2020-01-28, 00:20
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det förekommer så mycket fake news i den här tragedin att man kan förundras.

Naturligtvis så finner säkert kinas ledning att det inte skadar att diskret sprida rykten bland den egna befolkningen att det ett amerikanskt virus från CIA.

På så sätt får kineserna som sitter i karantän en syndabock att förbanna. Allt kan sedan efteråt rättas till med statlig information när Corona utbrottet klingat av o handelsförbindelserna normaliserats.

Ja men så fungerar mass-psykologi, att styra landet gemensamt emot en fiende och sedan ha en symbol som kan vara en flagga eller något annat som stärker patriotismen.
Citera
2020-01-28, 00:22
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det finns ju dock statistik från de senaste 10 dagarna att luta sig mot och det som är oroväckande är att spridningen gått så fort i Kina. Rimligtvis bör den börja avta snart får man hoppas.

Det är flera faktorer som spelar in.
Ett är att kineserna reser runt i tåg, flyg o bussar,

Ett annat är att de lokala myndigheterna haft någon större äta buffe festlighet.

Något som kan ha påskyndat o förstärkt smittspridningen.

Jag är övertygad om att den brutala o primitiva nedstängning med utegångsförbud som nu sker i ett antal städer kommer sakta ned spridningen. Om det det är lösningen är tveksamt.
Citera
2020-01-28, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jo, rent spontant håller jag med dig.
De har Coronavirus i sin omgivning sedan tidigare, och det borde ha kunnat ge en viss motståndskraft.
Men om det har någon reell betydelse vet jag inte.

I så fall måste du förklara hur amerikanska invånare som återvänder från virusplatsen inte ens har smittan. räcker med att en kines tittar mot stället och de verkar insjukna.
Citera
2020-01-28, 00:24
Medlem
Jag liksom andra i tråden har suttit och räknat på det och även jag kom fram till liknande siffror som andra presenterat.

De som säger att spridningen utanför Kina är låg... betänk då att på mindre än en vecka har antalet fall utanför kina gått från 4 till 57 på en vecka... det är 1425% ökning på 7 dagar... Nu verkar det dock som att man strypt informationen till livesidorna som uppdateras väldigt sällan.

Jag personligen tror inte ett dugg på de officiella siffrorna... inte med tanke på de åtgärder Kina vidtagit med att isolera miljontals människor osv. Om det bara skulle vara ytterligare en säsongsinfluensa så skulle det inte hanteras på det här sättet.

Om ungefär en vecka kommer vi att få se om fallen som hittats här i väst har hunnit "dela med sig"... om det börjar ploppa upp nya fall åt höger och vänster så är det bara att inse att viruset kommer att sprida sig över jorden som en löpeld och då kommer vi få förstahandsinformation om viruset är av typen "Pestens tid" eller en mild variant av hösnuva.

När Svininfluensan spreds som värst så var jag inte det minsta orolig... jag var mer rädd för vaccinet än sjukdomen, med rätta skulle det ju visa sig... men för den här nya sjukdomen är jag däremot seriöst orolig. Det är alldeles för mycket som klingar falskt i den information vi får höra gentemot vad som framkommer genom utsmugglade filmer och liknande.

Jag har själv sagt flera gånger att vad jorden verkligen behöver är en farsot som får digerdöden att framstå som en lätt förkylning... jag hade nödvändigtvis inte tänkt mig försöka överleva farsoten däremot...
Citera
Medlem
0ldMans avatar
Tyskland nu

https://twitter.com/dpa_intl/status/1221935475578949632?s=21
Citera
Medlem
Första fallet i tyskland.
https://twitter.com/dpa_intl/status/1221935475578949632
Citera
2020-01-28, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Ok, men nu handlar det inte om kina. Nu handlade mitt inlägg om att den inte har gjort något stort avtryck i de länderna den har kommit till utanför kina, inte ens thailand, som hade sitt första fall för nästan 2 veckor sedan. Borde inte folk börja dö som flugor runt om i världen om det nu var så allvarligt?
Antagligen är dödligheten i vanlig ordning betydligt överdriven. Vaccintillverkarna missar aldrig en sådan chans, minns svininfluensan. Vad jag menar är att om antalet smittade i Kina snarare är 10000 än tusen är självklart risken att ett antal avlider större.
Citera
2020-01-28, 00:26
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Jo, man kan göra matematiska modeller för att uppskatta smittspridningen. De varierar från att vara mycket enkla till att vara mycket avancerade, beroende på hur komplexa de är.

Det är alls inte säkert att en modell som väger in en massa faktorer är bättre än en mer handfast enkel variant. Man kan lägga fällben för sig själv genom att försöka ta hänsyn till alltför mycket som man har för dålig koll på (i analogi med att väderprognoser över långa tidsspann är dömda att misslyckas).

Kolla in artikeln som jag redan länkat till, skriven av en svensk forskare inom området. Man kan gott strunta i den mesta av matematiken om man är ringrostig inom området:

http://arkiv.ncm.gu.se/media/ncm/dokument/301326_britton.pdf

Minns du inte att jag redan har ögnat igenom den och kommenterat?
Citera
2020-01-28, 00:29
Medlem
Ett fall i Tyskland, och ett till fall i Kanada. Följ denna kanal, Agenda Free TV, om ni vill se livesändningar på youtube. De brukar börja typ vid midnatt för oss svenskar. Han snackar om viruset och de senaste uppdateringarna, väldigt saklig och bra.
Citera
2020-01-28, 00:30
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Minns du inte att jag redan har ögnat igenom den och kommenterat?
Ojdå. Ber om ursäkt för min enfaldiga upprepning. Avsaknad av avatar från din sida kombinerad med min uppenbarligen begynnande demens är en fatal kombination.
Citera
2020-01-28, 00:31
Medlem
Viruset smittar lättare i flygplan så verkar dumt att evakuera massa människor från Europa.
Citera
2020-01-28, 00:31
Medlem
Snarkarens avatar
Som någon nyss skrev, Tyskland senaste land, + 30 nya i Kina (på 26 min) enligt uppdateringen på
https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/
Ta screendump på sidan, och jämför senare med nyare screendumps, så kan ni se utvecklingen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in