2020-01-28, 13:26
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JontenZ
Såg detta på aftonbladets framsida.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2GlP2G/den-stora-skracken--en-ny-supersmitta-i-klimatkrisens-spar
Nu varnar forskare för viruset som en ny supersmitta, som kan bli lika illa som spanska sjukan eller värre. Sa inte experter för några dagar sedan att vi inte ska vara så oroliga.

Fråga dig själv varför den artikeln är bakom en betalvägg. Den är till för att skrämma upp folk så dom köper plus för att läsa och väl i artikeln så kommer det där inte ha något med Wuhan-snuvan att göra. Alla vet att det kommer komma en ny pandemi förr eller senare, om det är den här eller inte, vet vi ej men förmodligen inte.
Citera
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Inget kommer att kunna förhindra att så sker. Vänta en vecka eller två och vi kommer att ha smittspridning i Europa. Tyvärr är viruset för lättsmittat! Det här håller på att utveckla sig till en pandemi.

Man skulle kanske kunna fördröja ett utbrott genom extremt hårda åtgärder, men just nu görs absolut ingenting. Kineser reser som aldrig förr och de kommer att föra med sig smittan och ganska snabbt göra detta till en global epidemi.

Vill du köpa en foliehatt utav mig?
Gjord av 100% äkta folie och välsignad av prästen Sigurd Eriksson av Hulta i Hultsjö Kyrka.
Citera
Medlem
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2GlP2G/den-stora-skracken--en-ny-supersmitta-i-klimatkrisens-spar
Nu varnar forskare för viruset som en ny supersmitta, som kan bli lika illa som spanska sjukan eller värre. Sa inte experter för några dagar sedan att vi inte ska vara så oroliga.

Fast det gäller ju risken för att EN sådan smitta kan komma, inte att Corona är den pandemin, läs artikeln ordentligt.
Citera
2020-01-28, 13:28
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Fråga dig själv varför den artikeln är bakom en betalvägg. Den är till för att skrämma upp folk så dom köper plus för att läsa och väl i artikeln så kommer det där inte ha något med Wuhan-snuvan att göra. Alla vet att det kommer komma en ny pandemi förr eller senare, om det är den här eller inte, vet vi ej men förmodligen inte.

Problemet är att vi idag lyckas stävja de flesta epidemier - innan de blir till en pandemi.
Detta gör att tidningarna troligen aldrig kommer att få skriva nattsvarta rubriker.
Det var enklare på medeltiden!
Citera
2020-01-28, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Som det står överallt, i alla definitioner. ”Mortalitet, dödstal eller dödlighet är ett demografiskt mätvärde som anger antalet dödsfall per år per 1000 personer i en befolkning”.

Jag fetade det viktiga ordet för dig. Nu har du lärt dig något, kan uttrycka dig rätt framöver, släppa det här och gå vidare. Varsågod.
Jo, fast nu pratar jag om dödligheten i wuhan Corona viruset. Kalla det vad du vill men mortalitet betyder dödlighet. Bye!
Citera
2020-01-28, 13:29
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Jag tycker vi borde sett en större smittspridning redan nu i så fall.
Om vi om 2 veckor inte ser nån direkt ökning, så kan vi dock vara helt lugna.

Håller jag inte med om. Smittspridningen gick rätt långsamt även i Kina inledningsvis. Problemet är att vi med all säkerhet har hundratals smittade redan nu i Europa, eftersom ingenting gjorts för att begränsa resor från Kina. Dessa ska dock först insjukna och sen i sin tur smitta folk.

Fall poppar nu upp överallt i världen och de första fallen där folk smittats utanför Kina är redan bekräftade.

Ärligt talat förstår jag inte riktigt hur nån kan tro att vi ska kunna stoppa detta nu. Viruset har ett alldeles för högt smittvärde och i Kina så har vi redan nu 100-200 smittade (plus stort mörkertal) i nästan alla provinser trots åtgärderna som vidtogs i Wuhan. Det är försent. Vi har att göra med en pandemi, även om vi fortfarande bara är i inledningen av den.
Senast redigerad av fernebo 2020-01-28 kl. 13:33.
Citera
2020-01-28, 13:31
Moderator
OYs avatar
Citat:

Jahapp, där kom det, super , har väntat på den.

Pressen anlitar de experter som säger det tidningen vill höra, nu tar man in en spåman/spåkvinna som förutspår något som passar med super., följer det vanliga mönstret.
Citera
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olsson-Persson
Min exmake bor i Kina och vill nu komma hem till familjen pga viruset. Jag säger nej. Våra barn säger ja.???

Din ex-make kan inte åka hem hit till Sverige då Kina har utfärdat en total lockdown där ingen privatperson får lämna eller komma in i landet ATM.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jahapp, där kom det, super , har väntat på den.

Pressen anlitar de experter som säger det tidningen vill höra, nu tar man in en spåman/spåkvinna som förutspår något som passar med super., följer det vanliga mönstret.

Snyggt grepp även att få med klimat-krisen i samma rubrik!
Citera
2020-01-28, 13:33
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Håller jag inte med om. Smittspridningen gick rätt långsamt även i Kina inledningsvis. Problemet är att vi med all säkerhet har hundratals smittade redan nu i Europa, eftersom ingenting gjorts för att begränsa resor från Kina. Dessa ska dock först insjukna och sen i sin tur smitta folk.

Ärligt talat förstår jag inte riktigt hur nån kan tro att vi ska kunna stoppa detta nu. Viruset har ett alldeles för högt smittvärde och i Kina så har vi redan nu 100-200 smittade (plus stort mörkertal) i nästan alla provinser trots åtgärderna som vidtogs i Wuhan. Det är försent. Vi har att göra med en pandemi, även om vi fortfarande bara är i inledningen av den.

Japp, nu är vi alla döda, helt kört, allt är över, hoppet är borta, kokta fläsket är stekt!
Citera
2020-01-28, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Som det står överallt, i alla definitioner. ”Mortalitet, dödstal eller dödlighet är ett demografiskt mätvärde som anger antalet dödsfall per år per 1000 personer i en befolkning”.

Jag fetade det viktiga ordet för dig. Nu har du lärt dig något, kan uttrycka dig rätt framöver, släppa det här och gå vidare. Varsågod.

Det är letalitet som de flesta här i tråden är intresserade av, d v s hur stor är sannolikheten att jag dör om jag blir smittad.
Citera
2020-01-28, 13:37
Medlem
fernebos avatar
Då det är rätt beklämmande att höra svenska myndigheters propagandafloskler (de verkar mest intresserade av att lugna folk istället för att informera) så kan man istället läsa detta på amerikanska CDC:

Citat:
Both MERS and SARS have been known to cause severe illness in people. The complete clinical picture with regard to 2019-nCoV is still not fully clear. Reported illnesses have ranged from infected people with little to no symptoms to people being severely ill and dying. Learn more about the symptoms associated with 2019-nCoV.

There are ongoing investigations to learn more. This is a rapidly evolving situation and information will be updated as it becomes available.

Citat:
This is a serious public health threat. The fact that this virus has caused severe illness and sustained person-to-person spread in China is concerning, but it’s unclear how the situation in the United States will unfold at this time.

Citat:
More cases are likely to be identified in the coming days, including more cases in the United States. Given what has occurred previously with MERS and SARS, it’s likely that person-to-person spread will occur, including in the United States.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-nCoV/summary.html#risk-assessment
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in