2020-01-28, 19:40
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Fast detta virus har smittat 10 ggr fler än SARS på samma tid.

3 ggr lägre dödlighet mot 10 ggr högre smittspridning. Blir väl lite som att välja mellan pest eller kolera.

Får man inte ner smittspridningen snabbt så lär det bli flera tusen dödsfall, vilket är betydligt fler än för SARS som skördade runt 800 liv.

Ja, smittspridningen är högre, medans mortaliteten är lägre. Det brukar vara så och experter bekräftar just det. Även snubben i den video som postades nyligen säger samma sak. Därför är det viktigt att hitta de smittade fort och isolera samt behandla dem.
Citera
2020-01-28, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foerbannad
https://www.svd.se/nya-uppgifter-viruset-i-omlopp-redan-i-hostas/i/senaste

"Coronaviruset drabbade människor redan i november förra året – och spreds i tysthet under flera månader. Det säger Daniel Lucey, världsledande professor i infektionssjukdomar. ”Viruset gömde sig bland andra lunginflammationer”, säger han till SvD.”

"Kina gick officiellt ut och bekräftade det nya coronaviruset hos sjuka den 9 januari i år.

Som många kineser redan uttrycker det: Kinas Tjernobyl. Man har givetvis förtigit problemen så länge det varit möjligt i den repressiva diktaturen och genom detta förvärrat problemet. Först på lokal nivå eftersom man inte rapporterar dåliga nyheter i Kina och sedan på riksnivå tills dess att det blev ohållbart.

Om det blir en pandemi som Kina orsakat eller förvärrat genom sitt totalitära agerande tror jag inte världen kommer se på det med blida ögon. Grannstaterna är redan tydligt irriterade. Filippinerna skickade t.ex. nyligen hem ett hundratal kinesiska turister.
Citera
2020-01-28, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Långsam?! Det är en helt sjuk ökning, med alla mått mät när det gäller epidemiskt virus.

Faktum är att ökningen du visar på innebär 49% ökning per dag i genomsnitt! Detta är nästan exakt samma ökningstakt som vi ser i mainland Kina.

Mycket skrämmande!! Och nu ett fjärde fall i Frankrike, som tydligen är "serious". Det dröjer inte länge förrän:
- Första dödsfallet utanför Kina
- Första fallet i Sverige

Båda har jag spått ska ske nu på torsdag....

Finns misstänkta fall i Delihi (indien) , Kenya och Etiopien skrevs det nyss om på twitter- stämmer det så lär det bli fart på dina siffror...
Citera
2020-01-28, 19:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Inte bara flygplan och tåg som stoppats in o ut ur Wuhan. Även gator och tågstationer/tågtunnlar muras igen.
Bildbevis:
https://twitter.com/Lmaooits/status/1221862945501507586

But it's just a cold, bro.

Men herregud, "muras igen"... trodde jag skulle få se åtminstone lite fejkade bilder på en inkapslad 10-miljonersstad.

Jag kan berätta för dig att jag som halvhändig husägare gjort större murar än sådär i min trädgård. Krävs en vända med hyrsläpet till Byggmax för att frakta hem 20 lecablock som på bilden. Och fem säckar bruk i bagageluckan.

Väldigt odramatiskt, är det på den nivån så skulle jag själv kunna "stänga ner" Wuhan på en vecka.
Citera
2020-01-28, 19:42
Medlem
Xehkes avatar
Okej. Vi säger att viruset härjat sen oktober/november. Varför är inte fler svårt sjuka i övriga världen? Wuhaneserna har flugit runt i världen fritt i två tre månader. Spännande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Finns misstänkta fall i Delihi (indien) , Kenya och Etiopien skrevs det nyss om på twitter- stämmer det så lär det bli fart på dina siffror...

gärna en källa på den. intressant
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Finns fall i danmark
Bekräftade fall? Länka gärna.
Citera
2020-01-28, 19:43
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Jag är ingen konspirationsteorietiker men jag får dåliga vibbar av den här viruset. Det är så många frågor som blir obesvarade.

Mörkar kina de riktiga antalet dödsfall samt smittade?

Vad är chansen att överleva ett sådan virus?

Är det bara äldre sjuka som dör eller även unga?

Smittar viruset via ögon också, inte lönt att bära mask då?

Är viruset luftburen?

Det finns ett patent av viruset som köptes av en labb i London?

Varför köper man patent ? Är det för att smitta människor och erbjuda de en lösning i form av en vaccin?
Eller behöver man rent byråkratiskt en patent för att få tillgång på lagligt sätt att mixtra med viruset för att möjligen hitta ett vaccin?

Varför gör Sverige inget, de borde fan förbereda sig, då bilderna från Kina är skrämmande.

Än så länge är det ingen idé att oroa sig. Smittspridningen har gått ganska långsamt, särskilt utanför Kina. Dödsantalet är än så länge lågt och Kina sätter många i karantän, flera länder har inreseförbud eller funderar på det samt flera flygplatser screenar folk.

Händer det inget väldigt dramatiskt innan Lördag kan du vara lugn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nej, så räknar ja inte alls.

Dock kan man inte räkna ut mer än en ögonblicksbild. Nu tycks det vara 2% som har räknats fram.

Du kan ju inte räkna ut hur det ser ut nu och applicera det på framtiden då det, som du själv säger, inte går att veta hur det ser ut i framtiden.

2% gällde när det räknades ut, imorgon får du kanske ett annat resultat.

Och när 2% räknades fram kände man inte till mörkertalet på antal verkligt smittade, ett rimligt antagande är att det fanns smittade som man inte kände till, lägg till i ekvationen och du får 2% eller mindre, det kan inte bli mer än 2% vid det givna tillfället när du späder ut med smittade som du inte känner till oavsett hur många de är.

2% är ju i överkant vid det givna tillfället på grund av mörkertalet.

Jag har räknat bakåt, hur många var smittade för sju dagar sedan, hur många av dessa är nu döda?
Citera
Medlem
Skumt. De har skrivit ner antalet smittade. Siffrorna fluktuerar.
Citera
2020-01-28, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Okej. Vi säger att viruset härjat sen oktober/november. Varför är inte fler svårt sjuka i övriga världen? Wuhaneserna har flugit runt i världen fritt i två tre månader. Spännande.
Logik är ointressant för lågbegåvade foliehattar
Citera
2020-01-28, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Nä, det beror ju iofs på om man förstår logik osv. Jag har lätt för det andra svårare.

Detta är enkla matematiska formler. Titta på graderna på Wikipedia. Det finns ett tydligt matematiskt samband.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in