Citat:
Ursprungligen postat av
-modestyblaise-
Lille vännen! 3% är inte en fast siffra. Den visar bara att dödligheten/bekräftade smittade rör sig i samklang. Där är siffran runt 3. Ok!!!!!!! Fattar du eller ska jag förklara enkel matematik? De som är bekräftat smittade är förbi sin inkubationstid och därför så är procenten giltig. Den var runt 3 IGÅR och den är runt 3 IDAG!!!!!!!! GAAAH....
Om du vill tramsa byt forum. Din 3% är högst missvisande och hör inte hemma i någon av "Vetenskap & humaniora"-forumdelarna. Dödlighet/bekräftade smittade är ointressant om du använder samma tidpunkt för båda siffrorna under pågående utbredning av epidemi / pandemi.
Jag misstror inte att du mha miniräknare klarar division, jag misstror din användning av division och medveten spridande av felaktig information. 3% är inte på något sätt den uppskattade mortaliteten av 2019-nCoV.
Låt oss använda ett enkelt tankeexperiment, om mortaliteten för 2019-nCoV hade varit 3%, hade den då upptäckts? Vanlig influensa ligger kring 1.5%, förmodligen hade då inte 2019-nCoV upptäckts och det hade snarare sätts som en ovanligt aggressiv influensa (tänk på att det är olika influensor som går varje år, det är aldrig samma virus, samma stam kanske, men inte samma virus). Dvs, att den faktiska mortaliteten på 2019-nCoV är 3% finns inte på kartan.