2020-01-28, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Fast nä... Det har gått tillräckligt lång tid för att kunna se att viruset bara ligger runt 2-3% i dödlighet.

Fast detta virus har smittat 10 ggr fler än SARS på samma tid.

3 ggr lägre dödlighet mot 10 ggr högre smittspridning. Blir väl lite som att välja mellan pest eller kolera.

Får man inte ner smittspridningen snabbt så lär det bli flera tusen dödsfall, vilket är betydligt fler än för SARS som skördade runt 800 liv.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-01-28 kl. 19:33.
Citera
2020-01-28, 19:30
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jag blev RIKTIGT orolig nu när jag räknade på ökningstakten av fall utanför Kina, som någon postade.

Det är alltså 49% per dag, vilket är nästan EXAKT samma takt som i Wuhan och övriga Kina. Det om något borde oroa myndigheterna i västvärlden.

Naturligtvis skuttar ökningstakten något, då siffrorna än så länge är såpass låga. Men absolut inget tyder på att man har detta under kontroll, och det är bara en tidsfråga innan vi har extremt många människor i Europa smittade och även många döda. Detta är i princip 100% säkert.
Citera
Medlem
Jag är ingen konspirationsteorietiker men jag får dåliga vibbar av den här viruset. Det är så många frågor som blir obesvarade.

Mörkar kina de riktiga antalet dödsfall samt smittade?

Vad är chansen att överleva ett sådan virus?

Är det bara äldre sjuka som dör eller även unga?

Smittar viruset via ögon också, inte lönt att bära mask då?

Är viruset luftburen?

Det finns ett patent av viruset som köptes av en labb i London?

Varför köper man patent ? Är det för att smitta människor och erbjuda de en lösning i form av en vaccin?
Eller behöver man rent byråkratiskt en patent för att få tillgång på lagligt sätt att mixtra med viruset för att möjligen hitta ett vaccin?

Varför gör Sverige inget, de borde fan förbereda sig, då bilderna från Kina är skrämmande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Men och?????? Det är bara så sjukt ointressant. Det är fortfarande antalet döda med bekräftat smittade som räknas.
Nej, det säger inte mycket alls.
Citera
2020-01-28, 19:32
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Fast om de undlåter sig att rapportera negativa saker och det sedan leder till följproblem, så blir de ju avrättade.
Låter som en ganska stor risk att ta...
Vad ska de göra när Kinabilden är viktigare än verkligheten? Jag tycker detta följer Chernobylförfarandet till punkt och pricka, i totalitära stater verkar man alltid hoppas på att skit blåser över av sig själv eftersom alla andra vägar leder till nackskott.
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-01-28 kl. 19:37.
Citera
2020-01-28, 19:32
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberepix
i Sverige är det LAG på att alla dödsfall ska obduceras.

Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Då måste landstingen inte känna till den lagen. Alla obduceras inte i Sverige

Cirka 5000 av 90 000 döda obduceras varje år i Sverige. Så 5-6 % ungefär.
Citera
2020-01-28, 19:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Långsam?! Det är en helt sjuk ökning, med alla mått mät när det gäller epidemiskt virus.

Faktum är att ökningen du visar på innebär 49% ökning per dag i genomsnitt! Detta är nästan exakt samma ökningstakt som vi ser i mainland Kina.

Mycket skrämmande!! Och nu ett fjärde fall i Frankrike, som tydligen är "serious". Det dröjer inte länge förrän:
- Första dödsfallet utanför Kina
- Första fallet i Sverige

Båda har jag spått ska ske nu på torsdag....

Ett hett tips är ju åttioåringen i Frankrike.

Mycket skrämmande att äldre och svaga stryker med, oväntat.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
[quote=MrSkargard|70077576]
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

Lovar du att sluta förpesta tråden med dina upphetsade domedagsprofetior om inget händer på torsdag?

Naturligtvis inte, så fungerar inte ett epidemiskt virus med R0 runt 3. Första dödsfall och första fall i Sverige kan lika gärna komma i kväll, eller på lördag.

Det man dock kan prediktera är att vi bör ha runt 250 bekräftade fall utanför Kina nu till helgen som kommer. Och att detta i sin tur innebär runt 7500 smittade totalt utanför Kina (eftersom denna siffra ligger ca 30 ggr före upptäckta fall). Enkel matematik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Fast om de undlåter sig att rapportera negativa saker och det sedan leder till följproblem, så blir de ju avrättade.
Låter som en ganska stor risk att ta...

Kina är inte NK. Det ligger lite i den Sydasiatiska och Östasiatiska kulturen att informera om dåliga saker. Det är inte endas i Kina du ser det i flera länder. Sen förstärk rädslan av att Kina i diktatur så man gär ingenting i stället. De är rädda att ta egna initiativ. Men inte blir de avrättade. Sånt gör man inte när det gäller partifolk. Undantaget grova brott. Men många gånger omvandlas straffen. Kineserna tröttnade på det efter kulturrevolutionen
Citera
2020-01-28, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Fast detta virus har smittat 10 ggr fler än SARS på samma tid.

3 ggr lägre dödlighet mot 10 ggr högre smittspridning. Blir väl lite som att välja mellan pest eller kolera.

Får man inte ner smittspridningen snabbt så lär det bli flera tusen dödsfall, vilket är betydligt fler än för SARS som skördade runt 800 liv.
Givetvis ska man försöka stoppa smittan så fort det går, fast dödligheten är fortfarande inte högre än 2-3%. Wuhan viruset är mer smittsamt men mindre dödligt än SARS
Citera
2020-01-28, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Cirka 5000 av 90 000 döda obduceras varje år i Sverige. Så 5-6 % ungefär.

Precis det finns ingen lag. Jag var bara sarkastisk.
Citera
2020-01-28, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nej, det säger inte mycket alls.
Nä, det beror ju iofs på om man förstår logik osv. Jag har lätt för det andra svårare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in