2020-01-28, 00:08
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
R0 = 3 betyder att en smittsam person i genomsnitt smittar 3 andra personer under förutsättningen att alla i omgivningen är mottagliga. Men i takt med att smittan breder ut sig kommer en smittad person i allt större utsträckning att omges av personer som redan är smittade eller immuna.

I extremfallet kan en smittad person helt vara omgiven av redan smittade eller immuna personer och därför inte smitta någon ny. Därför kan man inte stirra sig blind på detta s.k. reproduktionstal och anta att det betyder en exponentiell ökning av antalet smittade.

Du har helt rätt och därför kan man inte lita sig på en matematisk uträkning på antalet smittade, det går inte helt enkelt.
En uppskattning är en annan femma, nu pratar vi sannolikhetslära och hur smittan ligger till vill jag inte gissa på utan låter statistik från andra länder visa verkligheten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Det kan vara så att starka personer med bra immunförsvar knappt bär smittan vidare utan bara lämnar en dämpad muterad version vidare, det vore underbart. Nu vet jag inte om virus kan göra så men allt kan hända, "stay postitive" som man säger.

I praktiken ja, genom att inte nysa och flåsa lika mycket. Men i teorin lär de smitta vidare precis lika effektivt
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troy_mclure
Litar hellre på en läkar-kines vid det här laget än någon idiot på en blogg.

Det förekommer så mycket fake news i den här tragedin att man kan förundras.

Naturligtvis så finner säkert kinas ledning att det inte skadar att diskret sprida rykten bland den egna befolkningen att det ett amerikanskt virus från CIA.

På så sätt får kineserna som sitter i karantän en syndabock att förbanna. Allt kan sedan efteråt rättas till med statlig information när Corona utbrottet klingat av o handelsförbindelserna normaliserats.
Citera
2020-01-28, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Jo de kan ha sämre immunförsvar antingen genetiskt eller miljöbetingat mot särskilda virus. Det hade varit av stort intresse om vi kunde få statistik över drabbades etnicitet och hemland.

Borde de inte ha bättre immunförsvar emot det då de lär utsätts för likartade virus oftare? Men visst det är möjligt antar jag
Citera
2020-01-28, 00:10
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
MSM verkar dölja utbrottet långt ner på deras sidor

Ja, hur de än gör så är det fel. Skulle det vara huvudnyhet sprider de panik, jobbar för läkemedelsindustrin, dölja andra viktigare saker etc. Nu är det konspirationsteorin från din sida att de vill dölja.
Citera
2020-01-28, 00:13
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
En minoritet här, men inte i verkligheten.

Är du inte liiiite orolig för en pandemi trots allt?

Självklart blir man orolig om en pandemi, nära och kära bör inte fara illa.

Hur tänker du då?
Citera
2020-01-28, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Borde de inte ha bättre immunförsvar emot det då de lär utsätts för likartade virus oftare? Men visst det är möjligt antar jag

Det kan man tycka. Genetiskt är en annan möjlighet. Vi vet att raser har olika skydd mot saker. Negrer har exempelvis mycket lättare att få hudcancer(tror jag det var). Om du ser till sarsstatistiken så var dödligheten bland kineser mycket högre.
Citera
Medlem
Citat:
De första fallet utanför kina är för nästan 2 veckor sedan i thailand, ändå så är antalet sjuka där inte många, och inga dödsoffer. Varför det inte sprids i någon större omfattning utanför kina är en bra fråga. Har kineserna sämre immunförsvar, troligtvis inte. Är det inte mer troligt att de bara är förvarnade och därmed kan undvika det lättare?
Kan ju också vara så att antalet sjuka i Kina är långt större än vad som meddelats omvärlden.
Citera
Medlem
https://youtu.be/pTWZPGzvJIo

Han säger det uppenbara, det är en pandemi
Citera
2020-01-28, 00:16
Medlem
Stenballes avatar
Citat:

Jo, rent spontant håller jag med dig.
De har Coronavirus i sin omgivning sedan tidigare, och det borde ha kunnat ge en viss motståndskraft.
Men om det har någon reell betydelse vet jag inte.
Citera
2020-01-28, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Kan ju också vara så att antalet sjuka i Kina är långt större än vad som meddelats omvärlden.

Mitt inlägg handlade om att den inte har gjort något stort avtryck i de länderna den har kommit till utanför kina, inte ens thailand, som hade sitt första fall för nästan 2 veckor sedan. Borde inte folk börja dö som flugor runt om i världen om det nu var så allvarligt? Alltså så spelar det ingen roll om kina mörkar eller inte, vi borde ha sett större effekter runt om i världen nu om det var så allvarligt.
Citera
2020-01-28, 00:19
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Du har helt rätt och därför kan man inte lita sig på en matematisk uträkning på antalet smittade, det går inte helt enkelt.
En uppskattning är en annan femma, nu pratar vi sannolikhetslära och hur smittan ligger till vill jag inte gissa på utan låter statistik från andra länder visa verkligheten.

Jo, man kan göra matematiska modeller för att uppskatta smittspridningen. De varierar från att vara mycket enkla till att vara mycket avancerade, beroende på hur komplexa de är.

Det är alls inte säkert att en modell som väger in en massa faktorer är bättre än en mer handfast enkel variant. Man kan lägga fällben för sig själv genom att försöka ta hänsyn till alltför mycket som man har för dålig koll på (i analogi med att väderprognoser över långa tidsspann är dömda att misslyckas).

Kolla in artikeln som jag redan länkat till, skriven av en svensk forskare inom området. Man kan gott strunta i den mesta av matematiken om man är ringrostig inom området:

http://arkiv.ncm.gu.se/media/ncm/dokument/301326_britton.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in