2020-01-28, 11:34
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoKingAl
Ja du ljuger svenska Anders Tegnell eller är han grovt underinformerad, då hans sagt ingen har blivit smittad utanför kina.

"Japan health minister Katsunobu Kato said a person in Japan who had not visited Wuhan has contracted the new coronavirus, Reuters cited the Jiji news agency as reporting on Tuesday.

Japanese media reported that the patient is a tour bus driver in his 60s from Nara Prefecture who drove tourists from Wuhan twice a month. He was diagnosed with pneumonia on 25 January, Fukui Shimbun reported.

If confirmed, it is the first case of human to human transmission of the new coronavirus to happen in Japan."
Citera
2020-01-28, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Du skriver att det är vansinne att "Att prata om mortalitet under pågående epidemi". Sen ger du siffror på 10-50% baserat på väldigt osäkra siffror från slutet av december där du verkar uppskatta antalet smittade till några hundra. Samtidigt refererar du till uppskattningar på några hundra smittade *i början* av december...
Väldigt förvirrande...

Precis. Jag tror jag fick igenom min poäng, att även med de bästa siffrorna vi har så är det väldigt förvirrande.
Citera
2020-01-28, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Varför är svenska myndigheter så sanslöst slappa? Kan ingen människa med sunt förnuft gå in på Folkhälsomyndighetens kontor och ge dessa en rejäl omgång?

Vad tycker du att dom göra? Stänga ner hela skiten? Förbjuda folk att köpa mat? Eller vad?
Citera
2020-01-28, 11:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.sueddeutsche.de/muenchen/starnberg/bayern-coronavirus-webasto-starnberg-1.4774686

Tysken säger, att han kände sig som att han var drabbad av något influensliknande i helgen, men gick ändå till jobbet på måndag morgon... trots att han hade haft kinesiskan på besök. Konstigt att han inte tänkte på att Coronaviruset kunde vara en möjlighet!

Två damer som är anställda på företaget, berättar att den enda åtgärden ledningen har tagit är att ställa in en flaska desinfektionsmedel, men de två är de enda som har använt den...

Vilket ödets ironi.

Kvinnan har kanske kontaminerat flaskan, eller så tog de ett tjuvnyp på lunchen.
Citera
2020-01-28, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Och kinesiskan blev sjuk på flyget hem. Var hon fullt frisk i Tyskland eller trodde hon att hon bara fått flygplanssnuva som inte var något att bry sig. Typ "Så är det alltid efter långflyg." Om hon var frisk i Tyskland då tyder det på att man smittar trots att man själv inte har symptom.

Det är redan bekräftat att man smittar innan man blivit sjuk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Precis. Jag tror jag fick igenom min poäng, att även med de bästa siffrorna vi har så är det väldigt förvirrande.

Varför då uppskatta dödligheten till något som skrämmer andra?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toyZ
Självklart isolerar dem inte henne. Fel tillfälle att trolla

Hon befann sig i Wuhanprovinsen mellan 15-24 januari. (Hennes hemort)

Nu hängig och läkaren konstaterade efter rådgivning med folkhälsomyndigheten att hon blivit smittbärare.
Citera
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Åh, toppen.... Eftersom flygplan återanvänder luften hela tiden så är väl alla på flyget smittade nu...

Nej, så fungerar inte flygplansluft:
https://www.nyteknik.se/innovation/sa-sprids-smittor-pa-flygplan-6342874
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Best case scenario här är att endast han är smittad av de som var med på mötet och att det då krävs väldigt nära kontakt för att bli smittad av symptomfria. Alternativt att han druckit ur samma glas eller flaska.
Behöver inte vara mer avancerat än att hon nyst/hostat i handen och sen tagit i hand med tysken som sedan petat sig någonstans.
Citera
2020-01-28, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Om du vill tramsa byt forum. Din 3% är högst missvisande och hör inte hemma i någon av "Vetenskap & humaniora"-forumdelarna. Dödlighet/bekräftade smittade är ointressant om du använder samma tidpunkt för båda siffrorna under pågående utbredning av epidemi / pandemi.

Jag misstror inte att du mha miniräknare klarar division, jag misstror din användning av division och medveten spridande av felaktig information. 3% är inte på något sätt den uppskattade mortaliteten av 2019-nCoV.

Låt oss använda ett enkelt tankeexperiment, om mortaliteten för 2019-nCoV hade varit 3%, hade den då upptäckts? Vanlig influensa ligger kring 1.5%, förmodligen hade då inte 2019-nCoV upptäckts och det hade snarare sätts som en ovanligt aggressiv influensa (tänk på att det är olika influensor som går varje år, det är aldrig samma virus, samma stam kanske, men inte samma virus). Dvs, att den faktiska mortaliteten på 2019-nCoV är 3% finns inte på kartan.
Du har ÅTERIGEN FEL! Vanlig influensa har en mortalitet på runt 0,17%... Alltså 1,7 pers per tusen.
Och JO det är EXAKT såhär man räknar procent. Du tar antalet döda i förhållande till smittade. Både antalet döda och smittade kommer öka. Men procenten är densamma och den är runt 3%...

SÅ, stick härifrån nu. Personer som inte kan ta till sig enkel fakta borde hållakäften.
Citera
2020-01-28, 11:41
Medlem
Theforeigners avatar
Jag såg i går, i norsk TV interview med CEPI direktör Richard Hatchett och han sa
att viruset är mycket farligare än man hittills har berättat i media, han
uttryckte MYCKET stor oro
Jag hittade denna info från interviewet:

https://www.tv2.no/a/11167131/

Richard Hatchett, direktøren for Coalition for Epidemic Preparedness Innovations (CEPI), sier mandag at det er umulig å isolere viruset, og at det derfor ikke bare er et problem for Kina.

– Det er en ekstremt stor fare for en global pandemi, som har et potensiale til å spre seg som spanskesyken i 1918, advarte CEPI-direktøren under et møte med Norges utviklingsminister Dag-Inge Ulstein i Oslo.
Citera
2020-01-28, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
"Japan health minister Katsunobu Kato said a person in Japan who had not visited Wuhan has contracted the new coronavirus, Reuters cited the Jiji news agency as reporting on Tuesday.

Japanese media reported that the patient is a tour bus driver in his 60s from Nara Prefecture who drove tourists from Wuhan twice a month. He was diagnosed with pneumonia on 25 January, Fukui Shimbun reported.

If confirmed, it is the first case of human to human transmission of the new coronavirus to happen in Japan."

Jag tror inte han ljuger. Däremot så tar det lite tid innan man får informationen och sedan verifiera den. Nu verkar det att det kan finnas 2-3 fall i världen som smittan kan ha skett utanför Kina.

1 person i Kanada har fått det av sin fru

2 En person i Tyskland har fått det från en besökare

3 Och nu en i Japan.

A Det kan bero på att de har varit väldigt nära smittade personer B De har träffat på en superbärare/smittare. C Eller det är normal risk att smittas. ut i från antalet människor som rör sig runt och risken att smittas är fortfarande relativt låg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in