:

1) Den gick från höger till vänster. I en svag vinkel.
2) Den gick uppifrån och nedåt. I en svag vinkel.

Samtidigt som skottet avlossades var Palmes överkropp vänd svagt åt höger. Antingen var han på väg att säga något till LP eller så uppfattade han någon form av ljud (revolvern?) som fick honom att reagera omedvetet.

Även LP kan ha reagerat omedvetet på att det fanns en fara bakom henne. Hon vred därför kroppen åt höger bort från den upplevda faran.

Enligt IM kan GM ha vidrört OP:s vänstra axel med sin vänstra hand men den uppgiften är osäker. IM själv är inte säker på detta.

Det är enligt IM troligt att kulan hamnade någonstans där den hittades eller möjligen lite mer till vänster in på Tunnelgatan. GM sköt, enligt honom, med höger hand snett in mot Tunnelgatan.

Det AB ser "när personen till vänster med sin högra arm är på väg att omfamna personen i mitten" är mest troligt när GM lyfter högra armen för att avlossa det dödande skottet.

En annan viktig sak är att de aktuella kulorna (WW.357 Metal Piercing) uppträder lite annorlunda än andra kulor på så sätt att de "tumlar" genom kroppen eftersom kulans bas är klart tyngre än kulans spets.

Kulan vände sig alltså flera gånger när den färdades från ryggen till bröstet genom Palmes kropp.

Det var därför som kulan som passerade genom LP:s kappa kunde ha ett längre ingångshål än utgångshål trots att hon av allt att döma träffades "rakt" parallellt med ryggen eller till och med uppifrån och nedåt precis på samma sätt som hennes make träffades. Och då troligen i en något brantare vinkel eftersom LP var kortare än OP.

LP-kulan "vandrade" alltså snett uppåt i relation till ingångshålet.

En delförklaring till det är att kulbanor förändras när de träffar tjockt tyg. Kulan blåser inte bara rakt igenom kappan utan trycker kappan framför sig ett (mycket) kort stycke innan den penetrerar kapptyget och fortsätter längs ryggen. En annan delförklaring är alltså detta med den tumlande kulan.

Värt att notera är också att skottet som avlossades mot LP riktades mot exakt samma punkt i ryggen som det skott som dödade OP - mot ryggraden mitt emellan skulderbladen.

Placeringen är som bekant direkt dödande eftersom ryggraden krossas och stora kroppspulsådern (aorta) slits sönder. Man faller omedelbart (ca 0,5 sek) handlöst till marken och förblöder på några sekunder.
Citera
2020-01-29, 01:50
Medlem
Svartenbrandt satt på kåken 28 februari 1986 så han kan ni glömma som mördaren. Sånt man kanske borde kolla upp innan man beskyller någon för ett statsministermord.
Citera
2020-01-29, 05:52
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Svartenbrandt satt på kåken 28 februari 1986 så han kan ni glömma som mördaren. Sånt man kanske borde kolla upp innan man beskyller någon för ett statsministermord.

Det är en i tråden som tror det. Och en som tror på Nicola Fauzzi. Deras envishet gör att tråden ser ut att peka åt Svarten och Fauzzi.

Det fenomenet kan man jämföra med Borgnäs korståg mot polisman Ö.

Får en tokfan prata obehindrat för en stor publik, blir hans svammel i värsta fall sanning för andra. .

Det finns bra radio om de så kallade porrmorden. Olöst, heter programmet. Om man följer flashbacktråden och jämför med programmens utgivningsdatum, så kan man se hur skuldfrågan och övertygelsen svänger med manus. Ett tag var det stensäkert Ausonius, nu inte.

Varför en skriver om Fauzzi som besatt i tråden vet jag inte. I svåra stunder önskar jag att en sådan person själv tas in på förhör.

Flashbacks anonymitet gynnar f ö inte en uppklarning.
Senast redigerad av SGDF 2020-01-29 kl. 05:55.
Citera
2020-01-29, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det skulle varit intressant att veta ifall Ekman och Almsäter hann se något intressant, de verkar ju i varje fall ha varit ganska nära mordplatsen.

" Anders Ekman och Christofer Almsäter var vittnen till dödsskjutningen.
Vi hörde två skott och när vi kom fram var det blod överallt"

Jag tror att någon försökt få ut förhör med Ekman och Almsäter men inte lyckats.

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMMkdXY2VCUm1ObDA/view
SVD 19860301
Sidan 2

Stämmer, PeoFallmo har försökt.
Citera
2020-01-29, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Det är en i tråden som tror det. Och en som tror på Nicola Fauzzi. Deras envishet gör att tråden ser ut att peka åt Svarten och Fauzzi.

Får en tokfan prata obehindrat för en stor publik, blir hans svammel i värsta fall sanning för andra. .

Det finns bra radio om de så kallade porrmorden. Olöst, heter programmet. Om man följer flashbacktråden och jämför med programmens utgivningsdatum, så kan man se hur skuldfrågan och övertygelsen svänger med manus. Ett tag var det stensäkert Ausonius, nu inte.

Varför en skriver om Fauzzi som besatt i tråden vet jag inte. I svåra stunder önskar jag att en sådan person själv tas in på förhör.

På facebook finns det några som är stensäkra på att det var "Skandiamannen" som mördade OP.
Jag har tyvärr inte läst boken som Lars Larsson skrev om "Skandiamannen" men han måste ha varit betydligt försiktigare i sitt utpekande än Filter och Thomas Pettersson
Filter gick ju i princip ut och sa att man hade lösningen på Palmemordet .
Det som gjorde att det tog fart i Palmerummet på Facebook var ju Filters tvärsäkra utpekande av Stig
E som gm.

https://magasinetfilter.se/tag/palmemordet-den-osannolika-mordaren/
Citera
2020-01-29, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe

Han satt på Säter o där fick han gå som han ville. S var läkarens gullegris o han skulle bota en psykopat. Bla
Jag har inte "forskat" mig fram till S utan vet det pga saker jag inte skriver här.
Citera
2020-01-29, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF

Det är skillnad på att tro o veta. Jag hittade tråden av en slump när jag googlade EFTER jag pratat med PU.
Senast redigerad av Cianneli 2020-01-29 kl. 08:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in